• Anonym (undrar)

Hur känns ångest egentligen?

Hej

Jag undrar någon kan hjälpa mig att förstå hur ångest känns. Vad räknas till ångest? Jag förstår ju att alla klassificerar ångest olika men några faktorer borde vara gemensamma.

Jag vet aldrig om jag kännt ångest eller om det mest varit oro, rädsla inför småsaker. Ett expempel. OM jag är nervös, känner mig irriterad, vill verkligen inte åka till min svärmor. Jag sover dåligt, min man och jag "bråkar" mer än normalt, jag känner avsky. Dock i slutändån åker jag alltid och oftast blir mötet med svärmor ok, var det ångest jag kände eller var det mest vanlig oro.

Frågan är kanske dum men jag skulle bara vilja veta vad som är ångest och förstå en vän som ofta mår dåligt och känner ångest.

tack så mkt!

• Svar på tråden Hur känns ångest egentligen?
  • Anonym (min form)

Min form av ångest är en fruktansvärd smärta över bröstet som gör att jag storgråter och hyperventilerar.Sen när det börjar lägga sig så har man bara en tyngd över bröstet.

• Anonym (ångest)

Inlägget ovan min form hänvisar till ngt som jag karakteriserar som panikångest. Jag har själv lidit av även det men främst så har jag lidit av generaliserad ångest. Tyvärr tror jag att man måste ha upplevt det själv för att förstå vad det är och jag tror även att många ofta använder ångest när det egentligen är oro de menar. Iaf för mig är ångest följande:

En känsla som framförallt är fysisk men som tar sin början i ngt psykiskt - till exempel att jag får höra ngt obehagligt (killen gör slut etc vilket leder till att jag känner en allmän obehagskänsla, yrsel, illamående, lätt tryck över bröstet, ngt svårare att andas, kissar mer. Sen känns allt bara skit helt enkelt och när det gäller mat så sväller den bara i munnen och jag är helt oförmögen att äta ngt. Tack vare behandling med efexor sedan tre år tillbaka är det dock svårt för mig att beskriva detta i nuläget eftersom jag tack vare dem inte har haft någon svårare ångest...

• eisa

det finns ju olika allvarlighetsgrader av ångest, men jag kan berätta om mina erfarenhetert:

ALL stryka tas ifrån en. Man känner inte igen sig själv. Man blir jättesvag och klarar ingenting!

Mitt i ett ångestanfall så mår man jättedåligt både fysiskt och psykiskt. Man kan tro att man håller på att dö och hjärtat kan slå konstigt.

• Anonym (Denko)

Ångesten är ju som sagt var olika för olika personer. Jag tror också man måste uppleva den för att förstå.

Själv känner jag ett starkt obehag, får ont i magen, diarré, tryck över bröstet, skakiga händer, känns som om hjärtat lever sitt eget liv, yrsel mm.

• Blåkråka

Nyfiken! Var går gränsen mellan vanlig normal obehag/oro och ångest?

• Anonym

Jag har fått panikångest och det har tett sig så att jag fått tryck över bröstet, svårt att andas, dödskänsla, kissat mycket (konstigt symptom) och en stark obehags känsla som gjort att jag knappt kan ligga still utan ligger och vrider och vänder på mig och vill ut ur min egen kropp.

• Anonym (ångest)

Nja har man haft ångest så vet man skillnaden... men det är ju såklart inget bra svar. Det är ett fysiskt obehag samtidigt som psykiskt. Som ngn ovan skrev så får även jag diaree och kväljningar och kissar mer. Jag frågade en läkare en gång varför det var så men jag minns inte svaret..

• Anonym (olika)

Symptomen har varit tryck över bröstet, svårt att andas. hyperventilerar, känner sig allmänt nedstämd. Men framförallt tryck över bröstet och svårt att andas.

• Athena78
    Stratozia > Ditt exempel låter lite som det jag haft de sista åren sk "förväntansångest". När jag ska göra ngt som jag känner mig osäker inför blir det totalstopp! Jag kan inte tänka på ngt annat än det jag står inför t.ex. ett kalas eller en fest (detta kan pågå i flera dagar). Jag försöker intala mig att det ska gå bra osv osv grubblar och grubblar tills allt brister.

Blir ledsen, får som ett starkt obehag i hela kroppen, andningen känns "annorlunda". Kan vara andra symtom oxå, men dessa är vanligast för mig.

Hör gärna av dig om du har fler frågor! / Athena
Svar på tråden Hur känns ångest egentligen?