• LillaMy1984

Hur lång tid tar en kastrering???

Av en honkatt??

• Svar på tråden Hur lång tid tar en kastrering???
  • Skärgårdsfru

Runt 5-15 minuter beroende på veterinär

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Cia o krabaten

Själva op är väl inte så lång (30-60min?)
    Men sen ska de ju vakna upp under några timmar.

• MsNordqvist

Jag lämnade min kisse i en timme hos veterinären. Sen låg hon och sov ytterligare 7 timmar ungefär.

• Skärgårdsfru

Sen tar det förstås en stund att förbereda katten med narkos och efter det vill dom ha koll på katten någon/några timmar efter uppvaknandet. Men vanligtvis är det en väldigt enkel operation som går väldigt fort.

• Cia o krabaten

Oj, så snabbt trodde jag inte!, men jag fick ju som sagt komma efetr några h

• Skärgårdsfru

Jodå det går jättefort. Hanar brukar bara ta 5 minuter och honor tar inte heller mycket längre tid. Men som du säger, uppvaket brukar gärna få ta ett par timmar. Jag har också alltid hämtat mina katter efter flera timmar. På vissa veterinärstationer får man vara med när dom utför ingreppet.

• MsNordqvist

Jag hämtade som sagt min lilla sessa en timme efter jag lämnat henne. Jag rekommenderar dock att låta katten vara hos veterinären ett tag till, hon är ju ändå inte vaken. Jag kunde inte slappna av en sekund innan hon vaknade (inte efter heller iofs) och tycker såhär i efterhand att hon lika gärna kunnat sova hos veterinären som vet vad som är normalt och inte

• Rottis77

Jag jobbar som djursjukvårdare och det tar ca 10 minuter att förbereda katten, ca 30-45 min att utföra själva operationen, sen behöver dom minst 1,5 timme till innan man kan "väcka" katten, och vi lämmnar ALDRIG hem en sövd katt.

• Skärgårdsfru
    Rottis77 skrev 2007-01-08 21:51:07 följande:
    Jag jobbar som djursjukvårdare och det tar ca 10 minuter att förbereda katten, ca 30-45 min att utföra själva operationen, sen behöver dom minst 1,5 timme till innan man kan "väcka" katten, och vi lämmnar ALDRIG hem en sövd katt.
    Är du allvarlig?! Jag har aldrig varit med om att ingreppet tar så lång tid. Förvånad Varken jag eller mina vänner med katter har varit med om att det ska ta så lång tid. Visst att det kan skilja från olika veterinärstationer men jag trodde inte det kunde skilja så pass mycket.
  • Rottis77

Vi är helt enkelt väldigt noggranna, det är ju dock det djurägaren betalar för. Och tiden jag skrev gäller ju honkatt, hankatt går ju mycket snabbare, det är ju ett rätt stort bukingrepp på honorna.

• Ess

Jag lämnade en hona och en hane och kunde hämta dem efter 1½ timme igen. Honan var rätt trött och lite illamående efteråt.

• Skärgårdsfru

Jag tror inte de veterinärer jag tänker på är speciellt slarviga

• Rottis77

på 5-15 minuter hinner man inte öppna katten, ta bort livmoder och äggstockar +sy ihop katten igen.

• Skärgårdsfru

Min erfarenhet är runt 5 minuter för hankatter och runt 15 minuter för honkatter.

• Rottis77

Ja, hankatter går betydligt snabbare, men det är ett mycket enklare ingrepp.

• Skärgårdsfru

Ja där ska ju "bara" kulorna knipsas av Dom blir ju vanligtvis återställda mycket fortare också.

Svar på tråden Hur lång tid tar en kastrering???