• eilema

Vad händer om en honkatt blir dräktig med sin son?

Min mamma har 3 katter. "Mamma, pappa, son". Pappan är kastrerad och sonen är 8 månader drygt. För några veckor sedan började sonen försöka para sig med mamman så eftersom mamma inte har råd med en kastrering av sonen just nu (vet inte heller när de tidigast får kastreras?) så fick hon en karta P-piller av mig at ge mamman så länge så inget skulle hända. Men idag satt vi och tittade på mamman och tyckte båda att hon blivit tjock om magen. Kan hon hunnit bli dräktig? Eller har hon bara blivit tjock av P-pillrena? Vad händer med ungarna om hon nu skulle vara dräktig? Finns det någon chans att de kan bli normala med föräldrar som är så nära släkt? Någon som är mer insatt i detta än vi är som kanske vet?

Det är en Lillebror !!! (v.23+0=119 dagar kvar!)
  • Svar på tråden Vad händer om en honkatt blir dräktig med sin son?
  • Skärgårdsfru

P-piller är inte 100% säkert så visst kan hon ha blivit dräktig precis innan eller under själva p-pillerbehandlingen. En kastrering på honkatt brukar inte kosta mer än max 1.000 kr oftast. Finns det verkligen ingen som kan låna din mamma dessa pengar? Lite från olika personer eller hela summan från någon?

Om honan nu är dräktig så är det ju ungar som mycket väl kan få med av denna inavel. Det är inget absolut måste men ungarna kan få både fysiska och psykiska men av det hela. Det är därför jag tycker att din mamma på något sätt ska skrapa ihop pengarna till en kastrering. Om honan är dräktig så aborteras ungarna i samband med kastreringen.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

Sen kan p-pillren också ha en ogynnsam effekt på fostren om det nu finns foster.

• ALJO

Visst är det inte bra med inavel, men ingen ovanlighet bland bondkatter och det är ovanligt att det blir något fel på dom så det tror jag inte att du behöver oroa dig för, det behövs nog inavel i flera led för att det skall bli illa.

• eilema

Tack för era svar! Är en hane könsmogen vid knappt 8 månaders ålder som han var då han började försöka para sig med henne?

Det är en Lillebror !!! (v.23+0=119 dagar kvar!)
  • hanch

Det är mycket möjlig att de kan vara det. skiljer sig lite från katt till katt. Om jag inte minns fel får man börja kastrera hankatter vid 6 månader då det kan finnas risk att de börjar bli könsmogna.

• Skärgårdsfru
    eilema skrev 2007-01-07 20:45:49 följande:
    Tack för era svar! Är en hane könsmogen vid knappt 8 månaders ålder som han var då han började försöka para sig med henne? Det är en Lillebror !!! (v.23+0=119 dagar kvar!)
    Det kan han med all säkerhet vara. En del katter blir könsmogna redan vid 3 månader Men det är vanligast mellan 7-15 månader. Det rekommenderas att en katt kastreras från 6 månader och framåt vare sig den är könsmogen eller inte.

Jag har själv en katt som är resultat av inavel samt har jag tagit hand om andra inavlade katter. I psyket har alla dessa katter varit bra men fysiskt sett så skiljer dom sig från en normal katt. De har allihopa väldigt korta ben i förhållande till kroppen vilket ser rätt "lustigt" ut. Men min lilla tjej är underbar i psyket

Förra året var jag tvungen att avliva en kull kattungar som var resultat av inavel och det kändes verkligen i hjärtat. Ungarna som var 8 veckor var sena i utvecklingen och kunde knappt gå. De var inte fysiskt utvecklade och knappast psykiskt heller.

Alla de katter jag pratar om är alltså bondkatter d.v.s. blandraskatter.
Svar på tråden Vad händer om en honkatt blir dräktig med sin son?