• KarinN80

Dåliga utskrifter på min Canon fotoskrivare.

Korten jag skriver ut blir mycket mörkare än va fotot igentligen är. Ska de va så? Eller är de nått fel på den? Har jag köpt en för "klen" variant (Canon Selphy CP720), skulle kanske valt någon bättre????

• Svar på tråden Dåliga utskrifter på min Canon fotoskrivare.
  • R Franklin

För att kunna jämföra bilden på skärmen med utskriften behöver både skärmen och skrivaren vara kalibrerad först.

• KarinN80

De jag jämför är ett foto framkallt i fotoaffär o ett jag skrivit ut (exakt samma foto)

• Havsblomma

Alla skrivare och fotolabb har olika färgprofiler vilket gör att man dels måste ha en kalibererad skärm för att kunna se "rätt" färger på en digital bild på datorskärmen och dessutom kolla mot den färgprofil labbet använder.

Du skriver att du har framkallat bilden i en fotoaffär och att din utskrift ser annorlunda ut. Det är inte så konstigt eftersom din skrivare alldeles säkert har andra inställningar än labbets. Dessutom brukar framkallningsmaskiner ofta automatjustera bilder innan de trycks. Skillnaden i färg/ljus har således inte (bara) med skrivarens modell att göra utan med hur den är inställd i förhållande till det du ser på skärmen och med vilka justeringar som gjorts i bildfilen vid kopieringen.

Om du ställer in skärm och skrivare så att de förstår varandra färgmässigt kommer du att kunna korrigera bilden till hur du vill ha den genom att titta på den i datorn, och sedan får ut samam färger på skrivaren.

Ett annat alternativ är ju helt enkelt att använda samma fotoaffär igen.

• KarinN80

Hmm, hur gör man en sådan inställning?

• tcs cool

Plocka fram instruktionsboken för skrivaren, det borde väl stå där!

Svar på tråden Dåliga utskrifter på min Canon fotoskrivare.