• Nininosen

vad gör ni på dagarna?

Hej, jag är mammaledig och ofta blir dagarna långa och sega.
    Vad gör ni?

• Svar på tråden vad gör ni på dagarna?
  • Yenny

För det första så är det ju inte alla som tycker att det är så jättekul att vara mammaledig, fast de älskar att vara med sina barn! Om det är så, så är kanske det bästa att börja jobba eller i ditt fall praktisera åtminstone på deltid. Bra chans för pappan att vara hemma! Det är ju okej att pappan är hemma längre.

SJälv älskar jag att vara föräldraledig. Sedan sonen var fyra månader har vi gått massor på öppna förskolan. Även om vi ofta bara stannar nån timme blir det en aktivitet som ger mycket stimulans för oss båda. Vi umgås också en hel del med andra föräldrar och barn - promenerar, leker hemma hos varandra, äter ihop... Jag försöker också låta min son vara med på så mycket som möjligt av hushållssysslor eftersom det är trist att ägna tiden åt det när han sover, och då tar det ju tid att t ex dammsuga. Saker som har funkat att göra med honom: lyssna på musik, städa, styrketräna, laga mat, tvätta. Inte så mycket kanske men sen gör vi ju en hel del som är för min skull - shoppar, går på museer, fikar... En viktig sak är ju att ha kul när sonen sover eller är med sin pappa. Jag har pluggat under hösten på halvfart, fast jag var ledig på heltid, men känner att det hade räckt bara att träffa vänner på egen hand, gå ut ibland, träna ibland. I vilket fall är det viktigt att du får tid till dina egna intressen. Det är mycket roligare att vara hemma en dag om jag vet att jag ska iväg och träffa vänner på kvällen och att jag har en bra bok att läsa när han sover!

Hoppas du hittar nån lösning som funkar!

• Rulltrappa

jag brukar se till att handla lite mat åt gången (skippa all storhandling alltså) så att jag måste gå varje dag och då går jag till en stormarknad som ligger ca 7 km bort. det blir en ordentlig promenad för mig, eventuellt sömn för den lilla och massor med frisk luft för oss båda och vips så har man dödat minst 2,5 timmar. :)

• solyluna

Jag gör inte så mycket än så länge, tjejan är sju veckor och det tar tid att bara vara och få ihop allt med matning, man ska äta själv, vila när hon sover etc...bor också utanför stan och kan vara lite orolig för att det blir låntråkigt framöver men ska måla om och dona här hemma, har en del projekt på gång. Tänker också att det blir roligare och roligare att hitta på saker med den lilla när hon mer med och man får mer utbyte och att tiden då går snabbare...

• Serina

Jag försöker hålla hemmet i schack när jag har tid. Annars ammar jag, pratar/leker med sonen, prommenerar långt, surfar... Tiden går, på nåt lustigt vis.

Ibland träffar jag andra mammor eller min familj, men många verkar ha så annorlunda inställning till föräldraskap gentemot mig, att jag inte brukar trivas i deras sällskap.

• Linda MI

Vi går på babysim, "klapp och klang", träffar kompisar och familj varje vecka. Dessutom skall jag börja jobba halva måndagar då pappa skall vara hemma.Vi har en aktivitet per dag i stort sätt. Fredagar brukar vi handla och pyssla lite hemma inför helgen.
    Dagarna, veckorna och månaderna går-alldeles för snabbt...

• Kixi

På förmiddagarna är vi antingen inne och ritar eller lägger pussel eller läser eller så är vi ute och leker i någon lekpark, sen går vi in, jag diskar och lagar lunch och William(min son på snart 2 år)leker. När vi ätit lunch sover William så då ligger jag och pratar med Liv(min dotter på 2 månader), när Wille vaknar så går vi ut och leker igen i någon lekpark eller så går vi och handlar. Det blir mer och mer utomhusvistelse, känns viktigt nu när det är kräksjukor och annat, har märkt att man lättare slipper undan sånt om man är utomhus och får frisk luft. Vissa dagar träffar vi någon kompis och deras barn så att de kan leka.

• krinzon
    Nininosen - Se till att du alltid går upp och gör iordning dig på morgonen. Det tycker jag är det bästa. Då får man lite rutin på morgonen och tiden går fortare. Dessutom är man ju redo för vad som helst efetr det. Får man för sig att shoppa, gå på promenad eller liknande är det ju bara att göra klart barnet och gå iväg! Tycker jag funkar bra iallafall. Har faktiskt aldrig haft långtråkigt dessa 3 månaderna! Kan ju slå ihjäl mycket tid härinne såklart Skrattande
Svar på tråden vad gör ni på dagarna?