• Fidelis ad urnam

Får man ta med sig matjessill i bagaget som checkas in till USA?

Det slog nyss min kille att vi kommer missa midsommarfirandet med min släkt i sommar, då vi är i USA då.
    Stackaren bidde så ledsen så jag tänkte överraska honom med att ta med matjessill, för gräddfil och gräslök måste väl finnas i USA eller hur?
    Men får man ta in matjessill i USA?
    För två år sedan, när vi åkte över till Florida, fick vi under inga omständigheter ha med oss ost eller köttprodukter in i USA, är det fortfarande så?
    Läste på KLM hemsida och där länkades jag till: www.tsa.gov/travelers/airtravel/prohibited/permitted-prohibited-items.shtm
    där det står "Canned or jarred goods such as soup, sauces, peanut butter, fruits, vegetables and jellies" och YES under kolumnen Checked.
    Då borde det vara OK, eller?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Får man ta med sig matjessill i bagaget som checkas in till USA?
  • AvaAva

Tror inte att det är lagligt...tyvärr...men jag vet inte säkert.

• snusfia

kommer ni vara nära nåt ikea då?
    jag bor i england och här säljer ikea sill.
    vad jag vet så säljer alla ikea utomlands lite svensk mat.

men tror inte det skulle vara nåt probelm med en burk sill
    så länge du inte har den i handbagaget

photoshop tips och länkar: www.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Fidelis ad urnam

Nu har jag läst på luftfartsverkets sida och där står det att det inte finns några begränsningar vad gäller incheckat bagage.
    Det finns enbart restriktioner vad gäller handbagage.

• Danbala

Kika på: help.customs.gov/cgi-bin/customs.cfg/php/enduser/std_adp.php&p_created=1043364936&p_sid=R*h4S5Mh&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPSZwX3NvcnRfYnk9JnBfZ3JpZHNvcnQ9JnBfcm93X2NudD01NDgmcF9wcm9kcz0mcF9jYXRzPSZwX3B2PSZwX2N2PSZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1

(Jag hittar inget som indikerar att det inte skulle gå att ta med en burk matjes (eller så många burkar man nu behöver för perosnligt bruk).)

• Danbala

Regler på vad som får och inte får tas med på flygplan är inte samma sak som regler för vad som får och inte får tas in eller ut ur ett land...

• Fidelis ad urnam

Danabla: På sidan du länkade till står det;
    "Bakery items, candy, chocolate, and cured cheese are generally admissible. Canned goods and goods in vacuum packed jars (other than those containing meat or poultry products)are also generally admissible if being imported for personal use."

"Fish, if it is for your personal use, is generally admissible"

Önskar det fanns någonstans man kunde ringa för klara besked.
    Mailade KLM angående min fråga och fick svaret att jag skulle läsa på deras hemsida. Men där fanns inte mycket relevant information tyvärr.

• Danbala

Precis, båda de citaten antyder ju att det kommer att gå utmärkt att få med sig maten in i landet.

Posta två burkar, ta med två i bagaget, se till att anmäla det i tullen, och hoppas på det bästa, eller så?

Det kan ju hinna dyka upp mycket nya regler innan midsommar...

"Other then the above general guidelines, it is impossible to advise you in this forum about the admissibility of specific food items because it is so susceptible to change. Disease and pest outbreaks, which impact the admissibility status of fresh and packaged food items, occur all over the world at a moments notice.

Failure to declare all food products can result in civil penalties."

• Fidelis ad urnam

Jag skickade ett mail till U.S customs & Border protection angående matjessillen *ler*
    Vi får väl se vad jag får för svar.

• Danbala

(De borde få en liten knäpp på näsan för att de skrivit "Other then the above" också... Jag kanske ska maila dem jag med! Men då blir man väl jagad av CIA eller nåt...)

• Fidelis ad urnam

Danbala: *skrattar* de skickar ut nationella varningar och order om gripande på dig pga det! Bäst att passa sig

• Nattalina

Det borde gå bra. Vi har tagit med Kalles kaviar flera gånger utan problem!

• Fidelis ad urnam

Nattalina: Till USA?

• Rettis

Vi var till Florida förra julen och vi köpte all julmat där!! Det finns svenska affärer lite här och var!! De hade sill, hårt bröd, kalles kaviar och allt svenskt som vi behövde till julbordet!!
    Men dit ni ska vet jag ju inte, om de har såna affärer alltså....

Svar på tråden Får man ta med sig matjessill i bagaget som checkas in till USA?