• S Sofia

BOEL-test?!?!

Hejsan, jag undar lite om BOEL-testet! Gör alla barn det??
    Brukar BVC kalla barnen? För det har inte vårat bvc gjort ännu och min son är snart 9 månader, har för mig att testet görs när barnen är 8 månader!!

Är det testet verkligen nödvändigt att göra??

Lite frågor som gärna vill ha svar!!
    //Sofia

• Svar på tråden BOEL-test?!?!
  • Xera

Jag tror att alla barb gör det ,men jag är inte s'ker. Vi fick en tid av bvc. när Ebba var ca 8 månader

/Xera

• Lorelei

Kan inte svara på hurvida han bör bli kallad eller om han redan borde ha blivit kallad. Men jag kan svara på om det verkligen är nödvändigt eller inte. Boeltestet görs ju för att kolla om barnet hör eller inte (kort sammanfattat)... om barnet skulle visa tecken på att inte höra normalt under testet så är det nödvändigt att gå vidare med ytterligare test för att fastställa hur det ser ut med barnets hörsel. Ju tidigare man kan sätta in hjälp (om barnet nu skulle visa sig ha en hörselnedsättning) desto bättre för talutvecklingen... Studier visar en klar skillnad i talutveckling hos barn med tidig hörapparatanpassning jämfört med barn med sen anpassning.

Mig veterligen ska BOELtest göras på alla spädbarn... men jag kan ha fel.
    //Karin

• ebben

Här har de slutat med BOEL.Redan ett par dar efter födseln så gör de ett hörseltest här .En liten grej de stoppar i örat som kollar upp om bebben hör eller ej,med nå slags "radiovågor".Inget som gör ont och det verkade bra.

• Lorelei

Det "nya" tesetet är screening och görs i vissa landsting men långt ifrån alla... Man skickar då in ett knattrande ljud till innerörat och om barnet hör bättre än en viss dB nivå så får man tillbaka ett slags eko som apparaturen registrerar... Ger ett mycket mer tillförlitligt svar än BOEL tycker jag. =)

Svar på tråden BOEL-test?!?!