• Lossan

Laktosfri smörgåstårta

Undrar om det finns någon där ute som har något bra recept på hur man gör laktosfri smörgåstårta? Har testat mig fram, men inte lyckats bli så där riktigt nöjd. Så, ni som har några bra recept på laktosfri smörgåstårta får gärna skriva ner dem till mig!

• Svar på tråden Laktosfri smörgåstårta
  • Dino78

Äter inte själv smörgåstårta så jag har ingen direkt koll på vad man har i dom, men min pappa brukar göra en utan majonnäs och kladd utan använda chilisås som han blandar ut med nåt (och detta nåt kankse kan vara något laktosfritt du tycker passar?). Sen bara ösa ut lite grönsaker och sånt

• Signatur

Kanske en varm smörgåstårta? Har gjort en med bl a baconröra i som det nog inte var laktos i. Kan leta om du är intresserad.

• FiaFågel

jag har inget direkt recept men när jag var vegan så gjorde jag en helt ägg- och mjölkfri smörgåstårta som var jättegod.

i boken "Vadå vegan" av Lisa Gålmark finns ett recept på vegansk smörgåstårta vet jag (går kanske låna på bibblan)

annars rekommenderar jag dig att gå till hälsokosten och köpa mjölkfri majonäs och creme fraiche och blanda en röra av det tillsammans med kaviar och dill kanske. Bred det mellan bröden och bred kanske pastej på något laget.

här följer ett recept på Veganmajonnäs (eftersom att majonäs ofta innehåller mjölk)

1 dl sojagrädde
    1 dl rapsolja
    3 krm vinäger
    2 tsk senap
    1½ krm örtsalt
    1 krm cayennepeppar
    1 krm 24%-ig ättika
    1 krm sirap

Häll ned alla ingredienser utom oljan i en mixer. Sätt på halv fart. Häll sakta i rapsoljan tills det tjocknar. Smaka av med eventuellt lite mer senap och salt

Svar på tråden Laktosfri smörgåstårta