• Brallan76

Elis är det ett både ett tjej kill namn?

Såg att nån skulle döpa sin dotter till det och jag tycker att det är ett killnamn? Är det ett unisex namn, det vill inte jag ha isåfall.

• Svar på tråden Elis är det ett både ett tjej kill namn?
  • Trinity78

Elis skulle jag säga är endast ett killnamn. Elise är dock ett (tyskt) flicknamn.

• Anderssonskan

Nej ett kill namn, Men om man stavar det Ellis så kanske...

• Pockadockan

jag tycker det är ett killnamn

• Trinity78

http://www.svenskanamn.se/

I äldre generationer är Elis ungefär dubbelt så vanligt som Elias, men bland de yngsta är Elias favoriten. Det går i dag 25 Elias på varje Elis bland de nyföddda. De senaste åren har dock även Elis popularitet ökat snabbt. De senaste åren har Elis varit ett av de 200 vanligaste tilltalsnamnen bland de yngsta.

Elis var ganska vanligt runt sekelskiftet, förmodligen var det då ett av de 100 vanligaste förnamnen. Det finns drygt 5 500 män i Sverige som heter Elis.

Elis har kunnat äta namnsdagstårta sedan 1986 då namnet plockades in i almanackan vid sidan av Elias.

Antalet barn som de senaste åren fått namnet som tilltalsnamn (senast någon fick namnet som tilltalsnamn): 62 (2003)

Antal andranamn & tilltalsnamn i senaste årskullen (senast någon fick namnet): 127 (2003)

Antal i hela befolkningen (ungefärligt): 6800

Namnsdag: 17 april

Trend / popularitet: Snabbt ökande

• olssonanncha

Elis är nog för mig ett pojknamn, däremot heter min minsta Elize i mellannamn.

Svar på tråden Elis är det ett både ett tjej kill namn?