Är 7000 brända kalorier samma som att man gått ner ett kilo?
Stämmer det att om man bränner 7000 kalorier så går man ner ca ett kilo?
Stämmer det att om man bränner 7000 kalorier så går man ner ca ett kilo?
Nej det tror jag inte. Vikten är mer kompliserad än så. Hur mycket vätska, mat man har i magen, hur mycket kalorier man ätit förutom de du förbränt etc. Sen är det svårt att säga exakt hur mycket kalorier du förbränner!
..jag vet inte var jag hörde det också men jag har räknat på att ca.7000 brända kalorier är ett kilo när jag höll på att träna och hålla diet ...så ligger man på ca. 1200 kalorier/dag så går de flesta ned cirka 1 kg/vecka.. och då går man ju så att säga minus kanske 1000 kalorier / dag... så det stämmer ju ganska bra.
viktminskning är egentligen mer likt matte än annat... men sen är ju en kalori inte samma sak som en kalori riktigt fett tex kan ju kroppen lägga på sig direkt jämfört med proteiner kolhydrater som måste omvandlas innan kroppen isf kan lagra det som fett..
och iaf. så måste man ju också hålla reda på att man får i sig alla viktiga näringsämnen. www.fitday.com är superbra om man vill räkna kalorier och ha träningsdagbok den räknar också ut näringsvärdet i det du äter.
6000 kal =1 kg
varifrån kommer siffran 6000?
Från Sundsvalls dietisterna. Dom har berättat det i något repotage.
Jag har nämligen fått den uppfattningen att fett innehåller 9 kcal/gram, men att det under tiden som kroppen tar upp fettet går åt två kcal/gram. Alltså lagras det bara in 7kcal av 9kcal/1 gram
Jag har aldrig hört siffran 6000 fakiskt när man pratar om kilo
Om man drar bort 6000 kalorier/vecka i mat så går du ner ett kg
Några källor som du kan hänvisa till?
Nej det var det stod i repotaget som jag läste, men kolla gärna med
någon kunnig om detta.Själv har jag boken "Obesitas av Ingela Thelin" ska leta reda på den så återkommer jag.
Mänskligt fett ska bestå av ca 7000 Kcal/kg enligt vad jag har fått lära mig. Rent fett är 9 Kcal/gram men vår kropp lägger inte på sig fett rent utan det binds ihop med annat. Exakt vad vet jag inte men bl.a. gifter som frigörs i kroppen när man förbränner fettbildningen.
Inte ens matolja innehåller 9 Kcal/gram.
Sant rd,
De är faktiskt rätt mycket vatten i vårt lagrade fett dessutom
Har också alltid hört 7000
Läste inne på www.tappa.se att det är 7000kcal = 1kg