• FiaFågel

Hur kan jag få bristningar?

Hur kan jag ha bristningar (jag tror att det är det) på magen?
    Jag trodde det uppstod om huden var spänd/utsträckt?
    huden på min mage är "sladdrig" och lös men jag har fått små blå korta streck på huden under naveln.
    Nån som vet???

• Svar på tråden Hur kan jag få bristningar?
  • Leeloo

Bristningar beror ju oxå på hormoner, så det är nog därför..

• SriLakshmi

Jag tror de kan komma om man går upp i vikt för fort, fettet lägger sig i ränder, men jag vet inte säkert.

• FiaFågel

jasså..hmm.. jag som trodde jag skulle slippa det eftersom att jag ör så "sladdrig" =(

• Vanella

Visst finns det olika slags bristningar? Hudbristningar som uppträder när huden spänns ut snabbt (som på t ex magen och brösten. Där kan man få pigmentförändringar och t ex inte bli solbränd sedan.) och små bristningar av blodkärl. De senare, små blå streck, har jag några av på benen, men de fanns där flera år innan jag blev gravid och beror ju inte på utspänd hud i mitt fall i alla fall. Jag TROR att det är så här, men någon som VET kan väl skriva en kommentar?

• Tygtiiger

De klassiska gravidbristningarna som kallas striae är hormonellt utlösta (många får ju bristningar på bröst och höfter i samband med puberteten trots att de inte växer). De kan man inte göra något åt! Däremot kan man minska klåda och obehag om man smörjer in huden ordentligt, åtminstone till viss del.

• snutti

Precis så som tygtiger säger...

• MariaF

Bristningar är hormonelt, har en kompis som fick massor då hon var i 3 månaden. Men även hennes bröder får det när dom tränar i 3 dagar i rad!

Svar på tråden Hur kan jag få bristningar?