• Texas 06

Bebis som vill äta hela tiden!

Kom hem från BB igår och tror snart jag blir tokig...ska verkligen bebisar äta HELA TIDEN?????
    Kan inte ens lägga ifrån mig honom utan att han blir ledsen.
    Han e rätt stor 4.5 kg och enligt barnmorskorna så kräver han lite mera mjölk så där fick vi ge honom ersättning har även gett honom det här hemma i nöd då jag varit tvungen att sova.
    Så min fråga är nu ska jag köpa en bröstpump så här tidigt så att pappan kan mata honom emellanåt. Eller äter dom så här mycket??? Är det bara att stå ut??

• Svar på tråden Bebis som vill äta hela tiden!
  • minilinuz

han kanske inte är hungrig hela tiden, kanske bara är snuttig. ni kanske inte vill men vi gav våran son napp och det hjälpte.
    ett alternativ är att ge han ersättning oftare då det mättar bättre om det är så du kanske inte ännu kommit igång med mjölkproduktionen ordentligt, eller amma ofta för att få igång det mera.

lycka till och GRATTIS såklart!

• fnusingen

Ja, i börja är det MYCKET äta och mys! Min kille vägde också 4500 gram. Slå dig till ro i soffan, slå på tv:n, slappna av och amma! Om du vill kan du ju ge ersättning också, men amningen stabiliserar sig nog snart. Grattis, förresten!

• Godisgalen

Jag upplevde också samma sak. Min tjej ville äta hela tiden i början. Hon skrek och skrek men fick nog ändå inte tillräckligt med mjölk av mig. Hon vägde 3855 och gick ned till 3500g innan hon började öka igen. Vi gav ersättning också i början, till kvällen, men efter ganska många veckor så helammade jag. Jag hade bestämt mig innan att jag inte skulle ge upp och det är jag glad för nu då min tjej är snart 4månader och äter/ammas ca var 4:e timma och är helnöjd. Jag hade mjölkstockning med över 40 graders feber i flera dygn, fick äta antibiotika hade såriga bröstvårtor m,m,m,m men jag gav inte upp. Just då hade jag inget liv utan satt bara hemma och ammade. Hade knappt tid att äta själv. Det är en tuff tid i början.

• lilly k

Jo, dom gör gärna det i början. Min prins ville också ligga vid bröstet mycket. Men det är ju ett sätt för dom att ställa in mjölkproduktionen och vara nära dig också. Vill du ha avlastning så kan det ju löna sig att köpa en bröstpump. Det kommer att bli bättre. Grattis!

• Skogsstjärnan

Jepps, min son åt hela tiden också i början (eller än egentligen fast han är snart 1 år). Han vägde dock inte lika mycket som din son utan 3530 g.

TUNGT var det de 2-3 första månaderna. Efter det började man bli en människa igen sakta men säkert. Före det var man som en zombie. Han åt och åt och åt och ville bara vara i famnen.

Grattis!!!

• Texas 06

Tack för alla svar.:)
    skönt att man inte e ensam om detta?
    så det är onödigt att köpa bröstpump?
    men ska jag ge honom ersättning?
    det hämmar inte mjölken då? att det börjar komma mindre?

• engla pengla

hade samma problem jag gav napp hon hade ett enormt sug behov. hon vägde bara 3355 och var 51 lång så det har inte med vikten att göra. du får stå ut det är jobbigt jag vet.

• NovJenny

TS: Han äter och suger hela tiden för att bygga upp en bra mjälkproduktion. Ju mer han suger ju mer mjölk producerar ju du!

Tycker inte du ska börja med napp förrän du märker om det blir bättre eller ej. Du gör ju som du vill men min son tuttade också hela tiden i början, när han inte sov.
    Du kommer få igång en bra produktin!

Vissa dagar är han så än, antar att han vill ha mer mjälk då.

detta var förklaringen jag fick på BB.

• NovJenny

Kan tillägga att jag inte använt napp en endaste gång. Det går över! (Om det nu är det att han vill ha igång mjölkprodutionen vill säga..)

• Skogsstjärnan

Jag fick låna en bröstpump och gjorde så att jag ammade ett bröst på natten och pumpade det andra för att det skulle gå fortare. Medan jag pumpade gav min make det jag pumpat tidigare eller tillägg. Det var efter kanske två månader jag började med det för jag orkade inte med att amma 2 h i sträck hela tiden och vila ½h... Han ville nog ha mat, men var för trött för att suga effektivt så därför tog det länge.

Tillägg fick vi börja med redan på BB fastän jag hade mycket mjölk. I pappren står det "hungrig pojke som kräver mycket mat trots att mamman har rikligt med modersmjölk". Först efter att vi börjat med riktig mat lite efter 4 månader började min egen mjölk räcka till.

• cicci85

Joo de flesta äter ju heela tiden när de är nyfödda.

Min vägde 4900 när han föddes och den första veckan skulle vi ge ersättning när han ammat klart på båda tuttarna.
    När han va 1 vecka vägde han 5200g så då tyckte läkaren att han bara behövde ammas.

Du får tänka att det bara är en kort tid han äter hela tiden, efter några månader hinner man göra mer än att amma hela dagen...
    Man lär sig tv-tablån rätt fort iaf

• Augustimamma

Som alla andra nämnt; så här är det de första veckorna/ månaderna! Ju mer han suger, ju snabbare kommer amningen igång ordentligt. Men tänk även att det inte bara handlar om mat; amningen är lika mycket trygghet, närhet, kärlek för våra små liv! De har legat varmt och tryggt i magen, när det kommer ut behöver de kroppskontakten/ tutten för att fylla trygghetsbehovet!!!

• Pelargon

Jag satt 12 timmar i sträck dagen efter jag kommit hem och då vägde min endast 2770 g. Sen kom produktionen igång och det lugnade ner sig. Jag skulle vänta med napp.

Svar på tråden Bebis som vill äta hela tiden!