• littletiger

Faraomyror - nån som har haft det hemma?

Visste inte vilken rubrik det här passade under, men irriterande blir nog ganska bra...

Har fått reda på att det finns Faraomyror i fastigheten där jag bor och samtliga lägenheter ska saneras och man ska få dosor som innehåller nåt medel som dödar myrorna.

Saneras menas i det här fallet med att man själv ska storstäda varenda vrå och skrymsle överallt...kök, badrum, allt.....
    Har 1 vecka på mig att göra det för det ska vara städat tills dem kommer och sätter in dosorna....Kul...sitter och försöker planera när jag ska hinna med en storstädning mellan jobb och julstök........

Är det nån mer som har haft faraomyror - vad gör dem egentligen?

• Svar på tråden Faraomyror - nån som har haft det hemma?
  • giz

hmmm vet inte vad de e men jag hade stora myror hemma i ett hus vi hyrde.....det som hände var att antecimex var å satt ut massa dosor men nada om att vi skulle sanera själva.......har du hemförsäkring?? kan ju vara värt å kolla om du kan få städet på den mot självrisk

• Anknys

Jag vet inte heller vad myrorna gör, mer än att dom typ äter allt i deras väg! Vi fick problem med dom i somras vid vår sommarstuga. Som "tur" var var det bara lillstugan som blev angripen och det slutade med att anticimex fick komma dit och spraya och så och sätta ut dosor. Tyvärr hade myrorna käkat upp i stort sett hela stugan så tapeterna hängde typ i luften, så det blev att riva den gamla och bygga en ny! Myrorna var groteska, de var ungefär tre cm långa o skitläbbiga... Hua!!

Hoppas att det går bra för er!

• littletiger

Hmm, kollade med min hemförsäkring och det är endast om man har en tilläggsförsäkring - Allrisk - som försäkringen gäller om skada har orsakats av djur eller insekt. I det här fallet så står ju fastighetsägaren för kostnaden för skadedjursbekämpning. (har hyresrätt).

Hade varit skönt att kunna anlita nån för städning (för dyrt tyvärr...), men det är bara att kavla upp ärmarna, ta på sig stora gummihandskar och sätta igång...Måste motivera mig själv först.....

• Fiffa5

Blev nyfiken o läste på Anticimex hemsidaom Faraomyror:

Fråga:
    Varför måste jag städa noga under behandlingsperioden mot faraomyror?

Svar:
    Under hela perioden är det mycket viktigt att myrorna inte erbjuds annan föda än den som betesstationen erbjuder. All annan föda som kan locka till sig myrorna gör att de kanske inte hittar det utlagda betet. Myrorna är ju små, och en enda smula kan räcka. Det mesta i matväg är begärligt.
    Tänk på att hålla rent under kyl/frys och bakom spisen ? det är ställen man lätt kanske glömmer. Låt aldrig hundens/kattens matskål stå framme ? myrorna älskar djurfoder. Alltså ? håll så rent som möjligt och lämna aldrig mat framme.

• SVejsan

Annars hade väl det gått och lägga under "husdjur"

Faraomyrerna är mindre än svartmyror och betydligt svårare att få bort.
    De bits men jag vet inte hur dom går på inredning osv.

Hur som helst lycka till...

• littletiger

Frida S;

tack för infon! Imorgon är det dags att sätta igång med städningen.....bävar för det men det känns nog bra när det väl är gjort.

• gealach

Vi hade de små krypen hos oss i somras/höstas, men verkar ha blivit av med dem... *peppar, peppar*

Vi ringde Anticimex och fick en liten flaska med något medel som skulle locka dem. I samma veva städade vi ur köksskåpen och hittade boet, i en kartong med ett gammalt strykjärn. Vi slängde hela rasket och sedan har vi haft ett par enstaka "återbesök". Nu var det dock evigheter sedan vi såg någon myra. Kanske fanns högkvarteret i någon annan lägenhet i huset.

Tydligen är det viktigt att man inte "jagar" och stressar dem heller, eftersom de då kan flytta hela boet till någon annan plats i huset och så får man börja leta efter dem på nytt.

Svar på tråden Faraomyror - nån som har haft det hemma?