God röra m kikärter?
är det nån som har lite goda recept här på vegetarisk mat,
jag gillar tex. röror med kikärter/ bönor o vitlök o sånt
väljer ofta det på restaurang, men har inget gott recept själv!
är det nån som har lite goda recept här på vegetarisk mat,
jag gillar tex. röror med kikärter/ bönor o vitlök o sånt
väljer ofta det på restaurang, men har inget gott recept själv!
Kika på sidor som t ex Arla, Ica, Tasteline på nätet! Där kan du säkert hitta nåt smaskigt!
Har ett jättegott recept på en röra som man kan ha till grillat t ex:
4 port
1/2 dl olivolja (gärna gårdsolja)
2 msk balsamvinäger
1 burk Kikärtor (ca 410 g)
1 burk Kidneybönor (ca 410 g)
100 g strimlade soltorkade tomater
1 dl grovhackad bladpersilja/persilja
1 dl finhackad rödlök eller purjolök
salt och peppar...
Du har väl ätit Hummus? En arabisk kikärtsröra som är hur god som helst:
Kikärter
Olivolja
Vitlök
Citronsaft
Sesampasta (Tahini eller tahina står det på paketen, finns i vanliga mataffärer)
ev. grädde
Mixa kikärterna och ta i olja så det blir en trevlig, krämig och fast konsistens. Ta i cirka två matskedar sesampasta till fyra dl. kikärter. Kryddorna efter behag! Mixa, mixa, mixa. Ät på macka, ha som tillbehör till en varmrätt eller blanda direkt i spaghettin för en snabblunch.
Min variant av Hummus skiljer sig lite ifrån den tidigare redovisade. Mest för att jag tycker att allt med tahini liksom fastnar i gommen på nåt myko sätt... :)
En burk kikärtor. Sköljda.
En halv citron. Saften.
En klyfta vitlök. Eller mer.
Ett tredjedels pkt fryst persilja. Eller mer.
Lite spiskummin.
Lite paprikakrydda.
Lite salt.
Lite peppar.
Lite chilipulver.
Olivolja till bra konstistens.
Jag har också i sesamfrön. Både för smak och för kalciumet. Men det är ju valfritt.
Mixa.
Mums till är färdiga pitabröd, värmda och klippta till små tårtbitar.
Vart så exalterad så jag var tvungen att skriva ett recept till... :)
Istället för kikärtor så funkar det nästan lika bra med röda linser.
För att inte tala om gröna linser eller sk små linser som man kokar i buljong och några vitlöksklyftor.
Gör dressing med
persilja, gräslök, eller annat grönt
lite senap
salt
peppar
citron eller lime saft
olivolja
Blanda i de varma kokta bönorna och mosa de mjuka vitlökarna. Får gärna dra lite. Funkar både varmt och kallt som tillbehör till mat.
Eller som jag har en grej för. Servera med en ugnsbakad portionsbit lax och skivad tomat... Himmelslycka!
Jag har några goda recept på kikärtor. Både röra och kikartsbullar. Tyvärr har jag det inte med mig, men jag ska försöka logga på när jag kommer hem!
Här kommer recepten!
Röran:
gul lök
kikärtor i burk (sköljda)
citron
vitlök (gärna mycket)
salt
vitpeppar
olivolja
ev. färsk chili
finhacka/mosa löken och kikärtorna i en mixer. Pressa ut saften ur citronen och tillsätt den i röran. Pressa i vitlöken. Ha i olivoljan. Jag brukar skiva chilin i tre delar och koka den i oljan en liten stund. Sedan skalar jag chilin och kör handmixern i oljan för att mosa chilin. När det är klart silar jag bort all överflödig chili och tillsätter oljan i kikärtsblandningen. Sist salta och peppra.
Vill man inte ha röran så stark är det bara att undviak chilin. Det är gott oavsett!
Kikärtsbullar:
Ströbröd
lök
kikärtor på burk (sköljda)
ägg
mjöl
spiskummin
salt
peppar
ev. lite mynta
Blanda i kryddorna med ströbrödet. Tillsätt vatten. Låt stå några minuter så att vattnet sugs upp. Du ska ha i så mycket vatten att det blir ganska fast. Tillsätt ägget. Finhacka lök och kikärtor i en mixer. Ha i det i ströbrödet. Tillsätt mjöl tills du kan rulla små bollar av smeten. Stek, fritera eller stek i ugnen.
Å tack snälla!!!!
ska göra något av recepten ikväll, tänker testa alla!
Tack igen!!!