• Molly83

Negativ attityd från omgivningen gällande Naturdiet/nutrilett

Okej, här är min historia:
    Några kilos övervikt sen längre utlandsvistelse för 5 år sedan. Övervikten klassas enligt BMI som helt normal, men jag vet ju hur jag kan se ut och väga och självklart vill jag sträva efter att komma tillbaka till den kroppen.

Den 4:e december började jag gå morgonpromenader om 5 km varje dag och höll på så till jul då jag gjorde uppehåll till 2 januari. Samtidigt som jag började promenera lade jag också av med allt vad godis heter samt gjorde en, för mig, drastisk omläggning av kosten: Jag strävar efter att äta enligt tallriksmodellen. Jag har sedan tidigare IBS vilket gör att jag inte äter produkter uppbyggda att vitt mjöl i allt för stor utsträckning. Jag äter frukost, lunch och middag samt någon frukt däremellan.

Min idrotthistoria sen tidigare är gedigen, som yngre var jag aktiv i flera idrotter och under några år befann jag mig på elitnivå inom gymnastiken. På senare år har jag lagt av mig och roar mig endast med löpning någon gång i veckan.

Mina förhoppningar i början av december var höga och jag var motiverad. Men nu känns det inte lika roligt. Vågen visar ingen skillnad, möjligen något hekto. Jag inser ju förstås att kilona inte kommer att ramla av mig, men jag känner ändå att den här omläggningen kunde föra med sig något större viktdrop.

Jag har nu börjat läsa på lite kring naturdiet/nutrilett och liknande produkter eftersom jag känner mig otålig på viktnedgång och vill kunna boosta igång den. Jag har delat med mig av mina tankar till nära vänner, som till min besvikelse alla har reagerat negativt. Kommentarer som: "Det är ju fusk", "Det där hjälper inte i längden" etc är vanligt förekommande och inte ett dugg sporrande.

Jag vore jättetacksam om DU med positiva eller negativa erfarenheter från dessa pulverdieter kan dela med dig och hjälpa mig fatta ett beslut ifall de är värda att satsa på.

Hoppas att ovanstående text gör sig förstådd, i annat fall: Fråga så förtydligar jag =)

Längd: 166 cm lång
    Vikt: 65 kg.
    Målvikt: 58 kg.

• Svar på tråden Negativ attityd från omgivningen gällande Naturdiet/nutrilett
  • PuhGirl

jag är i samma situation, vet inte vilket av det man kan använda som en kickstart...måsga säger att naturdiet smakar godare än nutrilett...

• Karpet

Mät dig istället för väg dig så ska du se att det blir skillnad. Du har ju antagligen fått en mer tonad kropp nu och muskler väger mycket mer än fett.

• Tös

Nej det är inte värt att sattsa på. Visst du går ned..men när du återvänder till 'vanlig' kost igen så går du upp. Allt som oftast lite extra.

Det är bättre o lägga om kosten som du gjort o fortsätta så. Lär känna din kropp istället för o 'straffa' den.

För mig är pulverdiet svält.

• soraya

Men de har ju rätt - det hjälper inte i längden.

Det enda rätta är att lägga om kosten, lägga till motion och så att ha tålamod.
    Då kan det bli livslånga förändringar.

• isisisis

Jag har använt Nutrilette i omgångar i flera år.
    Det enda som fungerar för mig.
    Jag går upp i vikt dåd och då med jämna mellanrum för att jag slarvar och äter vitt bröd,makaroner och ost.
    Jag äter inte godis,dricker inte läsk,äter inte bullar....
    Jag motionerar också.
    Gör som du själv känner för!

• Zmulan

Det kan inte vara så att du får i dig för lite fett? Man bör ha ett fettintag på 20% minst varje dag för att minska i vikt. Jag har aldrig provat Nutrilett, för bantning är inget för mig. Jag har varit med i viktväktarna och gått ner sammanlagt tio kg. För mig är VV den enda tänkbara lösningen för det SKA fungera om man äter rätt. Du ska inte behöva produkter som Nutrilett. *styrkekram*

Förresten, om du har fått barn inom ett år är det också ganska svårt att gå ner i vikt för kroppen tror att den behöver fettet....

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad - BF 22 juni 07
  • softmamma

Jag känner så igen mig i det du skriver till jag hittade min väg.
    Jag har använt mig av tallriksmodellen, motionerat som en galning, jagat fett, kallorier, sluttat äta godis.
    Ja, allting utan något särskilt reslutat.
    Så för 7 veckor sedan tänkte jag att nu skall jag göra någonting åt saken och beställde en bok för ynka 79 kr om hur man går ner i vikt med GI metoden.
    Jag fick mig en stor AHA upplevelse när jag läste boken om hur våran kropp fungerar när det gäller att förbränna fett, hur kroppen omvandlar olika livsmedel under nedbrytningsprocessen till socker som sätter sig direkt i fettcellerna och vi blir överviktiga.

