• Maja Gräddnos

Magkatarr eller vad?

Jag behöver er hjälp tjejer!

Jag är just nu i v. 25 och led av kraftigt illamående fram till ca v. 18. Efetr det har det känts mer ok även om jag fortsatt kräkas en-ett par gånger i veckan hela tiden.

I december månad blev helt plötsligt min situation på jobbet + hemma mycket stressigare, och veckorna innan jul kom ett nytt problem. Efter varje måltid får jag så nedrans ont i magen, riktig magknip! Det håller i sig runt en timme och många gånger kräks jag också.

På juldagen blev problemen mycket bättre för att sen hålla sig ganska lugnt under jullovet, men så fort jag började jobbet igen kom det tillbaka!

Imorse kunde jag inte få i mig frukost utan kräktes ett par gånger i stället. Då beslöt jag mig för att stanna hemma från jobbet, och nu har jag magvärk för att jag inte kunnat äta

Jag ringde nyss MVC och hon lät som att hon inte trodde på mig alls. När jag beskrev symptomen sa hon "Vad försöker du säga? Att du inte kan jobba eller?" Hon tyckte vidare att problemet lät konstigt och snäste till sist om jag ville ha en läkartid eller vad?

Så på onsdag ska jag till doktorn, men nu undrar jag: Känner någon igen sig? Vad kan detta vara, kan det vara magkatarr? Jag har ingen halsbränna alls bör tilläggas, bara magsmärta och kräkningar.

Please, help!

• Svar på tråden Magkatarr eller vad?
  • Nickedockan

Heej.. Har inget bra svar till dig, men fy vad trist bemötande från mvc!!

• Maja Gräddnos

Hej vännen!
    Ja, det kändes urdumt. Såklart kan jag inte ställa diagnos på mig själv, men för mig känns det ganska logiskt att magen kan ta stryk av att man kräks fyra månader i sträck.

• JsN

JAg har sällan halsbränna av magkatarr utan "bara" hungersillamående och kramper i magen.

Prova att äta snällt och lite och ofta. Kokt ris och smörgåsrån. Inget fett och inga kryddor och skippa fibrerna. Myntate lindrar, inget svart te eller kaffe. Pro-viva nyponsoppa kan fungera.

*hälsosamt lat*
  • Maja Gräddnos

Tack JsN!
    Jaha, man ska passa sig för fibrer alltså? Det förklarar i så fall varför jag blivit som allra sämst av filmjölk med linfrön och äpple i.

• JsN

Till en början gäller det att plocka bort allt som magen och tarmen måste jobba med.

*hälsosamt lat*
  • JsN

Skippa frukten också! Alldeles för lågt pH! (Många blir bättre om de undviken mjölkprodukter)

*hälsosamt lat*
  • kaveldun

Det där med fibrer stämmer inte. Jag läste nyligen en artikel där det stod att man inte ska vara rädd för fibrer vid magkatarr. Rotfrukter, grovt bröd mm gör att magen jobbar långsamt med maten och den hinner smältas, därför kan det lindras. Om man inte har halsbränna och sura uppstötningar utan bara har magsmärtor beror det oftast på att maten passerar magsäcken för fort och det kan man undvika om man äter fibrer. Sen är det individuellt, jag har fått rådet av flera läkare att inte bara utesluta livsmedel bara för att andra säger att det inte är bra för magen. Man ska alltid prova sig fram vad som är bäst för en själv. En del blir sämre av kryddor, jag har inte märkt något. Däremot har jag svårt att äta fet mat. Sura livsmedel som tex citrusfrukter kan ibland reta magen, men jag är så sugen på det nu när jag är gravid och det går jättebra. Det jag verkligen måste tänka på är att inte äta mig proppmätt, utan äta oftare och lite mindre istället. Stekt mat är svårt. Så du får prova lite. Lägg dig gärna en stund efter maten eftersom trycket i magen ökar när man sitter upp.
    Lycka till!

• Maja Gräddnos

Tack för era tips!
    Jag hoppas bara jag kan få bekräftat av läkaren om det verkligen är magkatarr, men på er låter det ju som att det skulle kunna vara det.

• pollykalasnjikov

men gud! jobbiga läkare! varför är dom så otroligt ocharmiga? om du spyr och har ont är det ju givetvis något som inte är ok. skulle ju kunna vara stress eller att tarmarna krånglar?? jag har haft magkatarr och det känns som om det bränner "suger" i magen, ganska högt upp. och det gör ont. känns det typ så? jag tycker du ska gå till läkaren, kanske nån annan än den du pratade med. onödigt att må dåligt i onödan liksom!

• Maja Gräddnos

Fast det var inte läkaren jag pratade med, utan en BM.
    Jag är typ 100% säker på att det är stressrelaterat, jag har varit otroligt uppe i varv hela december. Negativ stress också, jobbigt på jobbet osv.

Nej, det bränner inte i magen, det blir som ett slags intensiv magvärk längst med hela nederkanten av revbenen. Och sen kommer illamåendet som ett brev på posten.

• zasata

låter inte som magkattar om du inte har sura uppstötningar, men hoppas att läkaren kan säga vad som är fel! lycka till.

• pollykalasnjikov

jag hade inte sura uppstötningar när jag hade magkatarr. stress leder ju lätt till magkatarr också. har du provat med losec mups? eller omeprazol? dom ska inte vara skadliga för barnet heller.

• Rönne

Hade också magkatarr men det kändes mer som brännande is i magen. Hade svullen tolvfingertarm där jag inhyste ett gäng heliobacter pylori...örk.
    Mådde också illa men kräktes inte.

Tror att symptomen kan vara väldigt olika vad gäller magkatarr och magsår.

Tar du sen syrareducerande piller symptomsdämpar du bara och gör inget åt orsaken.

Försök att dra ner på stressen. Det sätter sig direkt i magen och tolvfingertarmen.
    Inte heller bra för barnet att du stressar. Gör avslappningsövningar. Bukandas :o)

Ingen svårsmält mat. Uteslut rött kött, stekt mat, fet mat, socker och mjölk. Grönsaker är bra för magen eftersom de är basiska i rått tillstånd. Speciellt morötter ska ha en lugnande inverkan.
    Kamomillte är också bra för magen. Äter du "snäll mat" läker magslemhinnan och symptomen bör försvinna.

Lycka till!

Svar på tråden Magkatarr eller vad?