• Dino78

Kräsen eller inte?

I stort sett varje gång som det är lite av en släktsammankomst hos oss där det är mat involverat så får jag alltid höra hur kräsen jag är av min mormor. Jag vill inte påstå att jag är kräsen!
    Finns en del saker som jag inte äter för att jag inte gillar det, det är allt vitt och kladdigt som grädde, majonnäs, creme fraiche, keso och sånt (kan ha grädde och CF i mat men inte "rått")
    Gillar inte saltgurka, äter inte rom, tycker inte om sill...
    Så varje jul (bävar) äter jag i stort sett bara skinka, köttbullar och potatis. Det tycker jag om. Men är det att vara kräsen att jag inte vill äta janssons, böcklinglåda och allt vad det är? Alla har väl olika smak!

Sen är det oxå den återkommande saken med kaffe (som jag inte dricker). "När ska du LÄRA dig att dricka kaffe!?"
    Varför måste jag lära mig dricka nåt? Fungerar utmärkt för mig att dricka julmust eller läsk, saft, vatten etc.

Ser fram emot jul men inte diskussionerna runt julbordet ang mina matvanor

• Svar på tråden Kräsen eller inte?
  • Signatur

Kaffe, baaa, varför ska man *LÄRA* sig dricka något som både är onyttigt och smakar illa. Jag blir nog aldrig så stor att jag lär mig dricka kaffe.

Sen är väl fördelen med att vara vuxen att man inte behöver äta sådant man inte tycker om

• johandenver

Jag tycker det låter som du är lite kräsen men det beror väl på vilken definition man har.
    Enligt min skulle du räknas som kräsen.

Jag tycker man kan låta bli att äta en del saker utan att vara kräsen (inälvsmat, oxtunga, testiklar och sånt) men ifall du bara äter skinka, köttbullar och potatis på ett julbord så...
    Dessutom finns det ju enstaka saker, vissa gillar inte svamp tex.

Däremot ska man ju inte behöva "lära" sig dricka kaffe.
    Kaffe är ju inte ens nyttigt

• Dramaonline

Hejhej. Det finns en massa folk (mest äldre) som tycker att man äter vad som står på bordet. För så är de uppfostrade.

Annars är ju poängen med buffé, vilket är vad ett julbord är, att man får ta det man vill. Det är ju inte som att du kräver nån specialbehandling.

Själv tycker jag om det mesta, men folk brukar hänga upp sig på att de tycker jag äter för lite!

Det är så tråkigt att folk ska förstöra ett trevligt tillfälle med att pressa i en mat...

• Dino78

JohanDenver ---> Mer på vårt julbord är sill, böcklinglåda, janssons och prinskorv. De tre första gillar jag inte, så jag ska alltså äta det och sen må illa för att jag tycker det smakar illa så folk inte ska kalla mig kräsen?
    Prinskorv törs jag inte äta för jag brukar bli dålig i magen av vissa korvar så jag hålle rmig till dom korvar jag vet att jag kan äta utan att bli dålig.
    Revbensspjäll äter jag föresten med. Och dessutom försöker jag pilla i mig lite janssons, potatisen är ju god

• johandenver

Jag tycker inte du ska äta det om du inte tycker om det men du
    får nog acceptera att några tycker du är kräsen då.
    Du kanske kan välja att kalla dig selektiv istället?
    Det låter lite bättre än kräsen

• Dino78

Haha, ja det ska jag fan säga! Är bara mormor som säger det år efter år efter år. Men som nån sa, gamla tycker väl man ska äta allt.
    Själv tycker jag att så länge man smakar och sen ratar är man inte kräsen.
    Bättre äta det man vill och njuta av maten
    Är bara så störande att varje år behöva försvara sina matvanor!

• giftgrodan

ja, ibland önskar jag att jag drack kaffe, det verkar bli enklare då :) Jag dricker inte alkohol eller kolsyrade drycker heller, för det smakar så illa.

• johandenver

Förr i tiden, vid de tillfälle de inte fanns mat i överflöd så var det kanske
    mer negativt att vara kräsen. Då gällde det att äta det som fanns.

Nu spelar det ju egentligen ingen roll, det finns ju mat för alla smaker och man kan äta det man tycker om.

Men det är nog ändå så att vissa har en bredare matsmak precis som vissa har en bredare musiksmak.

• johandenver

Förr i tiden, vid de tillfälle de inte fanns mat i överflöd så var det kanske
    mer negativt att vara kräsen. Då gällde det att äta det som fanns.

Nu spelar det ju egentligen ingen roll, det finns ju mat för alla smaker och man kan äta det man tycker om.

Men det är nog ändå så att vissa har en bredare matsmak precis som vissa har en bredare musiksmak.

• ian

Hihi, vad kul, jag hade just den här diskussionen med min sambo för en tid sedan, han tycker nämligen att jag är kräsen, men det tycker inte jag. Vi kom överrens om att ifall det endast är 5 saker som man inte tycker om så är man inte kräsen. Jag räknade då upp vad jag inte äter (ingen dryck inräknad) Kokta grönsaker, svamp, inälvsmat, sill och lutfisk.

Om någon ändå kallar mig kräsen så brukar jag försvara mig med att jag äter många saker som andra i min ålder inte brukar vara så förtjusta i; blodkorv, ärtsoppa, fiskbullar och spenat tex.

Svar på tråden Kräsen eller inte?