• Davids pappa

    Köpa ny bil av model kombi

    Jag och min fru tittar på ny (begagnad) rymligare bil. Vi har kollat på Wv Passat Variant, Renault Megane, Opel Vectra, Volvo v70. Ni som har någon av dessa bilar berätta om ni är nöjda eller inte och vad som är bra respektive mindre bra. Så svårt när man har begränsad budget men vill välja rätt!!

  • Svar på tråden Köpa ny bil av model kombi
  • Grodas Boll

    Hej!

    jag har precis stått inför samma val, jag valde mellan V70 och Passat. Då vi precis köpt villa så tyckte vi att ca 70.000.- var en lagom budget. det blev tillslut en Passat 1,8T Variant från 2000 då bränsleförbrukningen är högre på Volvon, och att vi hittade ett fint fullervat exemplar med en tidigare ägare för 55.000.- Då blev det lite pengar "över" till 18" fälgar, lite sänkning och en fullständig genomgång av bilen med byte av oljor m.m. Lycka till!

  • malleboy

    jag och min sambo har köpt oss en gammal 745 tic från 1988.
    och jag kan säga att en ny bil skulle jag då inte köpa.
    våran bil tar 0.8l per mil på långkörning 0ch 1.1.5 i stads trafik. och då har den ändå gått 42000 sköna mil och ett antal mil kvar att ge. och den duger alldeles utmärkt att åka omkring med tycker vi.

    kan ochså säga att bränsle förbrukningen på volvo är inte ett dugg högre än på nån annan bil. det beror helt på din höger fot hur tung den är.

  • Davids pappa

    jag är bara lite rädd för att köpa bil som har gått långt, känns som man köper en relativt dyr bil så helt plötsligt ska det bytas ut och sen något annat. Men ni har bra erfaranhet på begagnat? Tex Volvo priset börjar ju inte bli rimligt förrän den gått runt 10000:- mil!!!

  • Davids pappa

    Grodan Boll: Passat känns som en bra kvalitetsbil, lite sugen på en sån!!

  • kontirio

    Volvo-priset blir rimligt när den gått 10000 mil för att helt plötsligt börjar delar trilla av till höger och vänster. Det är många som gör sig av med sin Volvo vid 10000-15000 mil. I alla fall av senare årsmodeller, typ 855/V70. Passat kanske är ett alternativ, själv föredrar jag japanare för den låga ägande- och driftskostnaden. Vi köpte visserligen en ny bil i våras (Avensis kombi automat), men jag vet inte om jag skulle köpa en splitt ny bil igen. En 1-2 år gammal bil som inte gått för mycket känns som en bättre investering faktiskt.

    Det är kanske enklare att rekommendera något om du nämner en summa du skall köpa bil för?


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Davids pappa

    Jag hade tänkt mig en bil runt 150.000kr. Jag var och kollade på en Peugeot 307 kombi idag och den verkade helt ok.

  • Råger

    Jag köpte en V70 - 97 för 2år sen, då hade den gått 16500mil, är nu uppe över 20200mil och inte behövt göra nåt med den, utöver oljebyte, filter och nya tändstift. Skicket på bilen var kanon jag gav då (2år sen ) 78000:- för bilen och det är mitt hitils bästa bilköp.

    Då motorn är en 2,5 SE (140hk) så drar den inte så farligt, långkörning ligger på 0,78l och stadskörning på 0,95l , men då är jag oxå lätt på foten, en volvo är en volvo och är man för tung på högerfoten så slukar dom mängder med soppa.

  • kontirio

    Jo, en Volvo är en Volvo.. Farsan förbannar den dag han bestämde sig för att köpa en S60. Han har de senaste 20 åren haft Mazda och Toyota, senast hade han en Corolla -96. Första året han hade S60n var han inne fler gånger på verkstad med den än han varit med Corollan på 7 år. Volvo kanske bygger rätt säkra bilar, men kvalitetsbilar? Bara om man går efter prislistan..


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • kontirio

    150000 kan du får väldigt mycket bil för. Håll dig bara borta från franska bilar och Opel, inte för att det är så mycket sämre kvalitet utan mer för den dåliga servicen, samt att det inte är säkert att du kan koppla ur airbagen på passagerarsidan. Renault och Peugeot tillåter inte verkstäderna att manuellt koppla ur skiten på vissa årsmodeller (bl a råkade kompisarna ut för det med sin Renault Megane kombi -03), och nyckelavstängning är inte säkert nog i mitt tycke.


    An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Valle

    Vi köpte ny kombi i november o e jävligt nöjda... Bilen är en Chevrolet Nubira. Den e ganska ny på marknaden... Cheva köpte upp Kia och förbättrade deras kombimodell med lite amerikansk finess... Vi fick våran för 139 000:- Splirrans NY!!! Oki inte direkt någon lyxåk.. men go att köra, billig i drift, lagom stor och bra garantier från handlaren..
    jag trodde frugan va från vettet när hon sett denna bil och undrade om inte det kunde vara något.. nu ångrar jag mig inte... Rekommenderas....

Svar på tråden Köpa ny bil av model kombi