Tro det eller ej jag har tappat 9 kg på 7 veckor och har alltid varit mätt, ätit goda oster, cream fraisc, majonäs, fett fisk, kycklingfile, jag riktig god mat och jag har aldrig mått bättre.

Har en vännina till mig som jojobantar med Nutrillet och går ner i vikt under några månader, sedan orkar hon inte bara leva på dryck utan återgår till sin gammla kost och pang så är hon tillbaka på ruta 1.

GI handlar om en ändrad livsstil & jag kan varmt rekommendera den!!!

• mooogn

När jag vägde som mest (nästan 100kg!? ) så rivstartade jag med Nutrilett i tio dagar och gick ned sex kilo. Det var så himla kul och jag blev så peppad att jag lyckades gå ned ytterligare 19 kilo under det följande året genom att äta sunt (lite VV-recept) och promenera.

Som korttidslösning tycker jag att det är jättebra OM man fortsätter äta sunt efteråt. Nackdelen är väl att det är så himla vedervärdigt att dricka...  Jag var tvungen att käka en Nutrilett Bar/dag istället för två påsar - annars hade jag gett upp.

• Molly83

Tack alla för era svar =)
    Både ris och ros till pulverdieterna märker jag.

Självklart ser jag inte denna form av bantningsmetod som något mirakelmedel utan är väl medveten om att det kräver stor medvetenhet även i fortsättningen.

Antar att jag mest är otålig och inte vill låta kroppen få sin tid att behandla omläggningen på rätt sätt. Tror att jag ska ge kost - och promenadrutinen månaden ut och se om det gör någon skillnad. Vad tror ni, på två månader borde man väl ändå kunna se lite?

Karpet: Har haft pojkvännen som ständig mätsticka och tyvärr syns det ingenting på måttbandet. Visserligen har jag bara koncentrerat mätningarna till lår, stuss, midja, byst och hals. Kanske gått ned något på vaderna? =)

Zmulan: På vilket sätt får du i dig fett? Kanske det är anledningen? Jag håller mig till "husmanskost", dvs ganska många klassiska kött - och rotfruktsrätter, men blandar också ofta med rätter á la Asien. Jag kanske borde experimentera?

Softmamma: Åhh.. vill du tipsa om bokens titel?? =)

Mooogn: Det är ju precis det jag behöver. En spark i rumpan som visar att det jag gör inte är förgäves. I need pepp pepp pepp... Hur har det gått för dig sen, om jag får fråga. Har du lyckats hålla din målvikt?

soraya: Jo, jag får väl acceptera att det inte är en fulländad lösning på ett självorsak problem. Vad jag hade väntat mig från mina vänner hade varit lite mer stöd, kanske i form av konstruktiv kritik/lösningar. Inte bara sågningar rakt av.

• mooogn

TS: Jag blidde med pojkvän och gick upp en massa kilo... Hade 8 kg kvar till "målvikten" men gick istället upp en maaassa kilo. Det skyller jag på att jag litade blint på kroppens ämnesomsättning (som var kanon när jag åt nyttigt och motionerade regelbundet) och att min sambo älskar mig för den jag är!

Har dock ett bröllop att se fram emot och har tänkt att iaf gå ner några kilon till dess.

• Fru Höstlöv

Jag blir så arg på sånna som rackar ner på pulverdieter och inte alls vet vad dom pratar om. Pulverdieter har ett dåligt rykte eftersom de sammanknippas med jojo-bantning och sånna som använder denna genväg utan att satsa på en livsstilsändring efter kuren.

Pulverdieter förstör inte alls ämnesomsättningen och hjälper visst jättebra, om man fortsätter att jobba med vikten efter man har gått ner och inte går tillbaka till exakt samma matmönster man hade innan dieten. Då går man ju upp igen såklart, men det är sant även om man går ner med exempelvis Viktväktarna.

Pulverdieter är en bra kickstart för en viktnedgång och även om jag tycker att du verkar vara på en bra väg redan så måste man ju känna själv vad som känns rätt. Om du inte vill satsa fullt på en diet så kan man ju byta ut några mål per dag, men när man byter ut alla mål mot påsar så har man oftast inte så mycket överskottsenergi så man kan träna hårt.

Lycka till med viktnedgången och ditt nya fina liv.

Gått ner 30kg med CambridgeKuren - www.familjeliv.se/Forum-11-258/m14373354.html
  • Glass

Fru höstlöv, jag är helt övertygad om att sån bantning visst "förstör" ämnesomsättningen, men det går att reparera igen, men det tar ett tag.

• Fru Höstlöv
    Glass skrev 2007-01-09 20:43:22 följande:
    Fru höstlöv, jag är helt övertygad om att sån bantning visst "förstör" ämnesomsättningen, men det går att reparera igen, men det tar ett tag.

