• Tina B

Vill veta allt om Malta!

Har någon varit på Malta? Alla tips, plus och minus är välkomna!

• Svar på tråden Vill veta allt om Malta!
  • bunnybo

Jag bodde på Malta i 3 månader närmare bestämt i St. Julian. När ska du åka dit? Jag var där från september-december. September och oktober vädret är härligt över 25 grader och varmt i havet. December och januari skulle jag inte rekommendera att åka dit, kallt och blåsigt. Fortfarande varmt i havet dock :) Det är en underbar ö, mycket att se och göra, nära till allt eftersom ön är så liten :)

Skicka gärna ett mail till mig om du har några funderingar.

• Tina B

Jag hade tänkt att åka i maj - hoppas på sommarvärme och sol då + många intressanta utflykter. Något speciellt man MÅSTE se?

• bunnybo

Om du vill gå ut och festa så skulle jag rekommendera St. Julian finns även många mysiga restauranger i bukten med fantastisk utsikt mot havet. Till Sliema där det finns en del shopping kan man gå till och Valletta (huvudstaden) är bara en bussresa bort, finns många engelska klädkedjor som Top Shop, Miss Selfridge m.fl. Rekommenderar verkligen medeltidsstaden Medina, dit kan du åka lokalbuss. Missa inte Caféet och beställ deras berömda chokladkaka.

Bästa stränderna är Golden Sands och Melliah Bay, även dit går det att åka med lokalbussen som är billiga! I St. Julian och Sliema badar man via stegar ner i havet. Finns inte direkt någon bra strand där utan det är klipp bad som gäller.

Tips på måsten är helt klart medeltidsstaden Medina och Valletta. Rekommenderar också en båttur till lagunen mycket fint och klart vatten!
    På grannön Gozo fanns det inte så mycket att se så den kan man hoppa över.

• Ella174

Kan man åka till Malta i april?

• SunshineSweden

Min chef var där förra förra sommaren och hatade det. Men han hade otur och fick ej air condition fast han betalt för det. Han och tjejen åkte hem efter 3 dagar med reguljärt flyg.

En annan kollaga som varit där tyckte det var toppen!

• Vera 74

Ta med salt och kryddor! Maten smakar ingenting!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • nuedetdax

Jag bodde hos min pojkväns morbror en vecka.Åkte runt till Gozo som är fantastiskt fint. St.Julian om man vill parta!!
    Litet land behöver inte längre semester än 1 v

• EL MILAGRO

Malta har mycket intressant & fint att bjuda på!
    På kvällarna härskar en magnifik stämmning med alla caféer & restauranger, mycket romantiskt!

Men det finns inte många sandstränder!

• Matece

Var på Malta i somras (juli). Helt ok, men går inte att jämföra med t ex Grekland är min uppfattning. Det är mycket folk på en liten yta vilket gör det rörigt överallt. Det finns få sandstränder vilket gör att alla är packade med folk. För att inte tala om alla språkreseungdomar som invaderar stranderna varje eftermiddag. Nej, rekommendera det skulle jag inte göra.

• Tant Green

Jag var där några dagar i slutet av mars/början av april för några år sedan, det var ju inte riktigt badväder men hyfsat varmt och skönt. Jag håller med Vera74, maten var inte kul Men det var bra festande i St Julian.

• London SW19

Vädret är underbart på Malta för tillfället, så jag skulle säga att det går att resa hit i april. Det har inte vart någon vinter, så det kommer bli en het vår och sommar.

Therese

• Ella174

London SW19, låter härligt.
    Vi åker till Malta 4/4, några veckor innan jag får flygförbud pga graviditet... Så vi är inte ute efter rejäl hetta, men att sitta i solen och slappa lite vill vi ju göra...

• Zavannah

Åhhh jag ÄLSKAR Malta!
    Jag bodde där våren 2001
    Du verkar ha fått en del tips redan, men undrar du över nåt är det bara att skriva till mig.
    Vi badade förresten i havet sista helgen i mars, o för en svensk var vattnet helt okej (malteserna tittade iofs lite konstigt på oss).

• Nickis

vi har varit på Malta (eller rättare sagt Gozo) två år i rad för dykningens skull.(kika gärna in i mitt bildgalleri så ser du lite dykbilder därifrån)
    Kan verkligen rekommendera Gozo om man vill till ett lugnare ställe utan en massa språkstudenter och turister och uteliv.
    Det finns otroligt mycket att se både på Malta och Gozo vad gäller historia, fina ställen att bada på finns på båda öarna men jag tror maj kan ha rätt kallt vatten. Men har vintern varit varm så är det säkert inte så illa!
    Man hyr lätt en bil och kan åka mellan de båda öarna under en dag och se det mesta - det är inte alls stort

Då bra sidor där du kan läsa mer:
    www.malta.se
    www.malta.com

Svar på tråden Vill veta allt om Malta!