• Yonna

Costa Rica med 3 månaders bebis?

Hej där ute!
    Funderar på att åka med min sambo 2 veckor till Costa Rica i januari. Han ska på utbildning och vi åker då med som "sällskap". Men då är frågan hur det är i Costa Rica med en tremånaders bebis. Nån som varit där? Jag vet inte vad jag undar egentligen... men typ om blöjor och sånt. Hur är standarden? Nån som flygit så långt med en bebis? Vad bör man tänka på när det är varmt där? Kan hon vara ute med mig? Får man med sig en barnvagn (Brio Nova classic) på flyget?
    Hoppas nån kan ge nåt "svar".
    Hälsningar, Jonna

• Svar på tråden Costa Rica med 3 månaders bebis?
  • lancrox

jag skulle åka sol och värme tackar man inte nej till bara ge den mat /amma innan man flyger sedan efteråt
    att man inte är ute med bebisen när det är för varmt
    såklart hon kan vara ute du märker om hon blir trött av solen etc en liten stund under parasolen skadar inte , har sett flera som har barnvagnar med sig, eller så tar man med sig bärsele

• marina7712

Tror det viktigaste är att du tänker på maten. Ammar du? Deras vatten ska man ju inte dricka och skulle du äta nåt olämpligt så går ju det över i bröstmjölken.

Nästa sak är värmen, vet inte hur varmt där är nu men det lär ju vara bra mycket varmare än här iallafall... Se till att bebben inte blir för varm eller uttorkad.

Ha en skön semester!!!

• Yonna

Jo jag ammar! Fast jag bli ändå osäker på att åka, för tänk om hon blir dålig... Undrar hur sjukvården är!? Fast jag vill...
    Vore kul att höra från nån som varit där, fast det kanske inte är så troligt.
    Tack i alla fall!

• Tristan

Hej Yonna!

Jag har varit i Costa Rica.
    Ska försöka ge dig lite svar, även om jag nog inte kan komma med något som gör det avgörande till dig. Det är ett fantastiskt land där en av de saker som jag just reagerade på var hur mycket barnet står i fokus här! Har en familj lite extra pengar i Sverige så köper de kanske en lite finare bil (- för att vara fördomsfull) medan där verkar det vara så att hur fattiga de än var, för det var det många som var, så var det barnen man kostade på. Barnen såg överallt så väl omhändertagna ut och alla människor var så tillmötesgående mot dem hela tiden. Trots att det är ett fattigt land så går alla barn i skolan exempelvis etc....

Sjukvård... hm.
    Av vad jag förstår så ska man nog kolla upp en adress till ett speciellt sjukhus så man vet vart man ska vända sig då det finns att finna med amerikansk standrad, vilket väl är jämförbart med europeiskt, men jag hade nog inte litat på att det bara ordnar sig om det händer något, utan just kolla upp det innan...

Rent spontant så kan jag säga att jag inte själv skulle ta med en tre månaders bebis på en sån resa, men jag tycker inte att det ligger något fel i all göra det. Men OM det nu skulle hända någonting (när man är i luften eller så) så är det ju såååå jobbigt, känner jag själv. Vagnen brukar ju inte vara några problem att få ta med sig på planet. Speciellt inte till Costa Rica som är ett Surfingparadis där var och varannan resenär har med sig stora brädor i sitt bagage....

Om du vill så kan jag maila en god vän till mig som bor i Costa Rica. Han är väl bevandrad i landet och kan nog svara på de flesta frågor.
    Säg bara till om det är någontnig speciellt som du vill veta så skickar jag iväg en fråga, ok!

Ha det gott!
    Mimmi

• Tristan

Att äta maten i Costa Rica är inte som att åka till Indien och stoppa i sig födan där eller så. Det är hur rent och nyttigt kök som helst och ska nog inte vara några problem för er. Det är inget smutsigt land med konstiga sjukdommar vi pratar om. Jag tror nog att man kan dricka vattnet där till och med, men det vill jag ha osagt. Speciellt som du ammar.

