Nån som pluggar till Psykolog?
Hejsan
Som frågan lyder undrar jag om det finns ngn som läser Psykologutbildningen?
Funderar nämligen på att söka o det skulle va kul prata med nån som går den
Hejsan
Som frågan lyder undrar jag om det finns ngn som läser Psykologutbildningen?
Funderar nämligen på att söka o det skulle va kul prata med nån som går den
Upp..
Ingen..
Jag har läst fristående kurser parallelt med psykologprogrammet och har nu äntligen blivit antagen till programmet. Jag har alltså bara läst två terminer ännu och de har varit ganska grundläggande. För mig har det varit jättekul och intressant och jag är så glad att jag lyckades ta mig in på programmet så att jag får fortsätta läsa. Psykologi och mänskligt beteende är något som fascinerar mig oerhört och jag har njutit av dessa två terminer (bortsett från statistiken då...).
Det är ett relativt högt tempo och så gott som all litteratur är på engelska men det har gått bra. Jag har två barn och en dryg timmes resväg och tycker jag har hängt med bra i utbildningen utan att behöva känna dåligt samvete för barn och man. Är du intresserad av spykologi och känner att du vill plugga i 5 år så kan jag varmt rekommendera utbildningen.
jag läser programmet i Göteborg. Har nu läst 3 år, haft ett år föräldraledigt och ska börja termin 7, om ett par veckor.
Håller med Teddybjörnen, statistiken är hemsk men annars är det otroligt kul. dessa första tre åren har gått jättefort.
Fråga gärna om du undrar nåt.
/Camilla
Till er som läser till psykolog har jag en fråga. Hur mycket hinner man jobba extra under studietiden? Hoppas på svar
De första 1,5 åren kan man jobba en del, för då är det inte så tungt. Så är det iaf i Gbg. Andra skolor kan lägga upp kurserna lite olika så andra skolor kan jag inte svara för, men här så var det hyfsat lugnt första 3 terminerna.
Sen blir det mycket jobbigare. Jag har klasskompisar som jobbat vid sidan av, men det är tufft. Särskilt i 5 år, det tror jag inte att många orkar.
De flesta tar ett år eller ett halvår ledigt mitt i. Typ efter 3 år, antingen för att jobba eller resa eller som jag få barn. Man kan behöva ett avbrott. Men det är ju inte alla som gör det så klart.
Så, ja du kan jobba en del helger och så iaf i början.
Får ju erkänna att jag inte har gjort det alls.
Jag börjar termin sju nästa vecka. Statistiken tycker jag personligen inte är farlig, vi hade ett par ordentliga genomkörare första terminen och sen har vi haft fördjupningar efter hand. Dessutom behöver man kunskaperna, vilket gör räknandet roligare.
Hur mycket du kan jobba extra beror ju delvis på hur mycket schemalagt det är på just den utbildningsorten. På vårt universitet är det lite schemalagt men massor av grupparbeten, vilket gör att man kan vara hyfsat flexibel. I min klass jobbar i princip alla extra. Själv läser jag extrakurser också vid sidan av.
Det är ganska vanligt med studieuppehåll under utbildningen, många tycker att fem år är lång tid att vara uppbunden och väljer att jobba, plugga annat, resa eller skaffa barn under tiden. Det man ska känna till är att när man börjat sitt klientarbete är det inte lika enkelt att ta uppehåll, det är bäst att göra det innan dess.
Vilket universitet funderar du på att söka till?
Jag kom in i Linköping i höstas men började på ett nytt jobb istället. Jag har tänkt att läsa i Lund, men måste först höja mig på högskoleprovet.
Jag har tänkt att det är meriterande att jobba inom psykiatrin. Hur svårt är det att få extrajobb inom det i Skåne? Någon som vet?
Några fler psykologer som vill dela med sig av sina erfarenheter eller tankar kring vår utbildning?
Jag har lite tankar kring framtida löner, det verkar skilja väldigt mellan olika delar av landet. Någon som vet något som inte är statistik från någon hemsida?
Här är en som är färdigläst, leggad o klar!
-jag jobbade extra hela utbildningen, för mig som var barnlös var det inga problem. tänk bara på att det är (precis som crsmejl skrev) är mycket avgörande vilket extrajobb du väljer: inom psykiatrin och habilitering brukar vara populärt. tyvärr kan är det även viktigt när man söker ptp om man jobbat med vuxna eller barn. vill man ha en tjänst inom bup el. liknande är det i stort sett omöjligt om du inte har erfarenhet från att ha jobbat inom barnpsyk tidigare.
den här tendensen att vilken typ av extrajobb man har under utbildningen blir avgörande för om man får ptp el. inte är fruktansvärt tråkig! hoppas det har blivit bättre tills ni gått ut!
- ja, lönerna skiftar MKT beroende på arbetsgivare och var i landet du får jobb. om du är med i psykologförbundet kan man gå in på deras hemsida och söka i SACO lönesök för att få en uppfattning!
lycka till allihop!
Grattis ps ee till att du är klar! Det måste vara skönt.
Hur svårt hade du att få in en fot i psykiatrin? Jag har ingen erfarenhet från vårdyrkena. Hade du det när du fick ditt extrajobb? Eller ska jag försöka få ett jobb inom äldrevården, sedan försöka hitta något inom psykiatrin, när jag fått lite erfarenhet?
Idag jobbar med att ta referenser på folk, telefonintervjua etc.
Alla tips är verkligen välkomna!
Hur är det med PTP tjänsterna egentilgen, är det svårt att få en sådan tjänst och vilka regler gäller?
Jag antar att de flesta som pluggar i 5år för att bli psykolog även vill bli legitimerad psykolog efter utbildningens slut. Vad har ni för erfarenhet eller vad har ni hört från andra?
crsmejl - Som psykologstudent brukar det inte vara så svårt att få extrajobb inom psykiatri eller habilitering. Jag vet iofs inte hur det är där du bor, men i GBG vet inte jag ngn som har velat ha extrajobb inom psyk men inte fått. Sen kanske man inte kan välja o vraka utan man får ta det man får.
Teddybjörnen - PTP-plats är svårt att få, ffa. i närheten av studieorterna. Många måste flytta för att få jobb efter utbildningen. Vilka regler som gäller för PTP och legitimation kan du läsa om på psykologförbundets hemsida www.psykologforbundet.se samt på Socialstyrelsens hemsida www.sos.se
Tack, för svaret, ps ee. Jag har undrat kring det. Och jag har inte vetat vem jag skulle fråga.