• nisse3

Snälla ingen som har en lagotto

Jag skulle bli så glad om någon ville berätta om era erfarenheter av lagotto. Vi funderar på att skaffa en sådan hund. Jag vill veta hur dom fungerar med barn våra barn är 1,3,9år. Jag vet att det är en ras som kräver mycket arbete och motion. Är det en bra familje hund som kan passa om man bor på landet i villa med mycket natur runt omkring. Vi har så klart tänkt att gå med i hund klubben för att få utbildning för både oss och hunden.

• Svar på tråden Snälla ingen som har en lagotto
  • Dagsländan

Kompisen föder upp lagotto,så jag vet att dom tyvärr ofta är drabbade av HD/AD och att det är svårt att få tag i friska hundar för många avlar tydligen trots att deras hundar ha HD/ad fel. men det är väl en go hund,vet att hon säger att många lagottosar är reserverade mot främlingar, men vad vet jag.

• Fem

vi känner också ett par som har tre lagottos. Alla tre är jättefina och "välavlade" och väldigt "lätta".
    Jag är själv hundrädd och sambon är allergiker men vi har inga problem med deras tre. Väldigt lugna hundar som dock kräver mycket motion och mycket springyta. Snälla som få!

• Euphorbia

En nio-åring kan väl aktivera en hund hurmycket som helst om dom trivs ihop

• Dagsländan

Kompisen har också en "välavlad"kennel, men hon har kämpat mot lagottoklubben för att få dom att införa att man bara skall få avla på en viss grad av AD/HD och inte som nu på vilka fel som helst pga att det inte kollas i dess hemland och många importerar hundar som dom sedan använder i avel. Man blev helt chockad då man fick höra att det var tillåtet att avla på D, E höfter! Själv avlar hon som mest på C. Och har på så sätt börjat få "friskare"hundar. Dessutom MH beskriver hon föräldrarna och försöker få valpköparna att göra det också då de uppnått rätt ålder för att få en bättre avel.
    Annars är det som Fem skriver en lättlärd ras vad jag har sett, och det är ju positivt.

• Vilja00

lagotto klubben har träffar, kontakta dom så får du chans o träffa både uppfödare o vanliga ägare. Lagotton är i mitt tycke en ypperlig arbetshund tyvärr har populäriteten satt fart på busk aveln. Därmed kommer oxå problem som reservation, ljudrädsla o sjukdommar. Nu är lagotton en lätt ras o får sällan symptom av sina ledfel men varför ta risken.
    Hur kommer det sig att du just fastnat för lagotton?

Svar på tråden Snälla ingen som har en lagotto