• Anonym (hjälp)

Jag är så rädd att han ska lämna mig

Ni kommer säkert tycka att jag är jättelöjlig nu. Men jag är så rädd att min pojkvän ska lämna mig. Vi har varit tillsammans i fyra och ett halvt år.Jag är så rädd att han bara ska tröttna på mig och inte älska mig längre. Jag vet ju att det är upp o ner i alla förhållande ibland men jag är så rädd. Har blivit sviken s¨å många ggr under min barndom och har så svårt att lita på folk. Hur ska jag göra för att få bättre självförtroende och lita mer på folk? Jag menar har han inte lämnat mig nu efter så många år så borde jag väl inte vara så orolig? snälla hjälp.

• Svar på tråden Jag är så rädd att han ska lämna mig
  • Anonym

folk kan ju seperera efter flera år tillsamans,,bara för amn varit ihop länge betyder inte det att han int ekan lämna dig..

har du anledning att tro att han ska göra det?
    har han visat att han tröttnat?
    om han int ehar det,,så går du å oroar dig i onödan.

OM han nu lämnar dig så finns det inget du kan göra åt saken.
    så njut under denna tiden ni är tillsamans,,ananrs lär du ångra dig sen..

klart att alla har en rädsla att bli lämnad av den man älskar.
    men låt inte rädslan ta över,för då blir dte inget rba förhållande..

• Hojan84

Tänk om han aldrig lämnar dig då? Då har du oroat dig ett helt liv i onödan!

Men har du nåt att gå på, alltså verkar han ha tröttnat på nåt vis?

• Anonym (hjälp)

Nej men har man varit ihop länge så är man ju mer bundna till varandra n man hade varit annars.Tack för era svar

• Anonym

ibörjan av ett förhållande så är man ju nykär m.m. å då är det inte så svårt å hålla kärleken vid liv.
    det är när amn varit ihop länge som det blir svårare å hålla kärleken å gnistan vid liv..
    visst blir man mer bundna..
    men många som separerat eft måååånga år tillsamans säger ju att gnisatn försvann och det blev en mer vänskap ist för en kärleks relation.
    det är därför mycket viktigt att hålla kärleken å gnistan vid liv eft föera år ihop,,annars dör kärleken snabbt..

• Anonym (som du...)

Har själv väldiga problem med tillit till människor och speciellt de jag skall stå närmast. Jag vågar inte lita på att de finns där för mig den dag jag faller.
    Jag vågar inte heller lita på min sambo (sedan 3 år) utan inbillar mig hela tiden att NU - nu är det verkligen slut- för att han inte gett mig den där kramen där han brukade.... Jag anses vara en sjukt logisk person - men när det kommer till känslor vet jag inte vart det har gömt sig.
    Men tro mig, du måste blockera de känslorna - de förstör mer än vad de hjälper dig!
    Och du kan faktiskt leva på hoppet, trots att bekymmersamheten alltid finns dold... :)

• paddan83

hihi
    så kan jag också känna ibland.

Men jag har lärt mig att slå bort de känslorna, så numera kommer de ganska så sällan.

Vi har varit tillsammans i 4 ½ år, förlovade i 2 år samt gifta i 1år och 5 månader

Och så har vi en son på snart 10 månader, samt sliter som galningar på nr 2.
    Så jag börjar känna mig rätt lugn, men oroar mig ibland att han kanske bara skulle stanna för barnens skull.

♥ Har pcos - kan inte bli gravid utan hjälp♥ ♣ Får ägglossningsstimulering i slutet av Januari ♣
  • Diorlover

Jobbigt mend et bästa är väl atta vara glad att ni är tillsamman NU, dåtid eller framtid är ju ignet ni kan göra något åt nu så att säga. Njut av tiden nu har nu älskar och var glad..men har du berättat för honom att du oroat dig? Jag ahr oxå oroat mig nu när jag blev gravid men det är väl normala grejor känenr mig inte attraktiv osv. men det löste sig efter vi prata om det...

hoppas det löser sig!

• Anonym (psyk)

Det är så man måste tänka, har jag insett, att ställa upp två alternativ. Antingen oroar jag mig eller så oroar jag mig inte. Vad leder då de två till. I båda fallen är det lika troligt (på ett ungefär, åtminstone kan jag inte veta annat) att han lämnar mig. Om jag då inte oroar mig, så kan jag göra en massa bra saker, mår bättre och får därigenom dessutom säkert ett bättre förhållande. Om jag oroar mig så mår jag sämre och oroandet tar upp en massa tid.

Alltså:

Altenativ 1: Det finns alltid en risk att han lämnar mig + jag mår bra + jag kan bidra positivt till förhållandet

Alternativ 2: Det finns alltid en risk att han lämnar mig + Jag mår dåligt + jag får mindre tid till roliga saker

När man då väl valt att tänka som alternativ 1, så kommer ju det svåra, att verkligen göra det, att slå bort impulserna som kommer, att inte fråga en gång till om han älskar mig bara för säkerhets skull. Man måste försöka avleda sig själv, ha en rolig tanke eller aktivitet i beredskap så fort tankarna kommer. Till slut, till slut, efter mycket träning lär man då om hjärnan, men man måste vara ihärdig, inte tänka att ja, men bara just nu ska jag älta lite.

Jag menar att i och med att inte oroa sig så kan man lägga mer tid på sådant som verkligen betyder något, att göra bra saker med sin partner t.ex.

Sedan får jag väl nämna också att jag emellanåt är ganska kass på den där tekniken, men jag försöker verkligen att tänka, kanske t.o.m. tänka högt och ihärdigt, att "vad tjänar jag på att tänka detta nu?" när destruktiva tankar kommer. Oftare och oftare går det då att snabbt slå bort dem, om man bara försöker.

• Hojan84

Anonym psyk skrev:

"I båda fallen är det lika troligt (på ett ungefär, åtminstone kan jag inte veta annat) att han lämnar mig."

Jättebra det du skrev, men jag gåller inte med dig på den meningen jag har citerat!

Det är mycket mer troligt att han lämnar dig om du överför negativ energi till förhållandet! Svartsjuk, kontrollbehov, oroande osv är jätteskadligt för förhållandet! Man kväver ju den andre partnern. Men lever man i nuet och tillbringar positiv energi då monskar risken att förhållandet ska spricka!

Förstår ni hur jag menar?

Svar på tråden Jag är så rädd att han ska lämna mig