Hur mycket av smärtan försvinner av Epidural?
som frågan lyder!
Hur funkar den..hur effektivt är det?
blir man helt smärtfri under tiden den sitter i ?
som frågan lyder!
Hur funkar den..hur effektivt är det?
blir man helt smärtfri under tiden den sitter i ?
Första förlossningen var epiduralen en befrielse! Visst man känner värkarna men de är inte alls så smärtsamma som utan epidural!
Andra förlossningen sattes epiduralen "fel", fick domningar från midjan och ner, fick jätteont på ett annat sätt än själva värkarna, var väldigt obehagligt och hjälpte inte alls!
Vid min första förlossning blev jag helt smärtfri, stängdes dock av när det var dags att krysta. Vid min andra förlossning tog den inte alls men det gick galant ändå så fort jag kommit över besvikelsen över att den inte tog.
Tyckte att den var helt underbar och den hjälpte mig att orka med min första förlossning.
Jag trodde man skulle vara helt smärtfri. Fattar inte vart jag fick det ifrån och det är man ju absolut inte. Man känner ju fortfarande en hel del. Smärtorna man har av värkarna (mage, rygg mm) försvinner nästan helt, men krystvärkarna känner man ju ändå när de kommer. Och det känns fortfarande en hel del där nere när bebben kommer ut. Jag är så glad att jag tog den, annars vet jag inte hur det hade gått.
Med första fick jag det, fungerade inte alls, dom fyllde på två gånger mer än vad man normalt gör, fungerade ändå inte. Det enda som hände var att värkarna avtog, så jag fick dropp för det. Det hjälpte inte eftersom dom satte droppet brevid kärlet. Handen blev då dubbelt så stor som den normarlt är.
Med andra barnet ingen EDA och hela den förlossningen var mycket bättre.
Utan den skulle inte jag ha klarat av att föda min son.
Det gjorde inte alls ont och jag var jätte pigg och glad så fort Jesper kom ut många kan ju vara ganska trötta efter en jobbig förlossning och det är kanske inte det man sträar eftre när man ligger där.
Jag ska få mitt barn nummer 2 nu i Mars och epudral är ett måste.
jag tog epidurl med första, o den tog bort all smärta för mig ganska länge.
med andra tog jag ingen bedövning.
Fungerade inte alls. Fick missbruka Lustgas tror EDA. Fick dock en massa otrevliga biverkninagar.
Kan någon förklara vad det är för skillnad på spinal och epidural=EDA? Vilken är det man kan gå omkring med? Har även hört att det finns en liten risk att bli förlamad från midjan och nedåt av en utav sprutorna, någon som hört något liknande?
Min EDA hade heller ingen effekt trots påfyllning. Det är inte alltid den tar. Det enda som inträffade var att jag fick hemsk klåda av det ingående läkemedlet. Inget roligt.
jag hade eda med första och minsta.
med förta blev jag ganska bra bedövad, men hade fortfarande ont. allt drog ut på förlossningen, och det avslutades efter 36 timmars värkar med sugklocka pga hotande asfyxi.
med nova hade jag också eda, och jag kände ingen smärta alls av värkarna. Bara väntade på att jag skulle vara öppen helt så jag kunde börja krysta i stort sett. kände att magen blev hård, men det gjorde inte alls ont. men eda hjälper ju inte mot smärtan i underlivet då man ska trycka ut barnet.
nästa gång ska jag nog försöka klara mig på profylax, kanske lustgas.. det visar sig. men har under de ggr jag hadt eda märkt att barnen påverkats, hjärtljuden har sjunkit mycket osv... vill undvika sådannt.