• Linganlotta

Katten kissar i sängen

Vår 6 månaders kattunge kissar i vår säng. Det händer när vi inte bäddar den direkt och kanske en gång i månaden. En gång har hon även kissat på överkastet.
    Eftersom det ändå är sällan kan det inte vara urinvägsinfektion.

Vad kan man göra? Är det någon som har något tips? Jag brukar bära ner henne och "slänga" henne argt i sandlådan när hon gjort det, men det verkar inte hjälpa.

Tacksam för tips!

/Lotta

• Svar på tråden Katten kissar i sängen
  • Moa38

Katter gillar att kissa där det är mjukt. Min ena vuxna katt kissar gärna på kläder om de ligger på golvet. En protest om man inte tömt kattlådan på hela dagen. Katter är renliga djur och glömmer man då att hålla ordentlig koll på lådan någondag kan de mycket riktigt kissa någon annan stans i ren protest!

Hoppas det löser sig.

• Julius

Oj då,
    det var mindre kul. Jag skulle börja med att inte tillåta katten i sovrummet under en längre tid. Se oxå till att den trivs med den vanliga lådan (att sanden är ren o fräsch och att den står bra placerad - inte för nära mat o vatten, gärna lite avskiljt och utan att något i omgivningen är störande [ljud, rörelse mm]).
    Se därefter till att sängen är ren och all ev. lukt från katten är borta när den åter kommer in i sovrummet.
    För att förhindra en katt att hoppa upp i sängar, barnvagnar mm kan man lägga ut aluminiumfolie vilket de oftast inte gillar. Då lär man dem att inte vara där.
    Hoppas det löser sig för en katt ger så mycket glädje

• johandenver

Vi har tre katter varav två av dom tycker det är superkul att kissa på vårt mjuka duntäcke.
    Det enda lösningen vi har kommit på är att stänga dörren till sovrummet när vi inte är där.
    Dom kissar aldrig på andra täcken eller filtar så det är nog något speciellt med duntäcket.

• Tumbling down

Mina katter gjorde det en gång när dom var små. Jag tvättade alla sängkläder+täcket 2 varv så att lukten verkligen skulle försvinna och sen så fick sovrumsdörren vara stängd när vi var borta. Numera har vi alltid dörren öppen och dom har aldrig gjort om det.. tack och lov!

• Linganlotta

Tack så mycket för era svar!!! Jag ska lägga folie i sängen och ha stängt där när vi inte är hemma!!! Så får vi se hur det går!!

• Solaris

Min honkatt gjorde så när de flyttade hem till oss, då var de 4 månader.Numera får de aldrig var inne i sovrummet, hon har inte gjort det annat än på lådan nu, men vi vågar inte låta henne sova hos oss på natten.

• Roehl

Jag har 2 katter som bada skiter och kissar inne :( De är ute hela dagarna och springer runt och när de kommer hem sa kissar de pa allt som bara rakar ligga pa golvet..jätte jobbigt!
    Har varit hos vet. och bada är friska..
    vet inte vad jag ska göra! Vi har 2hundar oxa och varan vet. sa att de kanske protesterar pga hundarna.
    Vad det än är sa kan det ju inte fortsätta sahär.. katt piss stinker ju apa!!!

• Ung kvinna

Hej!
    Mina katter har också gjort såna äckligheter. Det hjälper inte att bli arg på katten. Katten visar dig att något är fel när den kissar i sängen.(den vet att den inte får kissa där)
    Testa med att lägga tex en skål med torrfoder där den brukar kissa. Katter kissar inte på ställen där det finns mat.
    Tvätta bort urin lukten ordentligt! Spruta stark parfym så att den inte känner sin doft i sängen och kissar där igen.
    Lycka till!

• zabrinhe

Lukten brukar försvinna om man tvättar/skurar med något som luktar citron..typ ajax.

• Zaria

Är det en okastrerad hankatt,i så fall har den noig börjat bli könsmogen och därför kissar inne...

• Saucy

Min gjorde så när hon började löpa. Har du en 'bonnkatt' aka huskatt så kan det vara så att hon börjar bli könsmogen nu. Efter några månader gav vi upp och kastrerade henne - sedan dess har det aldrig hänt igen (jo en gång strax efter operationen). Det KAN vara det, huskatter blir könsmogna tidigare än raskatter. Vill ni inte kastrera är det bara att stänga henne ute ur sovrummet. Tyvär resulterade det hos oss, med att kattan pissade i soffan istället!!

Gå ner på lokala ålderdomshemmet och be snällt om att få(köpa) ett gäng kiss-skydd som man har i sängen under lakanet (för det är inte bara katter som kissar i sängen) tills vidare. Funkade SUPER för oss!

Och en annan viktig sak! Häll ÄTTIKA blandat med lite vatten där kisset varit/är...för det är det ENDA som tar bort 'doftparticklarna' som katten själv känner av. För där det en gång varit kiss - kissar de ofta igen. Ättika som sagt!! Vanligt diskmedel och parfym för att dölja lukten för dig, lurar inte katten!

Hoppas det löser sig!

• Fru A

Säger som "ung kvinna" Ställ torrfoder i sängen, det har funkat både för mig och vänner, eller helt enkelt, stäng dörren. Har de väl kissat en gång, är det väldigt vanligt att de kissar där fler gånger.
    Lycka till

• Soffie

min kattunnge gjorde det. Vi lät henne lukta på kisset och la henne sin i lådan eler tog ut henne. Det har blivit några återfall men det avtar... inte alls kul. Hon gillade sängen som låda.

Svar på tråden Katten kissar i sängen