• Gunilla75

Vänder mig till Er som skrev dagbok förr!

När jag var mellan 14-22 år skrev jag ganska mycket dagbok. Vissa perioder så slaviskt att jag skulle skriva varenda dag. Det blev ett antal böcker med åren.

Håller på att städa och kasta grejer, för att få plats med vår nya familjemedlem som tittar ut i slutet av maj??? Så nu har mina dagböcker dykt upp, och jag vet inte vad jag ska göra med dem? De tar stor plats. Innehållet är ju bara för mig och inte för andra att läsa.

Så min fråga till Er som har skrivit dagbok och inte gör det längre... Vad har ni gjort av era böcker? Skulle ni kunna slänga dem?

Kan tycka det är lite synd att slänga dem, för de är ju en del av sitt liv... men hur ofta läser man i sina dagböcker?

• Svar på tråden Vänder mig till Er som skrev dagbok förr!
  • KajsaLiza

Mina ligger på vinden i en låda, blandat med gamla skolböcker lite oskyldigt så där...Funderar på att bränna dem, men...

• Gunilla75

När jag säger kasta menar jag såklart att bränna dem. För vad är vitsen att behålla dem om man aldrig ska läsa dem igen.

• Prego75

Jag har slängt alla mina. Inte för att de var topphemliga på något vis, men jag ville ändå inte att någon annan skulle hitta dem och läsa dem, och själv har jag inget behov av att läsa dem heller.

• Mirro

Jag hade samma problem när jag städade ur mitt gamla rum tidigar. Jag hade inte hjärta att slänga dem så de är kvar. jag började bläddra i en från gymnasiet och det var ju jättekul att läsa. Antar att det bara blir roligare med åren. Jag slängde några av de många som jag skrev när jag var rikigt liten, där det typ stod listor över de hästar jag gillade och vilka killar i klassen som var söta. De säger mig inte så mycket idag. Men i tonåren handlar det så mycket om identitet och jag kände när jag läste att det var en viktig pusselbit till mitt vuxna liv. Det känns viktigt att kunna se en röd tråd i sitt liv, tycker jag. Mitt tips är att inte slänga dagböckerna.

• guild

Jag läste igenom mina en sista gång. Skrattade gott åt naiviteten och alla listor i dagböckerna. Sen slängde jag dom.

Har fått en hel hög med tjocka dagböcker från mamma, som pappa skrivit under andra världskriget. Det var jättekul att läsa om allt som hände på U-båten han var på, och alla länder han åkte till då. Det var historiskt intressant. Men även han skrev privata grejer, om vad som hände "en yngling på 19 år" och om "flickor" som han träffade och "fick lov" att följa med till porten.Kul!

Så det beror nog på vad/hur man skrivit i dagböckerna. Det kan ju bli intressant att läsa för dina barn-barn t.ex.

• Gunilla75

guild: Intressant och kul om innehållet är från någon händelse. Men mina nuddar inte ens gränsen till "roman". Jag får väl fundera lite till, och se vad jag gör!?!

• maalisen73

jag slängde en del av dem, ångrar det lite...men fundera lite..

• Cerdrica

Mina innehåller mest min tonårsångest och jag kommer att bränna dem när jag får tillfälle.

• klocka

Hade aldrig slängt mina dagböcker, de ligger i en stor påse på vinden och emellanåt läser jag faktiskt en rad här och där när jag ser dem. Mitt problem är vad jag skall göra med dem (dvs vad jag skall se till händer med dem...) när jag dör, vill jag verkligen att någon skall läsa dem...!? Men förhoppningsvis har jag ett tag till att fundera på det.

• Mrs Ella

Jag skulle aldrig slänga mina.
    Tänker dessutom att de kan vara bra att läsa sen när man har en egen tomåring hemma och behöver "Uppdatera" sig på hur det är att vara ung. Och naiv.

Svar på tråden Vänder mig till Er som skrev dagbok förr!