Kan man släppa ut innekatter?
Har två cornish rex katter som alltid varit innekatter. Funderar nu på om man kan släppa ut dem på sommaren (vi bor i hus) eller är det en helt galen tanke? Tror ni dem klarar av det.
Har två cornish rex katter som alltid varit innekatter. Funderar nu på om man kan släppa ut dem på sommaren (vi bor i hus) eller är det en helt galen tanke? Tror ni dem klarar av det.
Det är helt individuellt. Vissa vill/kan vara ute, andra inte. Testa
De klarar säkert av det!
Men ni får väl ta det lite i taget.. som man gör med små kattungar..
Det är ju helt inviduellt från katt till katt. Men gör så att ni testar att gå ut med dem i band, för att låta dem vänja sig vid miljön.
Jag gjorde så med min katt, och nu går han fritt ute när vi är hos min mamma, men annars är han innekatt.
Min kisse stack om hon släpptes ut fritt.. Men vi hade henne ute på tomten i ett långt koppel.. det tyckte hon jättemycket om på sommaren.... Hon var en persier..
Har en kompis som hade två innekatter som släppte ut dem när de flyttade till landet. De fullkomligt älskar det (katterna alltså) så det gick bra.
Men det finns INGA garantier för att det kommer att gå bra. Innekatter kan ibland ha svårt att förstå att man måste ha koll på vilken väg man gått annars hittar man inte hem.
Man kan ju ta det lite försiktigt genom att vara ute och promenera med dem i koppel ett tag innan man släpper dem helt fria. Har för mig att kompisen gjorde så.
Lycka till!
Jag har två Devon Rex som sedan vi flyttat till hus får gå på små upptäcksfärder. De är inte ute speciellt länge (det är ju inte så varmt och de har inte så tjock päls ju), men verkar tycka det är jättespännande.
Har ofta fått frågan om de ska bli utekatter nu när vi flyttar till hus och jag tycker att det inte behöver vara så digitalt, antingen eller. Jag vill att de ska få gå ut ibland, men vill fortfarande reglera det lite och inte låta dem gå ute på nätter och så. Tror inte det behöver bli så svårt.
Om dom klarar det eller inte kan du inte veta innan utan du får prova isåfall. Om dom trivs som innekatter så tycker jag att du ska låta dom få fortsätta vara det. Eller låta dom vara ute i sele och långlina alt. bygga en rastgård. Det kan ju vara en utmärkt kompromiss. Dom får frisk luft och gå lite på upptäcksfärd men under säkra former.
Det kan gå jättebra att ha dom lösa men det kan också sluta illa med tanke på om det kan finnas trafik, gifter, katthatande människor, dom blir ivägjagade för det är någon katts revir osv.
Långt ifrån alla katter är så men har man väl en gång vant en katt vid att vara utekatt så kan den vilja fortsätta vara det på höst, vinter och vår. Så du får isåfall vara beredd på att det inte alltid kommer att vara så att det enbart är på sommaren och enbart är på de tider du vill att det ska vara på. Vill inte katten komma in så gör den inte det.
Vi köpte 2 ocicats när vi bodde i lägenhet och de var innekatter under 2 år. Båda kastrerades. Sedan flyttade vi ut på landet och hade inte hjärta att fortsätta ha dem inne. De anpassade sig jättebra till utekattlivet och har hållit sig inom ett par hundra meters radie. De får dock inte vara ute på nätterna och det har bara hänt en gång att den ena inte kom in.
Som de andra har sagt så är det olika med olika individer. Mina katter ville verkligen ut och satt och skrek i fönstret, medan andra kanske är mer bekväma och trivs inne. Sedan kan jag också säga att har du en gång släppt ut dem får du nog räkna med att de kommer att vilja vara ute alla årstider. Våra hade aldrig gått att stänga in igen.
