• Laire

Hjälp med flottiga bunkar

Hej!

Jag har två stycken exakt likadana plastbunkar som jag handdiskar (har ingen maskin), som alltid får en flottig beläggning efter att de torkat.

Jag har testat olika vattentempraturer, mycket diskmedel, lite diskmedel, torka den direkt, låta den stå och torka etc etc.

Har Yes-diskmedel som är bra och fungerar på allt annat, men inte dessa! Funderar på om man måste göra något särskillt med materialet eftersom båda får samma beläggning...

The woman formerly known as Therese 1986 and Sundsvalltjej
  • Svar på tråden Hjälp med flottiga bunkar
  • Carro W

Tror man kan testa att torka av med lite ättiksvatten. Det brukar man nog göra när man ska t.ex. göra maränger och måste ha en helt fettfri skål.

• Laire

Ättika verkar vara lösningen på allt, har sett massor av trådar med husmorstips där ättika används till allt, facinerande egentligen

Men inte har jag det hemma inte, får köpa det nästa gång och testa.

Tack för tipset!

The woman formerly known as Therese 1986 and Sundsvalltjej
  • Carro W

Ättika är superbra! Har det till allt, avkalkning, toaletten... Kom på en sak, skrev precis en tråd om vårt kylskåp som luktar illa. Kan ju torka med ättika

• jassikan

Det som kan vara bra att veta är att vissa plaster innehåller / eller har en beläggning med mycket släppmedel och de frigörs från plasten, även efter att den har diskats. Det kan bli många turer i disken innan det försvinner, om det försvinner.
    Så beroende på plast/tillverkningssätt så är det tyvärr inte säkert att det hjälper även om du skulle diska den i maskin eller ta till andra knep.

Håller tummarna för att ättikan kan fungera

Svar på tråden Hjälp med flottiga bunkar