• clarak

Ni som fått finnar och dålig hy vid p-piller stopp

Jag har läst att det finns ganska många som märker av dålig hy som ett symtom av att sluta med p-piller!

Hur långt efter p-piller stoppet fick ni finnar och hur lång tid tog det att sen bli av med dem?

Jag slutade med mina den 30 oktober och fick nu i veckan en massa småfinnar i ansiktet. Har aldrig haft det innan.

• Svar på tråden Ni som fått finnar och dålig hy vid p-piller stopp
  • pattisza

Jag fick finnar över hela ryggen, där jag aldrig haft en finne förut. Hade de i ca 1 år om jag minns rätt.

• clarak

Oj, trodde det skulle försvinna på några veckor.

Jag har iallafall inte fått något på ryggen, bara i ansiktet.

• hoppfull 80

Jag slutade med mina piller 28/8 och har sen dess haft jättedålig hy. Har aldrig haft så mycket finnar innan. Verkar inte vara på väg att sluta än... Nån som har nåt bra tips? Jag har försökt med att tvätta ofta, inte tvätta ofta, använda scrub etc. etc.

• michelina

mina finnar kom ganska snabbt dem satte sig i ansiktet runt hals och nacke samt ner mot brösten tyvärr jätte tråkigt.

• jeneng

Men ååååh, äntligen nån som som känner lika! Har oxå fått en massa småfinnar å kvistlor i ansiktet, eller hela huvudet.... gaaah, hade inga förut, nån enstaka vid mens..
    jag slutade med pillren mitten av dec..
    Hoppas dom försvinner snart!!

• Mikafika

Tjejer, hoppas ni får tillbax er fina hy snabbare än mej! Slutade i april o ser ut som en tonåring än...

• Minxy

Och för mig var det tvärt om. Jag har alltid haft mycket finnar hela min uppväxt. Det började när jag var 12 och eskalerade tills jag såg ut som ett monster mellan 15-20 år. Runt 21 började det lugna ner sig, men jag fick fortfarande rejäla bölder, för det mesta kom det upp minst en ny böld varannan dag.

Nu är jag 24 och jag slutade med mina p-piller 15/10 -06 och efter bara 1 vecka utan p-piller så hade alla mina finnar försvunnit! Fattar inte....det är SÅ skönt! Jag tänker aldrig börja med p-piller igen.

Hoppas det går över för er iaf.

• optimist81

Jag slutade med piller i juli, och fick då en drös med finnar i ansiktet, på halsen och ner mellan brösten, och även på skuldrorna och ryggen. Jättekul! Tur att det inte är badsäsong! Hoppas att dom försvinner snart iallafall.

• Fru Vendela

Jag brukar inte ha så mkt finnar men slutade i september och har haft finnar till och från hela hösten, ansikte och hals (har aldrig haft på halsen förut!) Känner sig som värsta tonåringen fastän man är 28 :(

• vitguld

Jag har haft JÄTTE problem. Jag slutade med mina (mercilon28) i februari -05. Till en början fick jag bara enstaka finnar, små kvisslor. I september -05 fick jag jätte problem stora bölder på främst kinder och käken samt en hel del finnar på rygg o lite på bröstet. Under denna tiden strulade även min mens utebelv två månader och jag tappade mycket hår. mensen stabiliserade sig efter detta uppehåll och är nu regelbunden. I februari -06 åt jag en kur antibiotika och det blev väldigt mycket bättre. i dag nästan två år senare tappar kag fortfarande lite mer hår än normalt och får enstaka utbrott men det har lugnat ner sig. Enligt mina källor är detta inget ovanligt och för en del kan det ta enstak månader innan hormonerna repat sig och för andra flera år. Man får va envis o kämpa men jag lever på hoppet att jag en dag ska återfå min perfekta hy som jag hade fram till jag va 25 :) KÄMPA på, det gör jag.

• Zelin

Jag började få en massa finnar kanske ca 4 mån efter att jag hade slutat med p-piller. Det tog minst 6 månader innan jag var som vanligt igen. Men nu verkar jag ha lättare att få "tillfälliga" finnar, eller hur jag nu ska förklara det, alltså enstaka vanliga... äsch svårt att förklara. Tvätta inte för ofta, då blir det inte bättre, smörjer du in ansiktet med någon kräm, använd den bara på de områden där du är "torr"/känner att du behöver det, använd sparsamt med underlagskrämer och puder (även om man skulle vilja gömma sig helt... ). Tyvärr samma gamla råd som alltid annars, men de fungerade bra för mig.

• annahsavannah

Hej. Slutade med mina piller slutet på september 2006, och jag har märkt att finnarna poppar upp till som tätt nu.
    Mest på hakan och upp mot kinden..
    Hoppas det ger med sig, men jag tror det börjar bli lite bättre..

• vitguld

Jag har lite fler tips, gå till en hudterapheft och gör regelbundna behandlingar och "resna" ansiktet det är ju hormoner som gör att talgproduktionen ökar och renar man ansiktet regelbundet så hjälper det. Kanske AHA-behandling fungerar på dig? Annars kan jag tisa om att använda sallongernas produkter, man kan även beställa på nätet www.hudoteket.se där kan du även göra en hudanalys. Ole Henriksen, Murad är bra produkter men ganska dyra.

• sunilla

Få din doktor att skriva ut Dalacin kutan lösning, ett antibiotika i "roll on-form" som man duttar på finnarna. Helt suveränt. Man anv. det under några veckor och finnarna försvinner. Bättre än att knapra antibiotika i tabletter.
    Lycka till

• MissFörstånd

Jag slutade med mina p-piller i maj-06 och har fått finnar i ansikte och på ryggen *morr*. Fortfarande kvar!

• Confetti

Slutade m Yasmin och fick JÄTTE-dålig hy nästan med en gång. Blev sedan snabbt gravid och hyn blev då bättre fram till ett par månader efter förlossningen, då den "blossade" upp igen. Antar att det är hormoner som spökar. Vet inte om jag skall börja med Yasmin igen nu när jag snart slutar amma eller om det inte är värt det inför nästa p-pillerstopp...Jag går på ansiktsbehandling en gång i månaden och använder svindyra salongsprodukter, men tror fullt och fast på att det är hormonerna. Man blir ju så TORR i hyn när man ammar också. Torr och oren. Kul kul.

• Hanni

Jag blev jätte finnig när jag slutade med mina piller, helst längs käk benet och aclar usch! Men jag har börjat använda MDformulations, jätte dyrt men drygt och nu äntligen börjar jag få balans i hyn! =)

Svar på tråden Ni som fått finnar och dålig hy vid p-piller stopp