Rengöra silver
Hittade två silverringar jag glömt att jag hade. De hade dock blivit ganska svarta vid det här laget. Vet ni något som är bra att rengöra silver med?
Hittade två silverringar jag glömt att jag hade. De hade dock blivit ganska svarta vid det här laget. Vet ni något som är bra att rengöra silver med?
det enklaste om man har smycken (ffa typ kungalänkar och sånt) är att knyta in dom i en strumpa och köra i tvättmaskinen
annars är det bara att köra silverputs - det brukar kunna gå att få de svartaste grejer fina igen
tandkräm kan funka oxå
Inga husmödrar på nätet idag?
Sorry lata kocken. Skrev mitt inlägg innan ditt kommit.Tackar för tipset
jag brukar lägga en bit-folie (aleminium, hur det nu stavas?) hälla på kokhett vatten och salt.. sedan läggar jag i silvret och det blir rent och snyggt!
Det här fick jag lära mig när jag läste kemi:
Hemmagjord silverputs
1 del bikarbonat
2 delar salt
1 liter kokande vatten
i bit alu-folie
Låt bara godset ligga en stund i blandningen.
Klä en plastburk med aluminiumfolie, Häll i salt och bikarbonat. Häll på kokande vatten och låt smyckena/besticken ligga i.
Annars tandkräm+bomullstuss, gnugga...
koka upp en liten liten kastrull med vatten, häll i lite tvättmedel, och i med guldsmycket, borde funka på silver också. Mitt bismarckarmband blev som nytt!
Lägg bara ned silversakerna i ljummet vatten och lite målarsoda. De får ligga några minuter, sedan är de bara att plocka upp, skölja av och torka. Klart! Inget onödigt gnuggande!
En matsked bakpulver till ett glas vatten, sen torkar man med mjukt papper.
Oj det blev många tips...
mumlan1=the expert... Synd att jag inte har fler ringar så jag kunde prova alla era tips. Tack tack!
anna skipper(du är vad du äter)
sa att ketchup är bra till attt putsa silver med.
(o coca cola mot rost) hiihi
så om de rostar i ketchupen kan du ta coca cola efteråt., hehe..
vem vågar prova??
Lycka till NoE
Ska nog leta fram lite gamla halsband också! Under tandställningsperioden hade jag bara silver på mig...
Hej!
Jag brukar ta en kastrull,lägger i en bit vanligt aluminiumfolie i botten på kastrullen.(Folie så det täcker kastrullbotten)!
Häll sedan i med vatten, så att det täcker, gärna mkt. mer än så.
Låt det småsjuda i kastrullen,i med silvret en stund, ta upp silverföremåler med tex en grilltång eller liknande.
Torka av med en bomullshandduk,typ kökshandduk.
Sen kommer du att märka att foliet blir mörkt på den mindre glansiga sidan.
Har du mer att göra rent, byt ut foliet, du märker om inget händer, då byter du till ny foliebit bara...
Inga skadliga ämnen för silvret eller miljön & funkar huuur bra som helst.
Jag gör så i alla fall, med mitt silver, smycken & sånt samt till mina gamla nysilverbestick.
Tjejligans mamma: Bra, jag tycker att man ska tänka på miljön!