Middag med lax
Hejsan!
Jag o min kille ska bjuda våra bekanta på middag.
Vi har tänkt att ha en rätt med lax, sedan pressad potatis till. Men jag har inget bra recept hemma och undrar om någon här har nått bra tips. (Vi blir 4st som ska äta)
Hejsan!
Jag o min kille ska bjuda våra bekanta på middag.
Vi har tänkt att ha en rätt med lax, sedan pressad potatis till. Men jag har inget bra recept hemma och undrar om någon här har nått bra tips. (Vi blir 4st som ska äta)
Åh... jag har ätit en jättegod laxrätt som Jamie Oliver lagade för en massa år sedan. Ska se om jag hittar receptet.
I alla fall var det laxsida i ugn med körsbärstomater, hericot verts, svarta oliver och basilikablad. Kanske något mer. Det var fantastiskt gott.
återkommer
Låter spännande...
Jag tycker det är gott att bara steka laxen, salt och peppra! Strö lite sesamfrön på! Servera med pressadpotatis och hollandaissås som man antingen har lite rödkaviar eller räkor i!
ansjovis ska det vara med också kom jag på
Hittade detta på olivers sida:
"Tray-baked salmon with olives, green beans, anchovies and tomatoes" Receptet ska finnas i kokboken "den nakna kocken"
Men jag vet inte hur jag ska komma åt receptet... Hm... Jag har lite brottom, så jag kan inte hjälpa dej mer nu, men hoppas du hittar receptet. Du kanske kan efterlysa boken här på fl? :P
Lycka till! :)
Någon mer som har något tips?
Denna är en enkel favorit hemmavid och alla som ätit det brukar be om receptet: www5.arla.se/Default____17653.aspx
Vi brukar äta den med ris, men det funkar säkert med pressad potatis också.
Denna har visat sig poppis och här lätt att laga.
Laxgratäng med kräftsås
Ingredienser 4 portioner:
600 g skinn- och benfri laxfilé
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
smör till formen
Kräftsås:
2 dl creme fraiche
1/2 dl vatten eller kräftspad
1 burk kräftstjärtar i spad
1 tsk curry
1 burk röd rom
2 tsk fransk senap
Så här gör du:
Torka av laxen och skär den i fyra bitar. Krydda med salt och peppar. Placera fisken i en smord ugnssäker form. Rör creme fraichen med vatten eller spad till en jämn smet. Låt kräftstjärtarna rinna av. Rör ner stjärtarna, curry, rom och senap i creme fraichen. Fördela såsen över laxen.
Sätt in formen i 225 graders ugnsvärme i 20-25 minuter. KLart! Jättegott med pressad potatis till men gör gärna dubbel sats av såsen, går åt till potatisen..
Lax i foliepaket
Bara att lägga en laxfile(upptinad djupfryst) på en lagom stor foliebit, pressa citron över, strö över massor med dill, lägga på lökringar och riva över färsk ingefära, samt krydda med örtsalt..In med den i mitten av ugnen på 225 graders värme tills den verkar klar =)
Ätes med tex potatismos och goda grönsaker..gott!
var min middag idag, ruggigt gott och enkelt =)
Marinerade laxfile i limesaft och ingefära i helgen. Sedan stekte jag dem i ugnen. Serverade med ris och grönsaker. Det var jättegott.
Finns ett recept från Buffé som jag brukar använda också, ska se om jag hittar länken:
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=554763