Babysim för/nackdelar?
Hej
Har hört att babysim kan leda till allergi och funderar nu på att inte tacka ja till inbjudan.
Vad finns det för för/nackdelar med babysim
Vår grupp börjar på lördag
Hej
Har hört att babysim kan leda till allergi och funderar nu på att inte tacka ja till inbjudan.
Vad finns det för för/nackdelar med babysim
Vår grupp börjar på lördag
Har aldrig hört nackdelar med sim tvärtom - de stimulerar såväl kropp som själ.
Vi håller på att avsluta vår fjärde termin och ska fortsätta även till våren. Min tjej är 16 månader, vi började simma när hon var 5 mån. Hon har alltid tyckt om det och fullkomligen älskar vatten, dusch, bad - ja, allt
Jag vet inte hur det är med de vetenskapliga bevisen men jag har i alla fall hört att babysim kan ge "öronbarn".
Min äldsta gick två terminer på babysim det var jättemysigt han tyckte verkligen om det. Det var några barn som inte kunda fortsätta eftersom de gallskrek hela tiden. Jag vet inte om min pojke har haft några fördelar av att gå på babysim men han älskar i alla fall vatten.
Med min minsta gick jag aldrig på babysim. Mer krångligt nu när man har ett större barn också dels hade hon en allvarlig RSinfektion när hon var drygt en månad ( IVAvårdskrävande) och var rätt så tagen ett bra tag efter infektionen. Vi kom aldrig igång...
Hade skrivit en långt svar till dig men så hängde sig min dator *morr* men här kommer en kortvariant:
Babysim orskar INTE öronbarn. Öroninflammation orskas av förkylningar. Har man sedan tidigare en skada/skav i hörselgången kan denna vid BAD (hemma eller i bässäng) utvecklas till en yttre öroninflammation, har alltså inte med babysimmet att göra.
Det finns INGA hälsorisker med babysim om detta bedrivs enligt socialstyrelsens riktlinjer http://www.babysim.org/soc.php Det babysim ni går till ska vara godkänt av babysimförbundet eller svenska simsällskapet och instruktörerna ska vara utbildade och godkända.
Det har skrivits om astmarisk och badhus, den förhöjda risk som ev. finns gäller de som vistas mycket i badhus, t.ex. personal och elitsimmare.
Babysim handlar om vattenvana, vattensäkerhet och vattenglädje. Barnen kommer så småningom dessutom att lära sig simma. Babysim är dessutom stimulerande för kroppsuppfattning och självförtroende och ger en ökad muskeltonus då barnet kan använda muskler i vattnet det inte kan använda på land.
Babysim är ett underbart vattenäventyr som varar länge Så självklart ska du tacka JA till den erbjudna platsen - ni kommer att ha många underbara stunder i vattnet de närmsta åren
Ställ gärna mer frågor så ska jag försöka svara!
/MuminMy - babysiminstruktör
Vi bestämde oss för att tacka ja till platsen och sen är det upp till lillkillen om han vill fortsätta. Han älskar att bada hemma i balja och badkar så kan inte tänka mig annat än att han kommer att tycka om det.
Håller just nu på att vänja honom vid lite svalare vatten vid bad hemma så han inte ska frysa i simhallen, för där är väl ca 32 grader? har jag tyckt mig läsa.
Mumminmy- var kan man läsa om ens babysim är godkänt?
Vi har gått två terminer med vår tös (nu 13 månader). Hon älskade det verkligen!! Nu har vi upplevt att hon fått nytta av det åxå...
Vi kom hem för tre veckor sedan, efter en månad i Thailand. Där har hon simmat själv varje dag (i imring såklart). Hon har blitt så ledsen när vi tagit upp henne. Det har inte bekommit henne att få vatten i ögonen (inte ens saltvatten). Det är möjligt att hon gillat det även utan babysim i grunden, men det vet vi ju inte. Fast vattenvana skadar aldrig!
Ser inga nackdelar alls och har heller inte hört om någon som fått problem där vi gått. Det enda att tänka på är att inte börja för tidigt. Några i gruppen började exakt så tidigt som man får, deras son var precis 6 veckor. Det var för tidigt, framförallt eftersom han inte kunde hålla upp huvudet själv. Då blev inte utbytet så stort som det borde. Det var många övningar som de fick hoppa över. Vi började kring 3 månader och det har funkat kanon.
Gå med, ni har inget att förlora!!
Lycka till!
