• Anonym

Underhållsfråga? Pappan jobbar i norge.

Jag lever inte med min dotter pappa. I dag ringde han och sa att eftersom hans lös höjts så mycket då han börjat jobba i Norge ska försäkringskassan inte längre stå för utbetalningen av underhållet till min dotter. Kan det verkligen stämma. Jag känner honom och vet att det ALLTiD är strul med pengar för honom. Slutar FK att bet. ut pengarna kommer vi inte se skymten av dem.

Dessutom har jag hört att då han arbetar i Norge, har en högre lön och skattar mindre ska han egentligen betala mer i underhåll. Stämmer det, någon som vet?

• Svar på tråden Underhållsfråga? Pappan jobbar i norge.
  • IrmelinFraNorge

Jeg kan hjelpe deg. Jeg bor i Norge og kan de norske reglene.

Livet er verdifullt. Lev det....
  • Frishta

Han ska betala till FK. Så mycket vet jag. Så strular han så kommer inte ni drabbas.

• IrmelinFraNorge

Om pappaen bor og jobber i Norge skal han betale etter norske regler. Og da blir det nok mere penger til deg. Alle regler finns på www.nav.no som er norske fk. Du skal søke til dom om underhåll. Og de heter altså Nav. Men vær oppmerksam på at i Norge heter underhåll barnebidrag. Og barnbidraget heter barnetrygd.

• Anonym

Men pappan bor inte i Norge, bara då han jobbar där. Han är skriven i Sverige. Gör det skillnad på underhållet?

Han påstår att FK sagt till honom att de inte längre har med underhållet att göra då han ska betala maxtaxa. Jag känner att det ligger något bakom som jag inte vet vad det är. Kan han bara sluta bet. underhåll sådär?

• sophiie

Det låter som han ska betala in max till fk... Inte att du påverkas.. Men jag kan ha helt fel, men det låter så på din mening :"Han påstår att FK sagt till honom att de inte längre har med underhållet att göra då han ska betala maxtaxa."

• Anonym

råd frågade min man som har varit den som jobbat i norge och betalat underhåll till barnen i sverige.

du kommer att få utbetalat från försäkringskassan,men försäkringskassan kommer inte åt honom i norge,men det är på hans ansvar att han betalar till svenska försäkringskassan i sverige,för annars läggs allting på hög och skickas tills slut till kronofogden...

vet inte vad fk mena med att han inte ska fortsätta betala för det ska han...

• IrmelinFraNorge

Om han betaler skatt til Norge får han del av alle goder fra norske fk. Da må han også følge deres regler...

• SandvikenMamma

Ring till försäkringskassan här i sverige och hör med dom.

• Anonym

Jag skulle kunna tänka mig att FK har sagt till honom att betala själv eftersom de helst inte vill ha med underhållet att göra egentligen. Det är ju bara en tjänst som FK tillhandahåller som tredjepart. Egentligen är ju underhållet en fråga mellan dig och honom.

Men om han strular så ska du kunna ta det genom FK i alla fall. Om han inte betalar alltså.

• Anonym

Det var länge sedan jag skrev här, men har inte fått någon rätsida på om han ska betala efter norska regler eller inte. FK här vet inte alls, jag har frågat. Ingen som vet något mer eller vart jag kan vända mig?

• mirre2
    Anonym skrev 2007-02-21 13:53:26 följande:
    Det var länge sedan jag skrev här, men har inte fått någon rätsida på om han ska betala efter norska regler eller inte. FK här vet inte alls, jag har frågat. Ingen som vet något mer eller vart jag kan vända mig?
    jag vet inte svaret på din fråga men fick själv klydda me underhållet för min dotter i 1år med advokat för jag fick inget..sverige ville inte betala i förskott då pappa bor i finland och finland ville inte betala för vi bor i sverige..
    lycka till har även klydd med BB nu då äldsta pojkens pappa bor i danmark så får inget
Svar på tråden Underhållsfråga? Pappan jobbar i norge.