Om du bara ska ha dem ute på sommaren skulle ja inte göra de. Hemskt för dom om de tycker om att vara ute & så ska man tvinga dem va inne hela hösten, vintern & våren. Vi har innekatt nu, av en enda anlending att vi bor i lägenhet & har en stor väg precis utanför. Fyttar till hus nu om nåra veckor & då ska hon få va ute om hon vill de. Hon får själv välja då. Men ja skulle inte bara ha ute sommaren, antingen ute elle innekatt tycker ja. Med utekatt menar ja då självklart att de får vara både ute & inne.
Just det... skogsbruden nämnde kastrering. Det är jätteviktigt att ni kastrerar katterna om dom inte redan är det. Dels så ska dom ju inte bli dräktiga eller göra kattor med ungar. Men dels så minskar det risken för att dom vandrar iväg på långa vandringar på flera månader och att dom blir mindre revirhärdande.
Klart ni kan men ni kan ju fixa en liten kattgård först ...
så kan de vara ute i tryggt förvar...
Min missar är innekatter, men sommaren som var, så köpte jag selen och löplinor till dem när vi åkte ut till sommarstugan. De stormtrivdes min missar med. Tror att man ska börja försiktigt och se om de vill vara ute eller inte.
(ville bara tillägga att min kisse även fick vara ute de övriga årstiderna, men hatade verkligen att bli blöt om tassarna och vände om innåt ganska snabbt)
Katterna klarar säkert det jättebra, men de kanske blir lite ledsna när de inte får gå ut på vintern?
Tycker visserligen inte att man ska släppa katter lösa utomhus eftersom det innebär många risker som iaf jag inte vill utsätta mina katter för.´För att inte tala om stöldrisken av dyra raskatter....
Kan du inte gå med de i sele?
Min katt bode hos mig i 10 år inne, var han ute så var det i koppel. När vi var tvungna att placera om honom för minstingen vart allergisk och fick astma så fick han börja gå ut där efter att han hade instalerat sig i 1-2 veckor.... Och det gick jättebra för honom. Men tror säkert att det är olika för olika katter.
Vi hade 3 katter som var innekatter i 3 år.
Vi köpte hus i närheten av skogen men ändå i bostadsområde. Jag frågade vetrinären vad hon ansåg om att göra dem till utekatter. Hon trodde det skulle gå bra men trodde att de skulle hålla sig nära hemmet.
Vi satte in kattlucka och de fick själva bestämma när de var redo för att gå ut.
De har varit utekatter i 1 år nu och stormtrivs. 1 av katterna håller sig runt huset hela tiden. den 2:a springer mycket runt i bostadsområdet och de 3:de hon springer mest i skogen och jagar. Men de är mest vid huset. Har väl hänt jag inte sett dem på nått dygn men de bruka komma när jag ropar på dem.
Alla är kasterarde då mian grannar oxå har katter lösa... ;) Vill inte ha kattungar =)
Men alla katter är olika så de är bara att se hur de verkar när man tar ut dem. De är säkert livrädda i blrjan. De var mina. Ena katten brukade krypa längst husväggen men nu är hon den som trivs bäst ute ;)
TACKAR för alla svar!!!! Och det känns positivt att många har så bra erfarenheter. Vi har redan en stor rastgård till dem som de kan komma åt när de helst önskar via en lucka i huset.
Vi har småbarn och hund (hunden håller sig utmärkt på tomten utan uppsyn) dock inget staket. Vi bor i villaområde och är själva mycket ute under sommarhalvåret. Svårt att komma ihåg att stänga dörrar osv. Vore en dröm för mig om det funkade för dem att hålla sig i närheten av huset. Eftersom de är cornish rex katter och har väldigt lite päls har jag svårt att tro att de skulle uppskatta att vara ute på sommaren, då är de knappast ens i kattgården. Men jag skulle aldrig kunna åka hemmifrån utan att katterna är inne igen...... ja det är väl bara att testa med en katt i taget kanske under våren.
uppskatta att var ute på vintern skulle det givetvis stå