Boktips sökes! Spädbarnspsykologi och -utveckling.
Blir mamma för första gången i mitten av februari och söker nu boktips i genren spädbarnspsykologi och -utveckling. Vad rekommenderar du och varför?
Tack för hjälpen!
Blir mamma för första gången i mitten av februari och söker nu boktips i genren spädbarnspsykologi och -utveckling. Vad rekommenderar du och varför?
Tack för hjälpen!
Den här boken tänkte jag köpa när det börjar närma sig bf för mig: Växa och upptäcka världen : sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår.
Finns t ex på Bokus:
http://www.bokus.com/b/9146210571.html?pt=search_result
Jag kan varmt rekommendera "Växa och upptäcka världen". Den har hjälpt mig när vår dotter växte upp samt att jag har gett den till alla mina kompisar som fått barn i somras och de har haft jättemycket nytta av den.
Istället för att oroa sig för varför barnet gör si och så kan man få en ganska bra uppfattning om vad de går igenom för olika faser.
Jag kan varmt rekommendera boken knin nämner, för mig har den varit jättebra. Har haft mycket bättre tålamod när tjejen skriker eftersom jag inte på samma sätt letat "anledningar" till skriket utan mer accepterat att det är en del i en utvecklingsprocess och att det är övergående.
"Barn de första fem åren" av Penelope Leach. Författaren är barnpsykolog och förklarar barnens olika utvecklingsfaser på ett vettigt sätt.
Babyliv av Annika Ortmark-Lind handlar om barnets första år, och går igenom utvecklingen månad för månad. Nu har min bebis inte kommit än, men jag tyckte den var kanon. Full av konkreta tips också. Ska köpa ett eget ex!
Sen finns en rätt ny bok av Maria Zamore som heter I huvudet på din bebis, som också ska vara bra enligt mina kolleger på biblioteket .
Tack för tips ! Finns det fler därute som vill och kan dela med sig?