Negativ attityd från omgivningen gällande Naturdiet/nutrilett
Okej, här är min historia:
Några kilos övervikt sen längre utlandsvistelse för 5 år sedan. Övervikten klassas enligt BMI som helt normal, men jag vet ju hur jag kan se ut och väga och självklart vill jag sträva efter att komma tillbaka till den kroppen.
Den 4:e december började jag gå morgonpromenader om 5 km varje dag och höll på så till jul då jag gjorde uppehåll till 2 januari. Samtidigt som jag började promenera lade jag också av med allt vad godis heter samt gjorde en, för mig, drastisk omläggning av kosten: Jag strävar efter att äta enligt tallriksmodellen. Jag har sedan tidigare IBS vilket gör att jag inte äter produkter uppbyggda att vitt mjöl i allt för stor utsträckning. Jag äter frukost, lunch och middag samt någon frukt däremellan.
Min idrotthistoria sen tidigare är gedigen, som yngre var jag aktiv i flera idrotter och under några år befann jag mig på elitnivå inom gymnastiken. På senare år har jag lagt av mig och roar mig endast med löpning någon gång i veckan.
Mina förhoppningar i början av december var höga och jag var motiverad. Men nu känns det inte lika roligt. Vågen visar ingen skillnad, möjligen något hekto. Jag inser ju förstås att kilona inte kommer att ramla av mig, men jag känner ändå att den här omläggningen kunde föra med sig något större viktdrop.
Jag har nu börjat läsa på lite kring naturdiet/nutrilett och liknande produkter eftersom jag känner mig otålig på viktnedgång och vill kunna boosta igång den. Jag har delat med mig av mina tankar till nära vänner, som till min besvikelse alla har reagerat negativt. Kommentarer som: "Det är ju fusk", "Det där hjälper inte i längden" etc är vanligt förekommande och inte ett dugg sporrande.
Jag vore jättetacksam om DU med positiva eller negativa erfarenheter från dessa pulverdieter kan dela med dig och hjälpa mig fatta ett beslut ifall de är värda att satsa på.
Hoppas att ovanstående text gör sig förstådd, i annat fall: Fråga så förtydligar jag =)
Längd: 166 cm lång
Vikt: 65 kg.
Målvikt: 58 kg.