• DevonRex

Vad är det absolut viktigaste man behöver handla innan bebisen kommer?

Är i v 21 nu(20+0) och börjar fundera på vad vi måste köpa till bebisen innan h*n kommer :D
    Vi har en bit in till stan också och jobbar mycket båda två så det gäller att planera långt innan.

• Svar på tråden Vad är det absolut viktigaste man behöver handla innan bebisen kommer?
  • Kalina

Det är ju bra att ha 
    termometer,
    "rödstjärtsalva" vi kör med Inotyol
    Blöjor
    Tork trasor/handdukar om ni får ett kräkbarn som vi.
    Kläder till bäbisen
    En badbalja

Lilla Bus...mammas kärlek.
  • onka

Lite kläder och blöjor är väl det viktigaste......
    Lycka till med bebisen!

• Kaosspassageraren

Det visade sig att vårt barn inte ville åka vagn, så för vår del var en Babybjörnsele det absolut bästa! Sonen var iofs inte riktigt tillräckligt stor precis vid födseln (de måste väga 3.5 kg och vara 50 cm långa), men växte i den snabbt.

På ett väldigt grundläggande plan är stora bindor till dig viktigt, man blöder ju en del i början. Blöjor till barnet och lite kläder är förstås också bra! (Om ni inte kommer iväg att handla skulle jag rekommendera 3-4 bodies, 2-3 par byxor, lite strumpor och en mössa, minimum.)

Om du tänkt amma tycker jag cokså att det är vettigt med en amningsbehå. Det är supersvårt att veta strl, men för mig var det en mardröm att gå med galen bebis, ömma läckande bröst och stressad make och köpa UNDERKLÄDER! Jag har normalt 70 C ohc jag köpte 80 D i amningsbh. En strl större kupa hade nog varit ännu bättre, men det fick jag inte tag på.

Grattis till bejan!

• Charlott29

Förutom kläder och blöjor hade jag aldrig klarat mig utan vagnen...

• Änglatuss

Jag kunde nog helt enkelt inte leva utan bärsjalen!!!
    Det var så mysigt är bara det lilla livet tättintill sig... ja det är fortfarande mysigt är bara runt men det börjar bli tungt sen en tid tillbaka Dock funkar den inte för alla....

Badbaljan
    Blöjor
    Kläder
    Kräkdukar (haft mkt användning för dom) IKEAS 10 pack för 29 kr passar perfekt

Amningsinlägg
    Bröstpump
    Amningskåpor (sånna som samlade upp det sympatiläckande bröstets mjölk)

Vagnen hade jag inte klarat mig utan

• Kalina
    Kalina skrev 2007-01-09 13:20:26 följande:
    Det är ju bra att ha termometer, "rödstjärtsalva" vi kör med InotyolBlöjorTork trasor/handdukar om ni får ett kräkbarn som vi.Kläder till bäbisenEn badbalja Lilla Bus...mammas kärlek.
    Kan lämna ett tips om sängkläder till bäbisen om den ska sova i egen vagga/säng.
    Det är onödigt att köpa nya dyra lakan.
    Ta ett gammalt urtvättat som ni har hemma och sy om. Det blir mjukt och skönt för bäbisens hud. Nya lakan är ofta "hårda".
    Ett under lakan räcker till två för bäbisen , ett örngott räcker också till två till bäbisen.
    Lilla Bus...mammas kärlek.
  • Stargirl

Enligt mig....

Bilstol
    Vagn
    Lite kläder
    Blöjor
    Amningsinlägg (för dig)
    Amings BH´n

Allt annat kan man handla efteråt. Jag är dock en sån som vill ha ALLT klart. Väntar dock fortfarande på möblerna till bebisrummet annars är allt inhandlat och klart

Gravid i vecka 34
  • Blå Flygare

Sovplats: själsäng/bäbiskorg/barnvagn/samsova. Med tillbeör som lakan, madrass, spjälsängsskydd, kudde, filt.

Promenera: barnvagn(lång leveranstid)/sjal/sele. Promenera gör man kanske inte heller den första veckan

Bilresa: babyskydd (hyr/köp. vissa är babyskydd o bilbarnstol i ett)

Bada: Bada gör man först en v efter födsel, så kanske inte det viktigaste. Badbalja eller handfat använnds. Bäbisen har växt ur vid 3-4 mån o då använder man badkar eller dusch istället.

Sköta: Skötdyna. Skötbord om ni vill skona ryggen. Blöjor får man några från BB men de räcker inte så länge. Tvättlappar i typ o papper. Ev.våtsevetter.

Kläder: några bodysar, byxor, strumpor, pyjamaser, en mössa. overall.

Tror jag fått med det viktigaste. Gissar att tre pers svarat medan jag skrivit detta

• Arcoiris

håller med stargirl men hade lagt till säng och ev skötbord.

Jag fixade aldrig skötbord själv utan mina svärföräldrar överraskade oss med att min svärfar byggde ett och hade satt in det till oss så att det va klart när vi kom hem, och åå va skönt det va att inte behöva byta på golvet eller i sängen som jag tänkt från början

Ta med ammningsbh och ammningsinlägg redan till sjukhuset! Jag satt där och läckte som ett soll och då kom svärmor till räddning där med (ja de är underbara).

• Blå Flygare

Apoteket: febertermometer, alvedon (suppar), inotyol/bephanten (rump-salva), renesans nässpray, nässug, ögonskölj är ett bra "start-paket"

till dig: amnings-bh (lägg en hand utanpå bröstet - då ska bh´n passa.) amningsilägg i papp.

Pump klara du dig utmärkt utan. Det är lättare att handmjölka. Märker du att du behöver så köp då.

• Rebecca

hmm tycker nog att det som är akut att skaffa mest handlar om mamman.. Amningsbh, bindor amningströjor.. ev bärsele

blöjor bilstol kläder till bebis..

resten är ju bra och bekvämt att ha men inte livsviktigt..

• Kaosspassageraren

Ja, skötbord är underbart! Vi hade så litet badrum att vi trodde att det var bra att byta på golvet istället. När jag sedan kom till bvc och sonen hade bajs kvar i stjärten insåg jag att det var dags för ngt som gav lite bättre "sikt"! Satsa på skötbord alltså, det är absolut min rekommendation!

• Blå Flygare

Amningströjor är inte nödvändigt. Enl. min åsikt inte ens bra. På vinterna har man ju ändå en tröja och ett linne under. Antingen så drar du upp tröjan och ner linnet så det blir som en amningströja, eller så drar du upp båda eftersom du inser att barnet döljer hela magen ändå

• Suskiv

Med bärsjal, kläder och blöjor så kommer man långt.

Annars finns det en lista i min blogg

Svar på tråden Vad är det absolut viktigaste man behöver handla innan bebisen kommer?