• Splach

ordet kärleksbarn vad betyder det?

Ja vad betyder ordet kärleksbarn egentligen?..

Jag har fött höra att det betyder, ett barn som egentligen inte var tänkt, som mer är till för att lappa ihop ett sargat förhållande, stämmer det? eller vad betyder det...

• Svar på tråden ordet kärleksbarn vad betyder det?
  • Trinity78

Ett kärleksbarn är väl ett barn som är skapat tillsammans med en älskare/älskarinna, alltså inte "tillverkat" inom äktenskapet. Det är inte ett positivt ord, vad jag vet.

• LisaS

Ett kärleksbarn för mig, är när barnet är planerat och gjort av kärlek.
    Man skaffar inte barn för att försöka rädda ett förhållande.

• Fille Fjonkan

Oj, vad intressant med så olika tolkningar av ett i alla fall här på FL väldigt vanligt förekommande ord!

Själv har jag aldrig tänkt särskilt mycket över vad det egentligen betyder, men jag använder det heller inte.

Trinity78 skrev 2007-01-09 15:19:16 följande:
    Kärleksbarn är väl typ som "bastard" på engelska?
    Bastard heter väl oäkting på svenska, men det hindrar ju självklart inte att kärleksbarn också betyder det.
    / Fille med Kisen, 4 år i maj, Tösen, 2 år i april, & Pysen i magen, v 37
  • Trinity78
    Fille Fjonkan skrev 2007-01-09 15:23:38 följande:
    Bastard heter väl oäkting på svenska, men det hindrar ju självklart inte att kärleksbarn också betyder det.
    Det är ju sant, men själva ordet "kärleksbarn" ska inte uppfattas som positivt utan används i sin rätta bemärkelse som skällsord.
  • Fille Fjonkan
    Trinity78 skrev 2007-01-09 15:26:41 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2007-01-09 15:23:38 följande: Bastard heter väl oäkting på svenska, men det hindrar ju självklart inte att kärleksbarn också betyder det. Det är ju sant, men själva ordet "kärleksbarn" ska inte uppfattas som positivt utan används i sin rätta bemärkelse som skällsord.
    Jag gissar att många lägger en helt annan innebörd i ordet, dock

OT:
    Jag brukade kalla min lillebror för oäkting Det var inte menat som ett skällord. Det var ju inte hans "fel", men hans föräldrar var inte gifta när han kom till. Mamma uppskattade det inte och det var nog främst därför jag gjorde det
    / Fille med Kisen, 4 år i maj, Tösen, 2 år i april, & Pysen i magen, v 37
  • The Arrow

Oj! *gapar* För mig är kärleksbarn något positivt.
    För mig betyder det att det är efterlängtat och planerat och att man skaffar det med någon man verkligen älskar, gift eller inte.

• The Arrow

Jag tittade upp det nu efter att jag skrev förra inlägget, och på susning.nu så står det om kärleksbarn :

"Ett kärleksbarn är ett oplanerat (men älskat) barn, förr ofta använt om barn födda utanför äktenskapet. "

• Danbala

Ja, kärleksbarn är ju ett barn utom äktenskapet. En oäkting. Eller bastard, if you will.

• fia jimmy

min tolkning; ett barn som kanske va oplanerad. men råkade bli för att föräldrarna va så kära i varandra.. tycker att det låter jättefint i mina öron..

Svar på tråden ordet kärleksbarn vad betyder det?