Att gå till babysim med vår dotter är det bästa vi gjort. Vi började när hon var sju veckor (egentligen för liten) och har hållit på sedan dess. Hon är nu 18 månader. Rent personligt kan jag säga att de fördelarna jag ser är:
- Hon är stormglad i vattnet, älskar att bada. Vill i så fort hon ser bassängen och vill inte gå upp.
- Hon är orädd även när man badar på andra ställen, i somras stod de flesta barn i hennes ålder på stranden och tittade medans hon var i och plaskade hej vilt.
- Hon har lärt sig hur man tar sig fram i vatten och hur man håller sig fast i stängerna vid bassängkanten. Tanken är väl så småningom att om hon skulle trilla i från bassängkanten så ska hon själv kunna ta sig till kanter och häva sig upp. Och vi är på god väg.
- Det är ett så härligt och glädjefyllt sätt att umgås med sitt barn på.
Angående sjukdomar så blir hon mer sjuk av förskolan än babysimmet. Har aldrig sett det som ett problem.
Sea star
Jag har en fråga till dig MuminMy,
Vår dotter är snart 5 månader och vi har funderat på babysim. Det som gör mig osäker är att jag inte vet om hon gillar att bada. Vi badar henne 1 ggr/vecka, men hon verkar få en liten "chock" varje gång hon hamnar i vattnet.
Hon säger ingenting, gör ingenting, rör inte en min och rör inte resten av kroppen heller. Så vi blir inte riktigt kloka på vad hon gillar badandet. Men är det en förutsättning att barnet gillar att bada hemma för att det ska gilla babysim?
MuminMy - jag såg att du fått lära dig att avråda vattenrädda föräldrar från att babysimma med sitt barn - på det babysim (gick plask och lek) vi gick på var det tvärtom! Jag är nämligen vattenrädd och fick lära mig av instruktören hur jag skulle göra för att EJ överföra min rädsla på mitt barn. Det gick jätte bra för oss och jag har en son som fullkomligen älskar vatten och dessutom har han fått en mamma som känner sig mycket mer bekväm med vatten nu när jag vet alla grejer han klarar av!
Muminmy- På soc-sida stod det att barn under 6 månader endast skulle bada 30 minuter, varför är det så? Vår son är 5 månader och badet pga 45 minuter hur strikt är detta?
vi har inte varit på babysim..har funkat kanon hemma i badkaret
jag har hört ngt annat, nämligen att så pass många studier nu visar att babysim orsakar astma/allergi att socialstyrelsen är på väg ut med avrådande rekommendationer. Detta sedan en ny studie visat att 7åringar som vistats i klorvatten som barn i betydligt högre grad besväras av astma än barn som inte gjort det.
Tack för svaret MuminMy, nu har jag anmält oss till babysim, börjar i februari.
Här badar vi också hemma... 99% av alla barn älskar vatten och skriker de i badet så är det oftast bara att ha lite varmare vatten så blir dom glada igen.
Jag fick däremot rådet att inte börja med babysim av en professor som forskade i psd. Hon var totalt anti babysim och hennes skrämselteknik funkade på mig.
Men hemma badar vi som sagt massor och han fullkomligt älskar det.
iolanthe, Du kanske skulle prova att bada henne lite oftare så att det inte går så lång tid mellan baden? Kanske är lättare för henne att vänja sig då? Plaska lite själv med vattnet så hon "upptäcker" att man kan ha kul med det...? Ha i leksaker, kanske? Ludde kan ibland bara ligga och stirra upp på alla kläder som hänger på tork när han badar men det är för att han njuter. Oftast finns det inget vatten kvar alls i karet när vi är klara utan allt har skvätt utanför.
Och alla schampoflaskor som stod på kanten brukar ligga i badkaret.
Hej!
Tänkte bara skriva att vi har gått på babysim en termin och det var jättebra! Det var 34 grader i vattnet, så det var varmt och skönt. Jag har aldrig "vant" henne vid den temperaturen hemma, utan då har vi varmare. Hon verkar inte frysa i simhallen och har tyckt om det hela tiden. Självklart är det upp till var och en hur man gör, (som med allt annat!) men jag rekommenderar verkligen att gå på babysim!
bra skrivet muminmy! vi började babysimma när min pojke var 12 veckor (kanske på samma ställe som ni ska börja, iolanthe? ) och jag har bara positivt att säga. Han skrattar och plaskar och är intresserad av de andra bebbarna
Vi tränade några gånger innan i badkaret med gradvis svalare vatten och det gick bara bra.
Vi ska gå vid folkhälsan. Vi är inte så morgonpigga, så kl. 7 vid Tropiclandia lockar verkligen inte. Och jag tror inte att en bebis bryr sig om det finns rutscbanor och bubbelpooler eller inte .