• Rusty

Jag tycker att Costa Rica är väldigt civiliserat, det beror väl lilte på vart ni ska förstås men om det är en turistort så är det väl som att åka till Mallis eller vilket solsemesterställe som helst, det är samma standard (rent, inga kackerlackor, riktiga badrum etc).

Jag kollade inte efter blöjor när jag var ute och handlade, men de har ungefär samma varor i butikerna som överallt annars i världen. Skulle vara förvånad om inte Pampers finns. Det är väldigt mycket amerikaner som semestrar i Costa Rica och utbudet borde vara anpassat till dem.

Vatten dricker man från flaska, så det är inget problem. Maten i Costa Rica är ganska tråkig (de äter ris och bönor till allt) men jag bedömer risken för matförgiftning som väldigt låg.

Att flyga med bebis har jag dålig koll på, men jag känner flera som åkt till Thailand t ex och det verkar ju ha gått bra.

• mimosin

Jag har rest runt tre veckor i Costa Rica och det ar ett underbart land. Jag vet inte om ni ska till San José men klimatet dar ar valdigt behagligt. Det ar inga problem med maten och jag upplevde att det ar mycket renare osv med mathallningen an i andra lander t ex Mexiko.

Ska ni vara i San José sa tycker jag inte att det skulle vara nagot problem att ha med en bebis men jag tror att det ar svart att besoka nationalparkerna osv med ett sa litet barn. Jag har aldrig sett sa mkt insekter i mitt liv och min man har fortfarande nagra arr efter insektsbett. Men det finns ju valdigt fina turistkomplex osv vid kusten och dar sag jag ganska sma barn i alla fall.

Pa flyget kan man fa en liten vagga om man sager till innan vilket underlattar mycket. Ofta far man flyga via Miami vilket kan vara lite struligt med amerikanska myndigheter men ar ni tva sa gar det sakert fint.

• Tristan

Rusty: så förvånad jag blev över din erfarenhet.
    Upplever inte Costa Rica likt en annat semesterort på något vis, tvärtom! Kände så starkt av just det att detta var ett land som verkligen inte hade charterresor, och älskade just den biten av det! Jag fick byta plan fyra gånger bara för att kunna ta mig dit, för att det fanns så lite förbindelse.

Nu var det 3 1/2 år sedan som jag var där, och det händer ju så mycket så fort... + att jag såg ju långt ifrån hela landet så det kan ju vara olika från ställe till ställe, men kul ändå, att man kan ha så olika uppfattning om samma land.

Costa Rica är det rikaste land i hela världen på..... håll i er ORMAR!!!!

• Rusty

Tristan: Jag menade bara att om man åker till en turistort i CR så är det som vilken civilicerad turistort som helst.

Fast jag menade standard- och matmässigt. Du har helt rätt i att det är färre turister och mindre av den jobbiga hyper-exploateringen än på många av charter-orterna vi svenskar brukar åka till! Och om man håller sig undan från de amerikaniserade, inhängnade all-inclusive-resort:arna så finns det ju massor av goda möjligheter till fina naturupplevelser på egen hand, man kan få se vulkaner pysa och rida genom regnskogen och det går att hitta en egen strand att surfa på! CR är ett härligt ställe att besöka, med massor av oexploaterad vildmark.

Jag menade bara att det inte är ett ocivilicerat ställe där maten är farlig och man inte kan hitta några blöjor!

• Tristan

Rusty:
    ok! Jag såg inget av det amerikaniserade (annat än amerikanerna) utan levde vildmarksliv och besökte bara småstäder/byar förutom San Jóse så.... De ställen jag bodde på var relativt primitiva och inte speciellt utrustade med lyxiösa faktorer eller superservice, utan avsett för den som bara vill njuta ett stilla liv borta från all turism....
    Skulle inte ha placerat mig där jag var med en liten bebis, inte ens med mina nuvarande barn som snart är 1 1/2 och sex år. Och personligen undrar jag om det där med pampers.....

