• Tussilussen

Hur mycket thé kan man dricka??

Läste frågan från gumgum om koffein... Hur e de med thé då? Någon som vet?? Dricker många koppar om dagen, ska man dra ner på det kanske?

• Svar på tråden Hur mycket thé kan man dricka??
  • Lara Croft

Jag tror att the innehåller ungefär hälften så mycket koffein som kaffe, men kolla upp mer noga för säkerhets skull.

• Dramaonline

Barnmorskan sa till mig att nu när är gravid är det bra om jag håller mig till fem koppar te om dagen eller mindre.

• Månskugga

Jag undrar samma sak. Dricker 2 koppar om dagen, förutom helgen då jag dricker högst en kopp.

Slutade helt med kaffe men vill njuta lite iallafall....

Månskugga,
    v.24

• snabbaryck

Jag hörde av en att te är sämre att dricka för järnupptaget än kaffe, men jag vet inte. Jag har då alltid trott att te var bättre att dricka än kaffe.

• Vanella

Men Månskugga, du behövde väl inte sluta helt med kaffet? Huvudsaken är väl att man inte dricker te/kaffe samtidigt som man äter sitt järn eller c-vitamin. Jag har blivit tipsad om att det räcker att vänta 1-2 timmar innan man sedan dricker sitt koffein. Då har kroppen hunnit ta upp det den ska av det andra.

• Ezereht

Jag drack the hela min graviditet, frukost, lunch, fika, middag och kväll. Åt Järntabletter eller blutsaft (bytte efter ett tag för jag fick gaser i magen av Hemofer) 3ggr i veckan med start v. 20 och mitt järnvärde gick upp (från 110 till ca. 124) och stabiliserade sig normalt hela graviditeten ändå.
    Om man vill dra ner på sin konsumption kan man ju byta någon av sina thestunder till örtte, tex. amningste eller kamomillte.

• Dramaonline

Men man kan inte dricker kaffe/te till sin blodpudding eller biff i alla fall....
    Fast om man tar det som tablett kan det ju vara bra att inte skölja ner den med kaffe/te.

Fast barnmorskan sa inte till mig att jag skulle undvika att ta järnet med kaffe/te. Bara att jag helst skulle ta den på fastande mage, om det funkar.
    Och att dricka mycket mjölk för kalciumet, men inte till maten för järnupptagets skull.

• substance

Köp rött te. jag dricker en kopp vanligt svart te. Sen så tar jag en kopp rött på kvällen. Innehåller inget koffein!

• Felizia

Jag brukar dricka grönt thé, har fått för mig att det är nyttigare.

• Månskugga

Vanella: Jag slutade med kaffe dels för att det kändes bra att helt bli av med det behovet... kändes svårt att styra den. Dels så hängde det ihop så mycket med en cigg och jag slutade röka innan jag blev gravid och då föll det sig naturligt att sluta med kaffe också. Nu tar jag dock en kaffe när jag är på mitt favoritcafé.... händer dock vääääldigt sällan tyvärr

• Tussilussen

Ahh.. det låter ju lugnande, fasen, det är mycket att hålla koll på! Var hittar ni all info om vad man kan o inte kan äta? Himla bra tips med rött the!! Kommer ihåg att jag druckit det tidigare o det var jättegott!
    Förstår dig; Månskugga, kaffe hör ofta ihop med en cig.... Men INTE nu längre! Gratulerar till att du lyckats sluta!

• maj72

Min läkare sa att jag får dricka max 2 koppar te per sort och per dag, eftersom de olika örtteerna kan ha inverkan på kroppen som man kanske inte vill riskera. Kamomillte användes tex i medeltiden som abortmedel etc. (vill inte skrämma upp nån, man behöver normalt dricka mer än 2 koppar kamomilte för att framkalla abort)

• snutti

Tre till fyra Koppar (inte muggar) kaffe/te per dag har jag fått lära mig.

• Dramaonline

Livsmedelsverket rekommenderar att man bara intar
    300 mg koffein/dag under graviditeten.

Det är ca 3 koppar kaffe. (4,5 dl)

Det är 3 liter coca cola.

(Hittar ej hur mycket koffein det är i te )

• Dramaonline

Livsmedelsverket rekommenderar att man bara intar
    300 mg koffein/dag under graviditeten.

Det är ca 3 koppar kaffe. (4,5 dl)

Det är 3 liter coca cola.

(Hittar ej hur mycket koffein det är i te )

• Tussilussen

Kanonbra att veta! Men 4,5 dl kaffe om dagen är ju ingenting.. *suck*
    Oj oj... Får nog hinka thé då!

• Dramaonline

Sökte på nätet och hittade lite fler siffror.
    Dessa är alltså inte från livsmedelsverket, källan är okänd.

Kaffe (bryggt) 0,15g / 2 dl
    Te (svart) 0,06g / 2 dl

Snabbkaffe 0,10g / 2 dl
    Te (grönt) 0,03g / 2 dl

Coca-Cola 0,03g / 2 dl

Räknade ut maxmängden för varje dryck själv.

Kaffe (bryggt) 750 mg /liter (= max 0,4 liter/dag)

Snabbkaffe 500 mg /liter (= max 0,6 liter/dag)

Te (grönt) 150 mg /liter (= max 2 liter/dag)

Te (svart) 300 mg /liter (= max 1 liter/dag)

Coca-Cola 150 mg /liter (= max 2 liter/dag)

Svar på tråden Hur mycket thé kan man dricka??