• Jojo7777

Nån som har bra tips en för weekend i Rom?

Jag och min sambo funderar på att åka till Rom och fira våran 5-års-dag sista helgen i februari. Vi har ännu inte hittat nåt superbilligt flyg. Nån som har några tips om bra och billigt hotell eller boende som ligger hyffsat centralt och som är LITE romantiskt i alla fall??
    Nån som har några bra tips på romantisk restaurang dit man kan gå, och platser man bör besöka?
    Eftersom man bara är där över en weekend så vill man ju inte springa runt och leta en massa hela tiden..

Dela med er av alla erfarenheter!

• Svar på tråden Nån som har bra tips en för weekend i Rom?
  • Cinnamon girl

Själv åkte jag och Kärleken till Rom i december 2005 för att bara vara med varandra och mysa.
    Inte alls bra då Kärleken aldrig varit i Rom tidigare och jag själv varit där för 20 år sedan.
    Även om stan var som tagen ur Lady och Lufsen och det var hur underbart och mysigt som helst, bra mat och romantik så gjorde alla sevärdheter att vi tappade bort varandra. Så nästa resa blev till en sandstrand med absolut inget annat att göra än älska, simma,äta och titta varandra djupt i ögonen.

Så fundera på om ni verkligen vill uppleva Rom eller varandra. Så lätt hänt att man tappar det ena för Rom är en sådan härlig stad att shoppa i, uppleva historia i och äta gott i.

• Ankianka79

Jag har varit i Rom en gång och vill gärna åka dit igen, har bara inte blivit av...

Men ett mycket romantiskt ställe är stadsdelen Trastvere, små trånga gränder, och supermysiga restauranger med otroligt god mat!

Det är dyrt att bo där, vi bodde på ett Bed & Breakfast, kanske inte så romantiskt men det var centralt och billigt.

• trazzlan

Finns på Tradera att buda på ett rum hos en svensk-italiensk familj i just Trasteverde. Billigt boende kan det bli och väldigt trevlig värdinna...om man står ut med att dela badrum och kök med familjen i utbyte mot massor info och hjälp/tips... Inte så tokigt tycker jag. Var själv där nyligen!

• annsing82

ryanair har just nu rea. till imorgon. vi tänkte åka så till paris en weekend.

• annsing82

jo, vi funderade på rom först men flygtiderna funkade inte. tänkte fira min födelsedag där med sambon. håller på och planerar nu.

• trazzlan

Härligt att fira födelsedagen i Paris...vilket minne! Fyller du jämnt?

• Mrs

Jag tycker att Rom är underbart att bara promenera runt i.
    Bestäm er innan för 1-2 saker var ni vill se, så blir
    det inte för mycket eller för stressigt.
    Allt ligger ju inom gångavstånd, tex. spanska trappan,
    fontana di trevi, colusseum, vatikanen , forum romanum....

Nackdelen är att det är dyrt att äta och bo.
    Leta er lite ut ur turiststråken för att äta, så
    borde ni kunna hitta något bra.
    Flyg : ryanair, fly me, airtours har paket tex.

• trazzlan

Håller med mrs! Det är fullständigt underbart med Rom, men vääääääldigt intensivt. Man kan ju leva ganska billigt också, käka pizzaslisare osv. Samtidigt som maten är så underbart god att man inte vill missa den

Svar på tråden Nån som har bra tips en för weekend i Rom?