• Lieb

ni med barn som haft urinvägsinfektion

Har en dotter som är ett år. Hon har åkt på urinvägsinfektion och kommer att behandlas med sulfa - Trimetoprim. Har tidigare haft bakterier i urinen men fick då inte någon behandling då hennes crp var bra. Idag när vi var på vårdcentralen med henne var hennes crp också bra men man ville ändå sätta in behandling samt skriva remiss till barnmedicin så att hon kollas upp ordentligt. Hon har varit helt opåverkad, ingen feber, glad och pigg och har ätit precis som vanligt.

Tänkte nu höra mig för hos er som haft barn med uvi. Utreddes detta vidare, varför, varför inte? Jag är så orolig för att de ska hitta något fel på min dotter. Det låter ju så allvarligt med remiss till barnmedicin. Det är jätte bra att de kollar upp henne ordentligt. Bvc sköterskan och läkaren pratade om reflux är det någon som vet något om detta? Har läst lite om det och tycker att det låter otäckt.

Min dotter fyller ett år idag. Snacka om rolig födelsedag! Man blir så ledsen.

• Svar på tråden ni med barn som haft urinvägsinfektion
  • Lilla Linnéa

Hej!

Barn som är under 3 åroch får UVI brukar utredas vidare. Detta behöver inte betyda att ngt är fel. Din dotter kan ju ha fått UVI utan andra bakomliggande orsaker.
    Vår dotter fick UVI strax innan hon blev 3 år. Läkaren tyckte inte att en utredning var nödvändig då hon var så pass gammal ändå. De sa att om ngt är på tok brukar det upptäckas tidigare.

• memme

Hej!
    Min dotter hade uvi förra sommaren dvs för 1 1/2 år sen. Hon var då 2 år och 8 månader. Hon fick alla symtom man kunde få och fick testa tre olika penicillin innan de hittade ett som fungerade på henne, det hade nämligen börjat vandra upp till njurarna. Hon fick komma till barnmottagningen på hösten då de kollade urinprov och urinmängd. ( allt var normalt). Sen var vi tillbaka nu 15 december, då tog dem bilder av njurarna för att se att de inte tagit skada av uvin, vilket de inte hade, allt var normalt. Tycker det var bra att de kollade upp henne så noga. Så slipper man oroa sig för det i alla fall.
    Kram och lycka till.

• marvi

Vår dotter har reflux. Hon fick njurbäckeninflammation (= hög CRP) nästan med en gång när hon var 6 veckor.
    Eftersom din dotter har klarat sig från att bli allvarligt sjuk av UVI:n är verkar det inte så troligt att hon har någon större reflux.

• Miafialoppenkorv

min dotter hade reflux visa det sig efter ett antal urinvägsinfektioner och feberkramp..Det sk "backventilerna" funkade inte som de skulle och urin kom upp i njurarna(som visa sig vara 3).Men efter operation när hon var 2 år har hon inte haft några problem. Men det är ju bra om de kollar henne så hon inte går med problem i onödan. LYcka till.

• Max mamma

Max hade uvi när han var 3 mån.Fick åxå äta tripteorim i förebyggande syfte tills han var 1 år.
    Efter röntgen och MUC undersökningar så visade det sej att Max hade reflux på urinvägarna,men han fick aldrig några mera problem med uvi:n.
    Refluxen har nu vuxit bort(ibland kan den göra det självt,eller så får man op.).
    Vi var in på en sista kontroll nu i nov.,då visade det sej att Max har 1 litet ärr på hö. njure å även ett litet på vä. njure,men detta är inget som påverkar hans njurar/rening av kisset,så man avvaktar 3 år,sen ska vi in på en till röntgen.
    Men somsagt så har Max aldrig haft ngt besvär av detta mer än att han hade uvi när han var 3 mån.

Man trodde heller inte att detta var ärftligt,man jag är op. 1977 för reflux så det kanske är det iaf i vårt fall...det är ju dessutom mera vanligt hos flickor än pojkar.
    Ska åxå nämna att Max är 7 år nu.

Camilla

• Max mamma

Glömde....ärren på båda njurarna vet man inte vart dom kommer ifrån,antingen blev dom när Max hade uvi när han var bebis,för njurarna har inte vuxit klart ännu då,eller så har han ärren sen dom bilades när han låg i min mage-spelar ju eg. ingen roll men det är intressant att veta iaf tycker jag.

Svar på tråden ni med barn som haft urinvägsinfektion