• brantan

Slutet på "Åter till Cold Mountain"?

Jag såg en jättebra film igår, "Åter till Cold Mountain". Men med alla reklamavbrott så orkade jag helt enkelt inte se klart hela utan somnade ifrån filmen...

Vaknade mitt i natten och undrade vad som hände. Låg och funderade på hur den slutade etc.

Nu skulle jag bra gärna vilja veta hur den slutade? Fick de varandra i slutet? Det kändes inte riktigt som att den skulle sluta "så levde de lyckliga i alla sina dagar".
    (Jag såg fram till det att 3 "yankees" överföll en kvinna med ett litet barn på en gård och att Jude Laws karaktär dödade två av dem. Nicole Kidmans och Renee Zellwegers karaktärer fann Renees karaktärs pappa skjuten. Kommer inte ihåg deras namn...)

• Svar på tråden Slutet på "Åter till Cold Mountain"?
  • snaskråttan

Jag lyckades faktiskt hålla mig vaken hela filmen.
    Nicole och Renee lyckades få med pappan som var vid liv till en indiankoja eller liknade där dom tog hand om honom. När Nicole var ute och letade mat så kom någon gående en bit bort, hon skrek åt personen att ge sig av och hotade med geväret men det visade sig vara Inman. Så dom fick varandra tillslut, dom älskade i en av hyddorna på natten och sen skulle dom ge sig av hemmåt alla fyra. Tjejerna gick lite före och killarna skulle ta hästen senare för att inte synas tillsammans om dom stötte på någon.
    Tjejerna stötte på gänget som jagade dessertörer och det blev bråk, dom viste att tjejerna hade hjälpt pappan med kumpaner.
    Killarna kom till undsättning och det blev en väldans massa skjutande. Alla utom den blonda (han som nästan såg ut som en albino) i gänget blev dödade och Inman red efter den blonda. Han lyckades skjuta honom men blev även själv skjuten.
    Nicole hörde skotten och sprang för att se efter vad som hänt och möter Inman stapplandes i dalen, precis så som hon sett i brunnen, han faller ihop och hon lägger sig över honom.
    Han säger "jag kom tillbaka" (eller något sådant) och dör.
    Några år senare får man se hur tjejerna och pappan sitter och fikar. Där finns även barn, ett av dom är Nicols och Inmans flicka.
    Så det blev väl ändå lite lyckligt slut

Japp det var det det :o)

• Vilhelmina

Nu var det ett tag sedan jag såg filmen eller läste boken: men i korta drag har jag för mig: Nicole och Renee tar med pappa till en hydda i skogen, som REnee tillbringade egen tid i som barn, och vårdar pappan där. Jude Law kommer vandrandes i skogen när Nicole är ute och letar föda. De tillbringar en natt tillsammans. Huvudjägarna hittar dem, Jude skjuter dem och blir själv skjuten, dör. Nicole, Renee (och pappan) och bebisen som blev till tillbringar resten av sina liv tillbaka på farmen (som man förstår av avslutningsscenens sommarlunch).

• brantan

Tack så jättemycket! Nu behöver jag inte gå och grubbla längre...

Svar på tråden Slutet på "Åter till Cold Mountain"?