• Consuela BannanaHammock

Hur mycket ska Styvföräldern vara med och bestämma??

En undran bara.....Motivera gärna era svar

If life bites you in the as.......enjoy
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-09 15:33:07:
    Tänkte bara förtydliga lite. Uppfostran....hur mycket ansvar där??
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket ska Styvföräldern vara med och bestämma??
  • tamate

Tycker det beror på hur länge och seriöst förhållandet är och om styvföräldern har vettiga saker att komma med.

- det som inte dödar härdar!
  • Fille Fjonkan

Jag röstade på annat. Det beror på hur mycket bion är inblandad, tycker jag. Jag är inte styvförälder själv, men har. Jag och min bror växte upp hos vår mor och vår far var inte alls inblandad i vår uppfostran. Han hade sin chans att säga sitt när vi besökte honom ca 4 ggr/år.

I vårt fall tycker jag alltså att styvföräldern bör vara med och bestämma lika mycket som den bioförälder h*n är gift med, men mer än den andra frånvarande bioföräldern. Kan dock tillägga att min styvfar fick höra att han inte kunde bestämma över mig, han var inte min farsa Så tyckte jag när jag var arg 13-åring, idag tycker jag annorlunda.

Bor barnen lika mycket hos båda bioföräldrar är det väl viktigast att bioföräldrarna kan asmarbeta och bestämma hur saker och ting ska vara, men även då måste en styvförälder få vara med och påverka eftersom även hans/hennes liv antagligen påverkas av besluten.

Kort sagt: Det beror på...

/ Fille med Kisen, 4 år i maj, Tösen, 2 år i april, & Pysen i magen, v 37
  • trasselsudd

Det beror väl på hur det ser ut i varje enskilt fall tycker jag.

• Solitaire

Båda min föräldrar är skilda och har nya partners. När de skall lägga sig i tycker jag att det känns väldigt fel. För ingen av dem är särskilt involverade i mitt liv annars. Om då styvföräldaern bara lägger sig i när något är fel då blir denna personen den onda. Jag tycker att styvföräldrar gör bäst i att hålla sig utanför.

• joz

Jag är styvförälder till två underbara tjejer på 11 och 13. Dessa barn frågar mig lika mycket om vad de får och inte får göra, som sin pappa, när de är här. Jag är lika inblandad i deras liv som deras pappa. Men jag tror inte att det är lika mycket som deras mamma, men defenitivt mer än mammans sambo. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart sju år så jag har varit en del av deras liv rätt länge. De har aldrig sagt att jag inte får bestämma för att jag inte är deras mamma. Mina svar har varit lika accepterade som pappans, och ofta mer respekterade än mammans. Men det beror på hur inblandad man själv väljer att vara, och tillåts vara av riktiga föräldrarna.

Styvmamma till två tjejer, 11 och 13, och mamma till Tove 3 i april och ett pyre i magen, v. 35.
  • Catwoman and Superboy

Den ska INTE vara med och bestämma lika mycket som bion ....inte för att de inte skall vara delaktiga eller ha ngt att säga till om.

Men jag tror på det jag hörde Dr. Phil säga en gång...att styvföräldrar skall inte behöva ta de konflikter som kommer med det för de flesta barn blir mkt mer arga, ledsna osv när det inte är bio föräldrarna.

Då var det i o för sig i samband med att båda bioföräldrarna var med i bilden o barnen var lite äldre när styvföräldern kom in i bilden.

49% Sweetheart, 51% bitch, all woman
  • xxmeyaxx

I den familj som jag växte upp i var min styvpappa med lika mycket som mamma och bestämde. Det fanns ingen anledning till att han skulle vara med och bestämma mindre. Han bor ju också i huset och han har barn tillsammans med mamma. Ska han ha mindre att säga till om då för att tre av barnen (som han känt sedan vi var 7, 4 och 2 år) inte råkar vara hans biologiska?

Han och min mamma har varit gift i 13 år nu.
    Känns som om han ska ha lika mycket att säga till om, i alla fall enligt mig.

Ironi är något jag älskar. Ta inte allt så allvarligt, okej?
  • KickStart

Jag tycker att det är självklart att mina barns styvmamma och pappa får vara med och bestämma vissa saker. Inte allt men saker som berör dem i deras dagliga liv.
    De stora ansvaret vila på mig och barnens far.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Sissily

Om styvfärälder och den riktiga för'ldern bor ihop ska dom bestämma tillsammans vad som gäller hos dom, men saker som gäller utanför hemmet behöver de inte alltid vara med i.

• kehb

Är själv styvmamma åt två toppen fina barn 8, 9½ år gammla.
    Dom bor hos oss på heltid, så för oss är det naturligt att jag är med och bestämmer sånt som gäller vardagen och regler i vårt hem m.m.
    Däremot tycker jag att det är mamman och pappan som ska avgöra viktiga saker och besluta om sånt som avgörande för en längre tid, kan ej ge något speciellt ex nu bara för det. Det viktiga är ändå att barnen känner att man bryr sig om dom och det gör man genom att sätta gränser och regler. Dom ska känna sig trygga och älskade och det tror jag mig veta att våra barn gör.

Svar på tråden Hur mycket ska Styvföräldern vara med och bestämma??