• Trocadero

Kastrera en hanhund! Hur blev det sen?

Jag har en underbar leonberger hane på två år som jag haft funderingar på att kastrera

Varför?

Jo, när vi är och hälsar på mina föräldrar så kan han inte vara ute med deras gamla hund, han rider hela tiden på honom och det antar jag är ett dominansdrag (eller så är han bög? )

Ute på promenader så blir han smått galen om nån går förbi med eller utan hund, han gör allt för att kasta sig fram dit.

Hur påverkar en kastrering en hanhund egentligen? Vad hjälper en kastrering till med när det gäller beteendet?

För och nackdelar?

Vill gärna bara ha råd om kastrering och hur ni upplever förändringen eller den uteblivna förändringen av hanhundskastration!

• Svar på tråden Kastrera en hanhund! Hur blev det sen?
  • flixflax

Kan hjälpa de problem du har men likaväl inte.

Min hund är nu mer kastrat har är enklare att avstyra nu från fnatt på andra hundar. Blir inte så fast vid ett objekt. Han passerar fler hundar utan att bry sig men inte alla.

Har är ok men vissa hanhundar och det har han hela tiden varit.

MEN han bryr sig inte om tikar och alla kissfläckar, det är skönt!

• Helenas

Andra kan säkert ge ett mer uttömmande svar men jag ger mina erfarenheter.

Kastrerade min 2,5 åriga labbe i höstas. Han har en c-höft (=ingen avel) och hade börjat bli galnare med tiden när tikar löpte. Hade inget problem med hanhundsagressivitet eller likande.

Effekterna veckorna efteråt var en hund som sov mer än vanligt vilket har normaliserats nu. Han var allmänt mer tagen av operationen än jag hade väntat mig men han kan vara en liten dramaqeen också. Den parabolstoratratten var inge kul.

Värt att notera: Två veckor efter kastreringen träffade han sina hundkompisar igen. De var intresserade av hans sår och sniffade mycket där bak men inga problem. Ytterligare en vecka senare fick hanhundskompisen spatt när vi kom och betedde sig som om vår labbe var en höglöpstik. Det höll i sig i ca två veckor men nu är det lugnt igen.

Effekter månader senare är att han sniffar lika mycket på promenaderna men kissar inte varje gång. Fick precis höra att en av tikarna i vår närhet löper, men vi har inte märkt något alls på honom. Förut var han som tokig på promenaderna när någon löpte. Mycket nöjd!

Lycka till med ditt beslut!

• Stormvarning

När det gäller kastrering finns inga helt generella sanningar och svar. Om en hund har normala relationer till andra hanhundar och tikar i sin omgivning finns ingen anledning att kastrera den. Om hunden däremot är överdrivet aggressiv mot hundar av samma kön eller om den är manisk under löpperioder och kanske till och med när det inte är löp på gång gör man klokt i att överväga kastrering, oavsett om det är en hanhund eller en tik. Tikar kan dessutom ha mycket psykiskt jobbiga skendräktigheter och skenvalpningar, då de definitivt inte mår bra. Det kan inte heller vara särskilt kul för en hane som aldrig ska få möjlighet att para att alltid gå och ha de här känslorna i kroppen som han aldrig kan få utlopp för - det måste säkert vara minst sagt frustrerande. Hundar som kastreras blir inte menlösa eller "ranglösa" - de har fortfarande sin könsidentitet och rang i flocken men de är mindre benägna att slåss i onödan. Finns ingen fortplantningsplats att strida för är driften att stiga i graderna minskad. Däremot finns all anledning att hävda sin rätt när det gäller mat, revir m.m vilket de också gör precis som förut.

De flesta hundar som kastreras av anledningar som har med dominans och aggressivitet gentemot hundar av samma kön samt "sexgalningar" blir naturligtvis annorlunda efter en kastrering. Men det var ju för att detta beteende är jobbigt både för dem och för omgivningen som man kastrerar! Oftast tar deras verkliga personlighet över och utvecklas. Om de till exempel tycker om att spåra eller jobba med något annat kan de ofta bli mer fokuserade och arbeta bättre när de störande momenten förlorat sin lockande inverkan.

Har du inga planer på att använda honom i avel tycker jag du gör klokt i att kastrera..

• Trocadero

Ok, låter ju bra att han inte ändrar personlighet så mycket då och att era erfarenheter är så bra på era hundar

Läste i en gammal tråd här att kasterade hanar kan bli aggressiva, stämmer det?

• Stormvarning

Det har jag aldrig upplevt på de hundar som kastrerats, kan säkerligen vara pga många olika anledningar. Att det just är pga kastreringen tror jag varken matte, husse eller en veterinär kan avgöra..?

• Vilja00

generellt - pröva träning med instruktör först innan kastrering. Låter med som ett "styr" problem en som en överdriven hanne.

• Hallonsaft

Min erfarenhet av kastrerade hanhundar är att de många gånger får problem med att umgås med andra hundar, oavsett kön. De blir mobbade och nedtryckta.

Jag tycker endast kastrering av hanhund är ok om den mår dåligt i samband med löptikar. I övrigt är det för stor risk att få hunden "förstörd".

• Trocadero

Hallonsaft

Så en framåt dominant hund blir alltså en menlös fjolla om det slår fel...?

Det låter ju däremot inte bra isåfall

• veronicaermanbriks

kastrerade vår hane vid 9 månaders ålder. Han blev mycket lugnare och behagligare.

Maybe it was always going to be this way, mabye I´ll look back and understand someday...
  • Trocadero

Är det samma effekt med hormonsprutorna som man kan ge, tänkte kanske testa med en sån först för att se vilken effekt det blir...

Svar på tråden Kastrera en hanhund! Hur blev det sen?