Yonna: Eftersom din sambo åker "organiserat" med ett företag så har de säkert bokat upp ett hotell/område med hög standrad, så brukar det ju vara. Det finns ju femstjärniga hotell i de mäst utsatta länder/ställen så säkert också här... (nu menar jag inte att man måste ha det för att resa med barn) men det kommer nog vara civiliserat där du kommer hamna...

Men man ska inte glömma att detta är ett land som ligger i mellanamerika och som väldigt nyligen levde sitt stilla liv utan någons vetskap eller intresse så de ligger "bakom" i många samanhang.
    Just därför är det också så intressant, inte minst för alla amerikanare, kanske främst de efterlysta som på något mystiskt vis kan gå upp i rök, utan att då behöva ta sig speciellt långt...

Landet har aldrig haft en egen militär och har aldrig varit i krig, och de hade knappt en polisstyrka för 15 år sedan. Människorna har levt i ljuv frid med varandra ända tills för c:a 15 år sedan då colombianerna började pumpa in droger och det drog ner många av landets ungdomar i ett svårt läge med tragiska följder för hela samhället förstås...
    Smarta hemska män som vill tjäna stora pengar och drar med sigg ett helt folk på kuppen!

Men över lag så träffar du på extremt trevliga och härliga människor som är mycket präglade av värmen de vuxit upp med, både från solen och varandra! Oj oj som jag minns och saknar nu märker jag. Vill bara berätta mer och mer! Hoppas verkligen att du får uppleva en lika ljuvlig tid som jag fick!

Mimmi

• Maria JL

Hej! Jag slår vad om att du kan hitta Pampers och typ Libero etc i de flesta apoteksliknande affärer i Costa Rica. Dessutom våtservetter, NANs mjölkersättning, nappar, bra sjukvård, tja, det mesta som finns i Sverige finns tillgängligt även där, bara man kan betala för sig. Jag skulle inte oroa mig, men se till att ni bor på ett bra hotell eller ett aparthotel (dvs hotell där rummen har kök etc, kan vara praktiskt med småbarn). Drick ej kranvatten.

Barnvagn kan man ta med sig på flyget i de flesta storlekar (själv har jag flygit med tvillingvagn t.ex). Du kanske måste köpa en vagnpåse och checka in i specialbagage. Fråga när du checkar in. Ett tips är att ha en liten paraplyvagn med er också, eftersom man får ta ombord dem på planen och använda vid mellanlandningar etc. Mycket praktiskt för att sliippa bära på barnen under väntetiden.

Precis som någon skrev så är Costa Rica en populär semesterort för nordamerikanare, vilket (på gott och ont) medför att de flesta medel- eller stora orter rymmer alla de bekvämligheter som vi som svenskar är vana vid.

• Yonna

TACK SNÄLLA!!
    Jo, vi åker ju organiserat så det blir nog bra med boendet. Och det är typ vid San José. Men jag har inte fått fatt i arrangörerna så därför ställde jag frågan här på vinst och förlust. Vet att arrangören (Sven-Erik Uneståhl) själv har fått bebis så de kanske följer med! Får fatt i dem i slutet av veckan. Men tack snälla ni iallafall!
    Min bebis gillar inte datorer lika mycket som morsan... KRAM!

• Yonna

Lars-Erik Uneståhl, förlåt...

• ahlcec

Men det är klart du ska åka!
    Det finns ju barn som lever på Costa Rica jämt, så det finns antagligen barnfaciliteter.

Ååh vad jag är avundsjuk!!

• ilis

ÅHHH vad avis jag blir! Klart du skall åka, som ahlcec sa: det bor ju massor av bebisar där oxå! Inte flyttar de till Sverige för att det är så tryggt för barnen! Ha det så himla mysigt, skriv o berätta för oss andra avundsjuka sen!!! Resor berikar Alla!

• Yonna

Ja, jag tror vi åker med OM nu inte biljetten kostar 24000... Häromdagen kunde vi fått en biljett för 9000, hoppas det finns nåt sånt kvar! Sen ska man ju fixa visum och så för vi ska mellanlanda i Miami. Jaja, tack för era fina ord! KRAM!

Svar på tråden Costa Rica med 3 månaders bebis?