Såklart får du anse precis vad du vill, jag går på mina egna erfarenheter (har gått ner 30kg och hållt vikten hela hösten utan några problem alls) och vad som står bland annat på Cambridgesidans forskningsdel:

Påverkas ämnesomsättningen om jag äter lågkaloridieter?
    Nej, någon har hävdat att bantning/viktminskning med lågkaloridieter som Cambridgekuren, kan nedsätta ämnesomsättningen så att det är lätt att gå upp i vikt igen när dieten är avslutad, detta är inte sant. Nya undersökningar har visat att ämnesomsättningen går ned något under själva bantningskuren, men justerar sig snabbt till det som är riktigt för den nya vikten.
    Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • JeckaH

Det är inte sunt att banta och eller att bara äta/ dricka dessa produkter. Ämnesomsättningen är det minsta problemet. Magen har får inte den variationen av föda att jobba med som den behöver och man kan förstöra sin hälsa.

Själv jojobantade jag för flera år sedan och åt väldigt ensidigt och nästan ingenting. Min mage är förstörd av detta för all framtid. Ångrar mig bittert kan jag säga.

Har du dessutom ingen ohälsosam övervikt så förstår jag inte varför du vill banta. Börja jobba med din självkänsla istället. Det är en investering i livet och i hälsan.

• Glass

Fru Höstlöv, då har vi ju båda rätt.
    Den går ner under dieten och därmed blir den "förstörd", men givetvis så rättar den till sig när kroppen inser att det inte är svält längre.

• Fru Höstlöv
    Glass,
    konsensus gillar jag!
    (Förutom att man inte svälter sig under kurer, för när man svälter sig så går man inte ner något alls, det sysslade jag med när jag vägde över 100kg, svälte mig alltså)
    Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Glass
    Fru Höstlöv skrev 2007-01-09 21:00:20 följande:
    Glass,konsensus gillar jag! (Förutom att man inte svälter sig under kurer, för när man svälter sig så går man inte ner något alls, det sysslade jag med när jag vägde över 100kg, svälte mig alltså) Fru Höstlöv, fd Höstlövet.
  • Molly83

JeckaH: Som sagt så har jag sökt information och erfarenheter om pulverdieter liknande för att bilda mig en uppfattning om huruvida de kan ge mig den kickstart som jag just nu känner att jag behöver.

Att min sk. övervikt inte ligger inom ramarna för vad som allmänheten anser som övervikt beror ju endast på att jag inte är nöjd med mitt utseende just nu utan vill komma tillbaka till den kropp jag hade före min utlandsflytt.

Jag är ledsen att jag låter negativ, men din kommentar angående att jag istället för viktnedgång skulle fokusera min energi på att skaffa mig bättre självkänsla var väldigt sårande. Om detta är ett tecken på dålig självkänsla eller bara envishet står väl i stjärnorna att finna svar på.

Vidare får jag väl tillägga att jag inte haft för avsikt att byta ut samtliga dagens mål mot pulverdiet... men eftersom jag ännu inte vet hur pulvren påverkar min kropp kan jag ju inte säga i vilken utsträckning jag eventuellt kommer att äta dom.

Din kommentar om magtrassel känns ju dock väldigt befogad. Då jag redan idag har problem med knasig mage och tarmföring vill jag ju inte ytterligare belasta den.

• Zmulan
    Zmulan: På vilket sätt får du i dig fett? Kanske det är anledningen? Jag håller mig till "husmanskost", dvs ganska många klassiska kött - och rotfruktsrätter, men blandar också ofta med rätter á la Asien. Jag kanske borde experimentera?

Fett finns i någon mängd i nästan all mat. Du äter enligt tallriksmodellen redan, vilket är jättebra! Bra fetter är ju de fetter som kommer från fisk (lax tex.). Äter du fisk? Om du inte äter detta kan du köpa linfröolja i kapslar på naturapotek (man kan bli lite lös i magen om man tar för många) Annars finns det ju omega3-kapslar med man kan ta, som består av fiskleverolja, och är jättenyttigt. Fast jag tycker ändå att du "borde" få i dig tillräckligt med fett eftersom du tillämpar tallriksmodellen. Förresten äter du halva grönsaker, 1/4 med kött och 1/4 med kolhydrater? Detta rekommenderar dom på VV. Det är också jättebra att du har slutat helt med godis. Kan det vara så att du kanske ska ta ett uppehåll med att gå dina km på morgonen och se vad som händer? Kanske är det så att du börjar gå ner om du slutar med det? Kroppen är smart, den sparar på all energi den kan för den "kan ju behövas senare" men om du äter regelbundet och sunt så kommer kroppen att lära sig att den inte behöver spara på något för den får ju i sig nytt hela tiden, och då börjar den släppa ifrån sig fettet med. Ät inget senare än kl 19, och försök få tillräckligt med sömn.
  • Zmulan

Avslappningsyoga är också bra för viktnedgång...

Svar på tråden Negativ attityd från omgivningen gällande Naturdiet/nutrilett