• jonnysbrud

Valpen kissar ALLTID på golvet efter promenad, va fan ska vi göra?

Det finns ju många sätt att uppfostra en valp på.
    Många bra men många dåliga sätt. Nu vill jag dock ha råd och tips på hur jag ska göra med vår 13 veckors valp. Vi går en promenad, han kissar några gånger under själva promenaden sen kommer vi in och direkt ska han kissa på golvet. Det går MAX 15sek så kissar han på golvet i hallen. Det spelar ingen roll hur lång tid vi är ute och går, det spelar ingen roll om vi har varit ute hela dagen, han måste alltid kissa på golvet när vi kommer in. Sen kan det gå MAX 10 minuter så har han kissat ytterligare tre gånger på golvet. Vad ska vi göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-10 01:16:13:
    Så alla ska förstå så har vi inte fyat valpen

• Svar på tråden Valpen kissar ALLTID på golvet efter promenad, va fan ska vi göra?
  • Pin up car cruiser

Har ni kollat så det inte är urinvägsinf. ?

• jonnysbrud

ne vi har inte gjort det men vi ska kolla det någon gång under veckan när vi ändå ska till veterinären och undersöka att ägaren gav rätt chip märkning lappar till oss.

• skånenettan

Håller med ovanstående talare... kolla upp så han inte har urinvägsinfl. det är ju inte omöjligt med detta vädret som råder och en liten valpis som sätter sig i tid och otid!

• Tildablue

det låter som urinvägsinfektion.

• maruttan

Om man tar valpen under rumpan direkt när den sätter sig så slutar den kissa. Gör så och sätt ut den på gräset direkt. OM det nu inte är UVI...

Amor vincit omnia
  • jonnysbrud

Valpen har hållt på så sen vi köpte han. Han bajsar även inne hela tiden. Samma sak där att det kan gå bara några minuter så gör han det på flera ställen. Kan det också vara ett av tecken på urinvägs infektion? eller kan det ha kommit från valpens föräldrar och hur den var van vid där?

• maruttan

Alltså nu menar jag absolut inte att dumförklara dig men valpar vet ju inte att det är fel att kissa/bajsa inne... Därför måste man ju avbryta dem när de kissar/bajsar och lyfta ut dem så att de förstår att de inte får göra det inomhus.

Amor vincit omnia
  • Kayn

När vår valp gjorde något liknande, han är tio månader nu, så fick vi rådet att direkt lyfta upp honom och bära ut honom. Han kommer då av sig i kissandet inne, om inte annat för stunden, och fortsatte sedan kissa utomhus. Sen får ni säga ifrån åt honom ordentligt så han fattar att det är fel....

Sen gäller det att skura ordentligt där han kissar/bajsar så han inte känner igen doften och vill göra samma sak igen, hundar är ju lite så vanedjur och vill gärna uträtta sina behov på samma ställe. Eller det märker jag iaf på vår hund, han har ungefär samma ställen som han kissar/bajsar på ute.

Svar på tråden Valpen kissar ALLTID på golvet efter promenad, va fan ska vi göra?