• BrideOf Rocky

Hur skulle du förklara vad en hora är för ett barn?

Min 6 åring frågade mig häromdan vad en hora är.
    Jag blev lite paff.
    Sen sa hon "jag vet att det är ett fult ord".

Fast jag tycker inte att det är ett fult ord, så jag försökte liksom förklara vad en hora är och att det INTE är ett fult ord fast samtidigt förklara att man inte säga det.

Hon tittade på mig som att jag var helt störd.

Hur hade du förklarat ordet hora?
    Och begreppet hora.

• Svar på tråden Hur skulle du förklara vad en hora är för ett barn?
  • Tranquility

Jag hade nog försökt förklara så gott det gick, att det är ett negativt/dåligt ord för en kvinna som tar betalt för samlag..
    Eller..jag vet inte..
    Det där var riktigt svårt. Måste fundera mera..

• filippas

Jag tycker att man kan förklara att ordet HORA är ett skällsord... Jag tycker att det är det iallfall och det är väl det barnen hör någon säga och funderar vad det är!
    Idag används det ju nästan som ett svärord, om man inte vill eller tycker barnet är förlitet skulle jag inte gå in på vad en prostituerad är!!

• innana

Att det är ett dåligt ord för det som heter prostituerad egentligen-att en kvinna har samlag med män hon inte känner och tar betalt för det. Men att tyvärr säger folk det till andra kvinnor också när de vill ha ett skällsord att ta till, och då är det alldeles fel att använda för de kvinnorna säljer ju inte sina kroppar...

"Så säg inte det så, för det är inget trevligt ord".

• JohnG

... herregud, en sexåring ska inte veta något sådant.

Vet sexåringen vad ett samlag är? annars är det nog svårt att förklara, om man nu måste.

• BrideOf Rocky

Tack för svaren,
    Ja det är ett svårt ord eftersom man inte vill ge henne intrycket att kvinnor som säljer sin kropp är fula eller dåliga människor men samtidigt förklara att ordet är fult i sig.

Jag försökte förklara att man säljer sin kropp för pengar en liten stund för att man inte har pengar och är jättefattig, men det blir ju också fel för ibland förklarar man ju för henne att vi inte har några pengar...ja det kan liksom bli lite funderingar i hennes hjärna.

John,
    Nä, jag håller med, en 6 åring ska inte behöva höra sånna ord,men eftersom det finns 12 åringar i plugget så är det ju inte så konstigt.
    Hon har lillasyster så samlag vet hon sen lääänge vad det är förnågot.

• tinna

Jag jobbade på fritids ett tag och fick frågan av en sexåring. Lite svårt när det inte var ens egna barn och jag inte hade en aning om hur bevandrad hon var i sexualkunskap. Försökte förklara att kvinnor tog betalt för att "pussas" med män och gubbar som dom inte känner. Det slutade liteilla för lilla Frida tyckte att det avr väldigt smidigt att få betalt om man bara behövde pussas lite... KOmmer faktiskt inte ihåg hur jag tog mig ur situationen till slut. Det jag minns är iaf att liksom hela fritidsstannade till när hon ställde frågan och att all tillgänglig personal fick väldigt mycket att göra....

Kramar och Ramar!
  • Tygtiiger

Jag hade sagt att det är ett elakt ord för en kvinna som säljer sex för pengar. Och att det finns många som säger det till tjejer när de vill vara elaka mot dem. Om hon hade frågat vad man ska säga om kvinnor som säljer sex hade jag väl fått rekommendera prostituerad

• eisa

En 6-åring fattar nog inte "säljer sex för pengar" "har samlag mot betalning". Jag skulle nog bara säga att det är en tjej som får pengar av killar för att hon... hon vaddå? Ja... träffar dem och gör hemliga saker i ett rum?

Äh vad fan det här var ju skitsvårt.

• Pansy

Kanske man skulle säga något som.. ex;

- När en mamma och en pappa tycker om varandra väldigt mycket, så har dom om att kramas i sängen. Men när mamma och pappa är osams, så går pappa till en annan tjej som kallar sig för hora.. och ger henne betalt för att kramas.. för att jävlas med mamma..

Vad tror ni om det?

The Cleverness of Me..
  • eisa
    Pansy skrev 2007-01-08 00:42:39 följande:
    Kanske man skulle säga något som.. ex;- När en mamma och en pappa tycker om varandra väldigt mycket, så har dom om att kramas i sängen. Men när mamma och pappa är osams, så går pappa till en annan tjej som kallar sig för hora.. och ger henne betalt för att kramas.. för att jävlas med mamma.. Vad tror ni om det? The Cleverness of Me..
    njae...
Svar på tråden Hur skulle du förklara vad en hora är för ett barn?