• Soldroppe

Bada bastu i början av en graviditet

Att basta när man är gravid ska man inte göra har jag läst men hur är det ifall man är gravid nu, då är det ju precis i början...kan man få missfall då??
    Ska på tjejfest på lördag då vi bl.a. ska basta...har BIM i nästa vecka och möjligheten finns att jag är gravid.
    Jag tänker nog strunta i bastun...för säkerhets skull...

Nån som tänker som jag..????

• Svar på tråden Bada bastu i början av en graviditet
  • stefan

Hej!
    Enligt vad jag har läst i "Mammapraktika" så ska det inte på något sätt vara falrigt för fostret med bastu. Däremot kan det vara obehagligt om man har lågt blodtryck, lite svimmningsvarning alltså. Du ska ju givtvis inte bada bastu om du tycke att det är obehagligt, men jag tror inte att det på något sätt kan påverka en ev graviditet.
    Ha det så kul hur du än gör!

• Soldroppe

stefan:

Jasså....men man blir ju så varm...?!....trodde det kunde vara skadligt för fostret....

Tack för ditt svar iallafall...

• stefan

Ja jag kollade upp det för att jag verkligen undrade över bastubad och det står faktiskt så. Har tyvär inte boken hemma längre, men det borde finnas någon annan här ute som kan bekräfta detta.
    Antagligen är det så att barnet inte blir lika varm som mamman eftersom det är olika blodomlopp.
    Men som sagt, känns det obehagligt så gör det inte.

• Soldroppe

Ja jag vet nu...har precis varit ute på nätet och kollat lite... ...ska tydligen inte vara nån fara...

• Datanissan

Hej Soldroppe,
    Paasteendet kommer fraan ett studier i Kalifornien som visar att de som badar hot tub (varm jaccuzi) regelbundet (1 gaang per vecka) i boerjan av graviditeten faar en foerdubblad risk att faa missfall upp till 16 veckors graviditet. I USA saa rek daerfoer laekare att inte vada bastu eller hot tub. Filosofin i Nordamerika aer dock att alltid rekommendera dig ett avstaa fraan faktorer som kan ge oekad risk. I Sverige verkar man ha en mer avslappnad instaellning till allting vilket kanske kan foerklaras med att man som laekare inte kan bli staemd foer fel raad naer det gaeller livsstil. Man spekulerar mest i att det aer den oekade temperaturen som kan ge risk att faa missfall (aeven om visaa saekert aeven faar bakterialla infektioner fraan hottub pga av foer lite klor i vattnet). Vi har en hot tub som jag aleskar och jag har kompromissat genom att skriva ner temperaturesn fraan 40 till 38 grader utifall att jag naagasin skulle vara gravid utan att veta det.
    /L
    /Lena

• klippan

jag tror inte att det är nån fara när man väl är gravid men jag har hört att man ska undvika varma bad å sånt (kanske även bastu vet inte) när man försöker bli med barn, det kan väl hända att spermierna dör då kanske.

• klippan

jag tror inte att det är nån fara när man väl är gravid men jag har hört att man ska undvika varma bad å sånt (kanske även bastu vet inte) när man försöker bli med barn, det kan väl hända att spermierna dör då kanske.

• Soldroppe

Ok...TACK alla som svarat...

Struntar nog i bastun på lördag....känns säkrast så....

Svar på tråden Bada bastu i början av en graviditet