• Sötnos

Hummer till förrätt

Funderar på att göra nåt med hummer till nyårsafton eftersom jag aldrig har ätit det! Har ni några recept? (Inget med levande humrar, tack, för det klarar jag inte)!

• Svar på tråden Hummer till förrätt
  • Tess76

Jag brukar köpa fryst och gratinera på nyårsafton. Jag har ett supergott recept hemma. Kommer inte ihåg nu exakt, men jag kan ju återkomma. Jag hackar i alla fall champinjoner som man först fräser i kastrull, häll på lite konjak (jag har någongång använt vitt vin, funkar också). Gröp ur hummerköttet och hacka i mindre bitar som man sedan blandar med champinjonerna. Lägg hacket i hummerskalen, häller på en ostsås och in i ugnen. Superdupergott!

• lata kocken Johanna

hummer thermidor!

jättegott och ganska billigt eftersom det räcker mer än väl med en halv fryst hummer per person

• lata kocken Johanna

här är förresten ett recept

Ingredienser
    (för 4)

2 kokta humrar à ca 500 g

Till såsen:
    2 finhackade schalottenlökar, eller gul lök
    2 msk vinäger
    1 dl torrt vitt vin
    1 tsk torkad dragon
    1 msk hackad persilja
    2 tsk fransk senap, eller 1/2 tsk Colman's senapspulver
    1 1/2 msk smör
    1 1/2 msk vetemjöl
    3 dl mjölk
    1 äggula
    1/2 dl vispgrädde, eller lätt crème fraiche
    2 msk riven parmesanost
    1/2 tsk salt
    1 krm vitpeppar

Klyv hummern och plocka bort magsäcken som finns framtill i varje halva.

Plocka ur allt kött och skrapa ur smöret (den grågröna massan som sitter i främre delen av varje halva). Knäck eventuellt klorna, eller lägg fram nötknäppare och låt var och en knäcka själv. Skär köttet i bitar.

Koka upp lök, vinäger, vitt vin, dragon, persilja och senap i en liten kastrull och koka ihop till hälften.

Fräs smör och mjöl i en kastrull, späd med mjölk och sjud såsen under vispning tills den är tjock och jämn. Blanda ner det reducerade spadet, tag kastrullen från värmen, rör ner äggulan och grädden som vispats samman.

Smaka av med salt, peppar och hälften av osten. Tag undan några fina hummerbitar och blanda ner resten av hummerköttet i såsen.

Fördela blandningen i skalen eller i formar, garnera med hummerbitar- helst klor, strö över resten av parmesanosten. Så långt kan rätten förberedas.

Sätt ugnen på 250 °C och gratinera i ca 10 min. Servera hummern med smör och rostat bröd.

• Tess76

Här kommer mitt recept:
    4 personer

2 kokta humrar
    100g färska champinjoner
    2 msk konjak el. sherry
    1 dl riven ost

sås:
    1 msk smör
    1 msk mjöl
    3 dl grädde
    2 äggulor
    1/2 dl riven ost
    1/2 krm vitpeppar
    1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 275 grader. Dela humrarna på mitten och ta ut köttet - även ur klorna. Hacka i mindre bitar. Dela champinjonerna i små bitar och fräs i en kastrull, häll på konjaken och låt puttra en liten stund. Lägg i hummerköttet mot slutet.
    Gör såsen med smör, mjöl och grädde. Tag kastrullen från plattan och blanda i äggulor och osten, salta och peppra.
    Lägg sås i botten på hummerskalet, lägg på hummerhacket, och sen ytterligare ett lager med sås. Avsluta med riven ost. Gratinera i ugnen 8-10 minuter.

• Sötnos

Tack så mycket! Men är det lika gott med vitt vin? Känns lite onödigt att behöva köpa en hel flaska konjak eller sherry annars, det är ingen av oss som dricker det!

• Sötnos

O förresten ska såsen i samma kastrull som hummerhacket o kokas upp eller? O sedan i med ägg o ost eller ska det göras i en egen kastrull (eller ska det inte alls kokas upp?)...hm...hoppas du fattar nåt av vad jag menar

• Tess76

Ja, det är lika gott med vin, det har jag gjort, för jag tyckte som du att det var onödigt att köpa konjak eller sherry. Såsen görs för sig, låt koka ca 5 minuter och sen i med ägg och ost. Hummerhacket är för sig, så det blir 2 kastruller att diska

Svar på tråden Hummer till förrätt