• Browneyedgirl

Lakrits under graviditet?

Ja detta kan ju låta tokigt men jag har hört att man ska umdvika att äta för mycket lakrits under graviditet, någon som hört det och i sådana fall vet varför?
    Och vad menas med för mycket?
    Jag kan bli lakrits sugen ibland men jag får ju dåligt samvete bara jag äter em efter att ha hört detta.
    Hoppas på lite kloka råd =)

• Svar på tråden Lakrits under graviditet?
  • teijasmamma

har jag aldrig hört jag åt mycke lakrits när jag vänta min dotter

• giz den allsmäktige

joppe eller man ska inte äta typ 1kg om dagen men då å då är inte farligt.
    varför har jag aldrig fattat å när jag väntade mellan år frysit-fast så levde jag på salta fiskar å inte vart han konstigare än normalt av det

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Browneyedgirl

=) okej så bra, nja ett kilo om dagen får man aldrig i sig *skrattar*
    Okej men då kan jag äta lite lakrits då och då utan samvete då =)
    Ja ni ibland får man för sig det mest konstiga saker, finns ju så mycket man ska och inte ska äta, lite jobbigt ibland.

• Fifilou

Jag åt rätt mycket turkisk peppar under graviditeten *mums* och som sagt man skall nog komma upp i rätt mycket om det ska vara skadligt. Käka lite lakrits du

• Lindblomman

Saltlakrits kan påverka blodtrycket, det är därför man inte ska äta så mycket. Men jag åt lakrits varje dag i ca 5 veckor för det dämpade illamåendet utan att blodtrycket påverkades. Det beror väl på hur mycket man äter.

• Nena70

Jag har läst på ett par ställen att man kan äta upp till 50 gram lakrits per dag utan problem.

Det är ju själva lakritsroten som påverkar blodtrycket, så om det inte är så mycket "riktigt" lakritsextrakt i godiset kan man nog äta mer (älskar också turkisk peppar). Och om man bara äter det någon gång, fast mer än 50 g skulle jag gissa att det inte är skadligt heller. Man mäter ju blodtrycket under graviditeten, så om det är förhöjt lär det ju märkas.

• Jejjsa

Håller med har aldrig älskat turkiskpeppar så mycket som jag gör nu.

Har dock också hört att man inte skall överkonsummera det... alltså i väldigt stora mängder

• Bäsebus

Har aldrig hört att det skulle vara farligt med lakrits, jag är helt GALEN i den nu när jag är gravid...supersalt ska det vara

*~*~*Gryn i magen v.12*~*~* UL 18/1-07 *~*~*
  • Boston dreamer

Har också läst att man inte ska äta mer än 50 g men det gäller även icke-gravida kvinnor. men visst är det gott...mums

• Gunilla75

Har även hört någonstans att lakrits dämpar sexlusten om man äter för mycket.

Försöker hålla mig borta från saltgodis, men det är ju så gott!

• sommarmor

Hörde att om man är saltsugen och lakrissugen är det en flicka, undrar om det stämmer eller om det bara är ytterligare en skröna.

Behöver jag nämna att även jag är galen i turkisk peppar just nu....

• Abunai

sommarmor: Jag har hört att om man är sugen på salt så är det en pojke

Är också galen i salt! Och surt, fastän jag aldrig har gillat det tidigare!

• filippas

Har oxå läst nått så fånigt som 50g....
    Men vem har hört om någon som blivit skadad/sjuk lr fått missfall på grund av lakrits?

• Lotlas

Det finns faktiskt fall där storkonsumenter av lakrits fått hjärtinfarkt, så man ska nog ta varningen på allvar, även om jag inte heller tror att det är farligt att äta mycket lakrits någon gång ibland.

• AdoreYou

Jag äter salta "lakris-däck" för att dämpa illamåendet, vet inte om jag äter mer än man får, kanske 10-15 bitar/dag.
    Tror kroppen säger ifrån om det blir för mycket, jag har alltid haft lågt blodtryck så det kanske bara är bra att det höjs lite

• Tjollabolla

50 gram är rekomenadation per dag. Detta för att det höjer blodtrycket, inget annat. Detta gäller ju även som icke gravid.

Själv har jag ätit mkt mer än 50 g/dag i mitten av min graviditet. Var tokig i djungelvrål och en liten påse djungelvrål är 80 gram... Flört

.?:*¨¨*:?.Gravid i v.34.?:*¨¨*:?.
  • Ab ovo

Det stämmer att man inte ska överkonsumera lakrits men det är för mig det enda som hjälper mig vid illamående så vissa dagar blir det alldeles för mycket. igår åt jag en påse salt lakrits på 140g. men jag har också väldigt lågt blodtryck. men sedan är frågan hur mitt blodtryck ligger idag sedan jag slutat röka också.

• Strawbaby

Har en kompis som nyss fick barn och hon fick inte äta lakrits alls pga att hennes blodtryck var för högt.

Svar på tråden Lakrits under graviditet?