• Mysanpysan

Min dotter haltar...

Hej!
    Min lilla dotter är snart 2 år. (22 februari)
    Hon har haltat till och från i några månader men bara lite och oftast när hon sovit.
    Nu i jul så har vi haft långledigt med barnen och sett hur mycket hon haltat. Det har blivit jättemycket nu och jag vet inte varför.
    Hon har inte slagit sig som jag vet om. Dagis har heller inget minne av det.
    Min moster har legat i rosenvagga som liten och min kusin har haft mono perthes sjukdom. Han har fortfarande känningar av det.

Nu undrar jag om någon annan har råkat ut för samma sak.
    Fick ni veta vad ert barn hade eller gick det bara över.
    Vet någon vad det kan vara?
    Ska tillbaka till barnakuten på fredag för koll igen.

Känns lite som att sjukvården inte kommer att kunna svara på vad hon har eller råkat ut för.

VET NÅGON?!?!

• Svar på tråden Min dotter haltar...
  • annikaloppan

Jag vet ingenting, men undrar en sak;

Hur kan hon halta i sömnen?

◊ William 05.10.15 ◊
  • Mysanpysan

Kanske skrev lite konstigt. jag menar när hon sovit och kommer upp så haltar hon. Vi trodde det berodde på att hon var lite stel efter hon sovit.

• annikaloppan
    Mysanpysan skrev 2007-01-09 20:12:02 följande:
    Kanske skrev lite konstigt. jag menar när hon sovit och kommer upp så haltar hon. Vi trodde det berodde på att hon var lite stel efter hon sovit.
    Okej
    Jag satt och funderade om hon gick i sömnen eller nåt Skrattande
    ◊ William 05.10.15 ◊
  • Unika

Nu har ju din dotter haltat under en lite längre period. Men jag vet att det annars är ganska vanligt att små barn haltar korta perioder. Min son (2,5 år) gjorde det under ett par veckors tid. Dels kan det bero på att det gör lite ont i benen på grund av växtvärk. Eller så har de ramlat och börjar halta utan att de egentligen behöver det. När de väl börjar är det lätt att vänja sig vid det liksom.

För min son så gav det med sig av sig själv. Men vi besökte ändå BVC för säkerhets skull.

Hoppas det löser sig.

• Mysanpysan

Nejdå! Det gör hon inte. Det har hon en storebror som gör.

Någon som har någon erfarenhet????

• Mysanpysan

unika
    tack för svar.
    Min dotter haltar ibland mer och ibland mindre.
    På nyråsafton ramlade hon på golvet utan att snubbla på något och ville inte stå på sitt ben på ca 5 minuter.
    Några dagar efter det ramla hon igen och då slog hon i dörrposten och fick ett fult blåmärke i pannan.
    Det ser liksom ut som att hennes ben inte riktigt vill hänga med.

• annikaloppan
    Mysanpysan skrev 2007-01-09 20:18:00 följande:
    Nejdå! Det gör hon inte. Det har hon en storebror som gör.Någon som har någon erfarenhet????
    Haha! Okej Glad
    ◊ William 05.10.15 ◊
  • Pluggisen

Har du rådfrågat på vårdcentralel eller BVC? Hon kanske har olika längd på sina ben och behöver ett inlägg i sina skor?

• Mysanpysan

Hon har inte olika längd på sina ben.
    Det är kollat redan.

• Esterella

Har hon ont?
    Växtvärk.

Annars så finns det väl saker som barn kan få, vet en kille som har en slags reumatism men det syntes mycket tidigare.

Det bästa sättet att glömma dina problem är att gå i för trånga skor
  • Mysanpysan

Jag har en son som är 14½ som har haft stor växtvärk.
    Han hade svårt att somna och vaknade på nätterna. Men han var runt 6 års ålder när detta började.
    Kan det verkligen vara så.

• MrsXanadu

Behöver verkligen inte vara så här, men gå till läkaren och be dem göra en röntgen på hennes ben.
    Det du beskriver låter precis som min dotter när hon vara nästan 2 år. Det visade sig att hon hade och forfarande nåt som kallas benröta. Det innebär en infektion inne i skelletet (kassa på stavning).
    Svårt att beskriva men om det inte ger med sig så bör du kanske kolla upp det. Om inget annat för att få veta att det är det som är problemet.

• Anna och Per

Kolla upp det!! Be att de tar reuma.prover på barnakuten och kollar vita blodkroppar!!
    Jag har en dotter med barnreumatism och det började när hon var 1½ år med att hon hade ont i benen och hade svårt att gå. Vi åkte i skyttetrafik till olika läkare men när hon var fem år så fick vi diagnosen barnreumatism. Nu är hon 13 år och det har blivit bättre de två sista åren!

• Mysanpysan

Tack snälla ni.
    Vi ska tillbaka imorgon på återbesök.
    De har gjort rönken på hennes höfter och ultraljud. Men det visar inget.
    Jag ska be min sambo ta upp med läkaren om benröta och barnreumatims. Jag ska med vårt andra barn till barnpsykologen.
    Alltid är det något.

Svar på tråden Min dotter haltar...