• LillaStrumpan

Bovetegröt

I morse testade jag att göra bovetegröt för första gången. Jag använde mig av krossat bovete men tycker inte att det blev så bra. Hur ska gröten "se ut", någon som vet? Jag tyckte att det föll i sär och inte var så klibbigt, om man jämför med tex havregrynsgröt. Någon som vet hur man gör bovetegröt på bästa sätt?

• Svar på tråden Bovetegröt
  • Matriark

Jag brukar blanda med linfrön och blåbär. Konsistensen brukar vara helt okej. Kanske hade du för lite vatten?

• LillaStrumpan

Tack så mkt, men hur ska konsistensen va då?

• Matriark
    LillaStrumpan skrev 2007-01-08 08:54:40 följande:
    Tack så mkt, men hur ska konsistensen va då?
    Den ska inte falla isär, men är heller inte så klibbig. kanske blir om man lägger den i blöt, annars är den lite strävare än annan gröt.
    Suverän gröt för magen är det iaf, men jag måste äta med frukt och bär i för att den ska klassas som god.
  • LillaStrumpan

Jag förstår :) Men använder du krossat bovete eller helt? Och hur mycket vatten i förhållande till mängden bovete har du?

• soraya

Jag hatar havregrynsgröt, just för att det är så klistrigt och snuskigt, och därför älskar jag den här gröten på helt bovete:

1 dl helt bovete
    3 dl vatten
    1 äpple
    3 aprikoser
    1 msk linfrö
    2 krm kardemumma

Skär äpple och aprikoser i småbitar. Kokas 25 minuter. Jag tycker detta räcker till två portioner.

Måste ätas med havremjölk. Smakar läskigt med vanlig mjölk...

Om du använder helt bovete måste du först skölja dem i kokhett vatten och sedan koka upp i nytt vatten (de tre deciliter som nämns i receptet).

• Matriark

Krossat.

Det var längesedan jag gjorde bovetegröt nu. Gick på diet för ett par år sedan för hälsans skull och gjorde det mycket då. Nu har jag det mest i youghurten.
    Tar och kokar lite nu får vi se hur det blir

Jag spolade 2 dl krossat bovete i först hett sedan kallt vatten. la i det i kastrull tillsammans med ½ dl krossade linfrön och 5 dl vatten. Tillsatte sedan 1 del blåbär och ett hackat äpple. Nu ska det koka och sedan få svälla en stund.

• Matriark
    soraya skrev 2007-01-08 09:09:26 följande:
    Måste ätas med havremjölk. Smakar läskigt med vanlig mjölk...
    Det håller jag med om.
    Jag brukade äta som den var och dricka vatten eller örtthé till istället.
Svar på tråden Bovetegröt