• vadskajaghetadå

Vad tycker du om bullar/kex/glass till barn från 1,5 år?

Personligen tycker jag att det är överdrivet av föräldrar att vara livrädda eller tro att barnet bli sockerberoende bara barnet typ smakar lite glass eller bullar.

Oscar har mot min vilja ätit en del sötsaker (mot min vilja betyder att vi har vart på för många släktmiddagar t. ex där det serveras för mycket glass etc, eller hos människor som ofta fikar)

I nuläget och efter jul så har han börjat äta mindre mat och jag tror att det kan ha att göra med att han ätit rätt mycket sötsaker på sista tiden,(inte småätit så att han blir mätt men beror på nånting) så vi ska ha sötsaks-stopp här hemma nu ett tag.

Sen vet jag att många säger "mina barn får inte godis, dom får bara glass och bullar" det är GODIS!
    godis är inte bara smågodis......

Hur gör ni med era barn då äldre än 1,5 år? hur ofta får dom?
    Hur gör ni om ni blir bortbjudna?
    Om det fikas är det fel att vuxna fikar och inte barnen får smaka enligt mig, då tycker inte jag att man ska fika öppet om inte barnen får.

• Svar på tråden Vad tycker du om bullar/kex/glass till barn från 1,5 år?
  • S u s s

Sannispannisen - Har inget barn över 1.5 år men tar mig friheten att svara ändå Har ju lite planer för hur vi ska göra med vårt barn, åtminstone i teorin.

Håller emd dig helt, fikar de vuxna ska inte barnen suktas och titta på.
    Som vuxen får man ha lite självkontroll, eller åtminstone äta när barnet inte ser, om det absolut inte får smaka.

Man kan ju fika med måtta när man gå bort?
    Ta en liten glassportion. Ta en kaka eller en bulle, och göra likadant själv.
    Sedan måste man ju inte umgås med "fikamänniskor" hela tiden!
    (Förstår dock att det kan bli mycket under exempelvis julen).

Jag vet inte exakt hur 1.5åringar beter sig, men de som är runt ett och strax över brukar ju nöja sig om det få nåt eget att tugga på, exempelvis såna där fettsnåla osaltade majs-bågar som börjar bli poulära.

• Vasen

När vi äter godsaker med sonen närvarande får han naturligtvis smaka. Bjuds det borta får han naturligtvis också. Stora flyglarmet skulle gå annars föreställer jag mig. Ganska taskigt också, att sitta och mumsa medans han får titta på.

Vi har bägge två hemska godisvanor och försöker att inte föra över dem till vår son, men nån gång i veckan blir det. Det har varit betydligt oftare nu under julen så vi håller igen lite nu.

• TammyP

Jag har ju en som är 21 mån. och han ÄLSKAR ju all mat.Han är inte jätte stor och ätter inte jätte mycket men helt klart OK.När vi är bortbjudna eller då vi själva har folk hemma får barnen (vår store snart 4) också ätta precis som vi vuxna.Hemma brukar vi ha "fest" för våra barn varje lördag då dem får litte gott tex. chips,popcorn,godis och läsk.
    Under veckorna kan ju även dem bli sugna,precis som vi vuxna och klart att de får lite NallePuh kex eller en bit choklad dem är ju människor dem också anser jag.Dem blir ju också sugna.Dem får däremot ALDRIG saft,vi har det aldrig hemma.Tycker det är läskigt med saft,fråga mig inte varför.Vi dricker läsk bara på helgerna till maten ifall vi nu ätter Pizza eller MC annars är det vatten/mjälk som gäller.

Att din Oscar ätter mindre nu efter jul tror inte jag beror på allt gottis han fått utan det handlar nog mer om en period.Han ätter snart mer ska du se,vänta tills jullagret börjar ta slut

Regel nr.1 jag har alltid rätt.Regel nr 2, om jag mot förmodan skulle ha fel gäller regel nr 1.
  • vadskajaghetadå

tammyP okej ja han kanske är inne i en period också...

tack för allas åsikter

Svar på tråden Vad tycker du om bullar/kex/glass till barn från 1,5 år?